Geplaatst op: 07-03-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Nederland op weg naar 20 miljoen toeristen in 2020

Nederland op weg naar 20 miljoen toeristen in 2020

Nederland is hard op weg om de grens van 20 miljoen buitenlandse toeristen in 2020 te slechten. De hotellerie profiteert en buitenlandse gasten nemen inmiddels ruim de helft van de overnachtingen voor hun rekening. Door de toestroom van toeristen in combinatie met de stijgende bestedingen van Nederlandse consumenten houdt de horeca de stijgende lijn vast. In 2018 neemt het omzetvolume volgens het ING Economisch Bureau met 3 procent toe en ook voor 2019 staan de seinen op groen.


Internationale aantrekkingskracht groter dan ooit

Nederland is hard op weg naar 20 miljoen internationale toeristen in 2020. De stijgende welvaart en vergrijzing in onze buurlanden, bevolkings- en welvaartsgroei in opkomende markten en betere internationale (vlieg)verbindingen zijn belangrijke drijfveren. In 2017 steeg het aantal buitenlandse toeristen ongekend hard met meer dan 10 procent tot ruim 17,5 miljoen. De totale groei sinds de dip na de crisis in 2009 bedraagt bijna 80 procent.


Thijs Geijer, sectoreconoom Leisure: "De vraag hoe de toestroom van toeristen in goede banen is te leiden is zeer actueel, zowel in de Tweede Kamer als bij gemeenten. De keuze voor meer spreiding kan betekenen dat ook buiten de gebaande paden vaker toeristen zullen opduiken. Bij de grootste publiekstrekkers zal het echter niet rustiger worden.”


Hotels verstevigen hun positie

Door de groei van het toerisme neemt het aantal hotelkamers en particuliere accommodaties toe. In de Amsterdamse hotelmarkt is dit goed zichtbaar, het aantal kamers is hier in vijf jaar tijd met 30 procent gestegen. Ook in 2018 en 2019 openen meerdere grote hotels de deuren zoals het nhow hotel bij de Rai, met 650 kamers het grootste hotel van Nederland. In andere steden zoals Utrecht komen er ook nog veel kamers bij. Vanwege de druk op de woningmarkt wordt particuliere vakantieverhuur strenger ingekaderd door gemeentebesturen, dat kan de vraag naar hotelkamers verder ondersteunen.



Restaurants en cafés profiteren van binnenlandse markt

Omdat naast het toerisme ook de binnenlandse consumptie op stoom is, blijven de vooruitzichten voor restaurants en cafés positief. Bij restaurants stijgen de verkopen van maaltijden en drankjes in 2018 met 2,5 procent en bij cafés met 2 procent. Bijna een op de drie Nederlandse consumenten gaat minimaal 1 keer per maand uit eten, de grootste groep (40 procent) gaat een enkele keer per jaar. In de ING Vraag van Vandaag geven vooral twintigers momenteel aan vaker uit eten te gaan, meer sociale redenen en meer financiële armslag zijn de belangrijkste oorzaken.


Risico's

Risico's zijn er ook. Zo zal de Brexit het Nederlands negatief beïnvloeden. Vooral in Amsterdam en Utrecht is de horeca gevoelig voor de ontwikkelingen in het Verenigd Koninkrijk. In Amsterdam zijn Britten goed voor meer dan 15% van alle overnachtingen in hotels en hostels, in Utrecht is dat bijna 10%. De horeca in provincies als Friesland en Zeeland zal daarentegen nauwelijks iets merken van een brexit-effect.


Link: https://www.ing.nl/zakelijk/kennis-over-de-economie/uw-sector/outlook-2018/horeca.html
Trefwoorden: horeca, omzet, hotels, restaurants, fastfood, cafes, toerisme, trends

||| Blogs |||

10/07/18
Gastvrijheidssector: katalysator voor ontwikkeling
"Kamer denkt over glas wijn bij de kapper”, zo luidde de kop bij het NOS deze week. Een slijt...
17/05/17
Over uitstelgedrag, laksheid en besluiteloosheid in de reisindustrie
Dé oplossing voor lastige klussen: uitstellen. Komt wel. Doe ik morgen. Bijna iedereen heeft...
03/05/17
Airbnb maakt beloftes niet waar
Airbnb maakt beloftes niet waar
03/05/17 · Horeca · Ton Vermeulen | Lees meer
Gisteren was in Amsterdam de presentatie van het onderzoek dat de Hotelschool The Hague samen met C...
30/12/16
Beleving food ondergeschoven kindje?
Onlangs was ik gastspreker bij Foodservice Network International, een congres over de betekenis...
26/10/16
Where2bnb.com zoals Airbnb was bedoeld
Amsterdam is de laatste tijd vaak negatief in het nieuws vanwege de drukte in de stad en ongebreid...
















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

15/11/18
Exclusief voor leden
Wat verwachten ondernemers in onze branche van 2019?
Ondernemers in de horeca zijn iets minder positief over de omzet voor 2019, maken zich zorgen over de arbeidsmarkt maar gaan wel meer investeren.
15/11/18
FNV Horecabond en Temper verbreden samenwerking en gebruiksvergoeding verdwijnt
Eerder dit jaar zijn FNV Horeca en Temper een samenwerking gestart. Temper is een digitaal prikbord ...
14/11/18
Arbeidsmarkt net zo gespannen als tien jaar geleden (met video)
Leisure kampt met een stevig tekort aan goede werknemers.
14/11/18
Exclusief voor leden
Lucky wint Nightlife Award 2018
Lucky The Feelgood Provider mag zich de populairste club van Nederland noemen. De club uit Rijssen k...
09/11/18
Trendrapport Live 2018
Op maandagmiddag 19 november 2018 organiseren CBS, NBTC Holland Marketing, CELTH en PleisureWorld NRIT de tweede editie van Trendrapport Live. Op Trendrapport Live wordt je in één middag bij het CBS in Den Haag bijgepraat over de belangrijkste trends en ontwikkelingen die de sector raken en krijg je handvatten aangereikt om daarop in te spelen.
31/10/18
Nieuwe regiovoorzitter KHN Zeeland dicht op de politiek
Jacco de Lignie is maandag 29 oktober 2018 benoemd als regiovoorzitter van KHN Zeeland. Hij volgt Mi...
23/10/18
Exclusief voor leden
Tien nieuwe Cook’s Clubs van Thomas Cook
Reisbedrijf Thomas Cook wil met tien nieuwe Cook's Clubs een nieuwe doelgroep aantrekken. De eerste Cook's Club was een daverend succes.
16/10/18
Horecava introduceert de ‘Horecava Street Takeover’
Horecava organiseert in samenwerking met Ondernemersvereniging Reguliersdwarsstraat op 7, 8 en 9 jan...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk