Geplaatst op: 15-03-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Regionale ontwikkeling en de vrijetijdssector: van connectie naar coalitie

Regionale ontwikkeling en de vrijetijdssector: van connectie naar coalitie
Onder de titel Regionale ontwikkeling en de vrijetijdssector: van connectie naar coalitie introduceren keynotes Michiel Flooren en Gert Jan Hospers het thema Leisure en Tourism als drivers voor regio-ontwikkeling van het Trendcongres Toerisme & Vrije tijd 2018.


Op 5 april organiseert NRIT Media samen met de vijf HTRO-opleidingen van Saxion, NHL Stenden, Inholland, NHTV en HZ het jaarlijkse Trendcongres Toerisme & Vrije tijd. Al meer dan 100 deelnemers hebben zich ingeschreven. Mis het niet en reserveer snel je ticket!


Rol van toerisme voor regionale ontwikkeling

In deze keynote gaan Michiel Flooren en Gert Jan Hospers vanuit geografisch perspectief in op de rol van toerisme en leisure voor regionale ontwikkeling. Regionale bestemmingen strijden om de gunst van bezoekers. Om zich in deze competitie te onderscheiden maken ze gebruik van hun identiteit. Een (h)erkende regionale identiteit is van belang om bezoekers te trekken.


Crossovers leiden tot nieuwe bezoekersstromen

In veel Europese regio’s ontstaat innovatie op toeristisch gebied als gevolg van ‘crossovers’ tussen de vrijetijdssector met andere sectoren, zoals sport, cultuur, zorg, natuur, agro & food en retail. Zo leidt de combinatie van gastronomie en toerisme in rurale gebieden tot productontwikkeling en nieuwe bezoekersstromen. Ook bekende wijnregio’s profiteren van dergelijke economische diversificatie. In urbane gebieden wordt de vrijetijdssector vaak gezien als een panacee voor stedelijke revitalisering. Beleidsmakers beschouwen toerisme en leisure dan als ‘sunrise industry’ die een bijdrage kan leveren aan de ontwikkeling van de regionale arbeidsmarkt. Daarbij wijzen ze vaak op het belang van samenwerkingsverbanden tussen regionale bedrijven en kennisinstellingen. Zo ontstaan regionale netwerken, clusters en coalities die vanuit de publieke sector worden ondersteund.


Regionaal kansen pakken

Wil de vrijetijdssector inderdaad een driver zijn voor regionale ontwikkeling, dan begint het met een analyse van de regionale kansen voor toerisme en leisure. Dat vraagt om het combineren van algemene principes over het toeristisch potentieel van regio’s met kennis over regionale samenwerking. In deze lezing doen we daarvoor een aanzet en passeren ‘good practices’ uit Europese regio’s de revue. Het verhaal levert inspiratie op voor regio’s die toerisme en leisure willen koppelen aan actuele regionale thema’s.


Inspirerend en uitdagend programma

Het programma van het Trendcongres Toerisme & Vrije tijd bestaat verder uit een keynote van Paul Peters die vindt dat het tijd wordt voor het ontwikkelen van een robuuste toeristische strategie die verder gaat dan een luchtvaartnota of klimaatwet. Reisjournalist Hans Avontuur bekijkt in een intermezzo het Nederlands toerisme door een internationale bril. Daarna is in het middagprogramma ruimte voor 20 verschillende break-out sessies rond zes actuele thema's waar meer dan 30 state-of-the-art experts van de toeristische hogescholen en deskundigen uit de branche een divers programma bieden.

  1. Boost your region: De Leisure Kansenkaart, optimale gastvrijheid met een House of Hospitality of toekomstscenario’s voor oude kazerneterreinen.
  2. Sustainability and Digital innovation: Op reis met predictive analytics, het meten van emoties of duurzame bestemmingsontwikkeling.
  3. Holiday resorts in the future: Vitale vakantieparken, markt en gemeente, nieuwe concepten en oplossingsrichtingen of puberkampeerders.
  4. Overtourism: Oplossingen voor bezoekersdruk in steden, learnings van bewoners in Vlaamse Kunststeden of Holland World om de toeristische druk op hotspots te verlichten.
  5. Cultural Capital Vincent van Gogh als internationale verleider, hoe cultureel erfgoed toerisme een verdiepende boost kan geven of hoe je beleving met storytelling kunt vergroten.
  6. Out of the box Laat je verrassen met bijzondere sessies binnen dit thema.
Kijk op de website www.toerismecongres.nl en ontdek alles over de thema’s en de sessies die je kunt bijwonen.


Schrijf snel in!

Durf je het aan direct in te schrijven, dan bieden we jou als congresfan een mooie korting! Ben je ZZP'er of student? Dan hebben we voor jou een speciaal tarief.


Locatie: Saxion Apeldoorn, Spoorstraat 29 (makkelijk bereikbaar: direct naast het NS station) Tijd congres: Tussen 09.00 en 17.30


Trefwoorden: congressen, trends, toerisme, vrije tijd

||| Blogs |||

04/10/18
Segregatie of integratie?
Eind juni vond bij mij in de buurt de Champions Trophy voor nationale hockeyteams plaats. Een mooi...
25/09/18
En Footzy is (W)elke Plek
Het aantal kwalificaties in bijna 40 jaar noeste arbeid dat mij is opgespeld groeit nog steeds met...
06/09/18
Van marketing naar mattering
Van marketing naar mattering
06/09/18 · Cultuur · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Column van Hanita van der Schaaf over Culturele Hoofdstad van Europa 2018, Leeuwarden
24/07/18
Time Out
Time Out
24/07/18 · Leisure · Han Verheijden | Lees meer
Zoals ik in mijn vorige column schreef, heb ik afgelopen winter een skiongeluk gehad. Hierdoor was...
10/07/18
Oh jee; ik moet (sorry mag) Lekkeâh weg in èguhn land
Ik deed even een rondje beroepsdeformatie op mijn sportschool. Spanje, Turkije, Amerika, Noorwegen,...
















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/10/18
Aan de slag met jouw regio?
Ongeveer 500 vakgenoten reisden vorige week af naar Deventer voor de eerste Nationale ToerismeTop....
19/10/18
8 trends reizen voor 2019
Van reizen om te leren tot meer plannen voor weekendtrips.
18/10/18
Nieuw geladaverblijf in Blijdorp open voor publiek
Vanaf 19 oktober is het nieuwe verblijf voor gelada’s (een expr...
18/10/18
Recreatieschap Marrekrite vernieuwt Fietsnetwerk Fryslan
Recreatieschap Marrekrite start deze week met een grootscheepse v...
18/10/18
Exclusief voor leden
Vier cruiseschepen in luxe segment besteld door MSC
Cruisebedrijf MSC Cruises en werf Fincantieri hebben vandaag de ondertekening aangekondigd van een ...
18/10/18
Exclusief voor leden
ADE Green levert Plastic Promise op voor festivals
Plastic Promise, campagne voor het terugdringen van plasticgebruik bij festivals is gelanceerd bij ADE Green. Het plasticgebruik ligt nog hoog bij festivals.
18/10/18
Exclusief voor leden
Ernst Daniël Smid, Ron Brandsteder en Marco Bakker in campagne voor Denemarken
Ernst Daniël Smid, Ron Brandsteder en Marco Bakker zitten samen in een televisieprogramma voor een destinatie. Voor Nederland? Nee.
17/10/18
Grootste restauratie van het Rijksmuseum ooit: de Nachtwacht (Video)
Directeur Taco Dibbits legt het project uit in deze videopresentatie.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk