Geplaatst op: 05-03-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

OV-expert: Lelystad Airport niet nodig

OV-expert: Lelystad Airport niet nodig
Bron: Pixabay
Als vanuit Nederland dagelijks 15 extra internationale treinen gaan rijden, is Lelystad Airport helemaal niet meer nodig. Dat stelt stelt Barth Donners, die bij de TU Delft is afgestudeerd op de potentie van de internationale trein op de website treinreiziger.nl. Meer internationale treinen kunnen diverse Europese (zaken)bestemmingen gaan vervangen waar nu nog op wordt gevlogen. Zo blijft er ruimte voor de vakantievluchten op Schiphol. Daarmee gooit de OV-expert een nieuw argument in de discussie rond de totstandkoming van Lelystad Airport.


In zijn onderzoek wijst Donners erop dat er maximaal 45.000 vliegbewegingen komen naar Lelystad Airport. Dat betekent tussen 50 en 60 vluchten per dag waarmee jaarlijks 4,5 miljoen passagiers kunnen worden vervoerd. Omdat treinen een veel grotere capaciteit hebben als vliegtuigen, zijn er maar 15 extra treinen nodig. Nu vertrekken er vanaf Amsterdam Centraal elke dag 50 internationale treinen.




Op het Trendcongres Toerisme & Vrije tijd dat we op 5 april samen met de hogescholen Saxion, NHTV, NHL Stenden, Inholland en HZ organiseren, een keynote Paul Peters die daar zal betogen dat het tijd wordt voor het ontwikkelen van een robuuste toeristische strategie die verder gaat dan een luchtvaartnota of klimaatwet. Kijk snel op www.toerismecongres.nl voor alle info.



Trein kan een veel grotere rol spelen

"Alleen al als alle vluchten naar Brussel, Berlijn, Düsseldorf, Hannover, Frankfurt, Hamburg en Parijs vervangen zouden worden door de trein zouden er dagelijks zo’n 50 tot 60 vluchten per dag geschrapt kunnen worden”, stelt Donners. "Maar ook naar bestemmingen als Londen, München, Stuttgart, Bremen en Basel zou de trein een grotere rol kunnen gaan spelen. Naar die bestemmingen zijn vliegen er momenteel dagelijks circa 75 vluchten. In totaal gaat het dus om zeker 130 vluchten waarbij de trein de potentie heeft om het vliegtuig te vervangen. Door deze vluchten te vervangen, blijft er op Schiphol ruimte over voor de vakantievluchten.”


Donners signaleert nog wel een probleem op het gebied van reistijd en prijs. De trein is vaak duurder omdat vliegtuigen geen belasting op kerosine hoeven te betalen en treinen wel BTW over de elektriciteit die ze gebruiken. Daarnaast vergelijken reizigers de kale ticketprijzen terwijl bij het vliegtuig allerhande bijkomende kosten dan worden vergeten. Daarnaast zijn internationale reizigers niet gewent met de trein te reizen. Dat de trein het vliegtuig kan verslaan blijkt uit de route Brussel-Londen waar de Eurostar inmiddels een marktaandeel heeft van 80% tot 90%.


Donners vindt dat de politiek aan zet is om ervoor te zorgen dat de potentie van de internationale trein ook daadwerkelijk benut gaat worden.


Link: https://www.treinreiziger.nl/15-treinen-kunnen-lelystad-airport-overbodig-maken/
Trefwoorden: reisbranche, luchtvaart, vakantievluchten, luchthavens

||| Blogs |||

21/02/18
Omdenken
Omdenken
21/02/18 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Vastdenken. We hebben er allemaal last van. Vastgeroest in gewoonte, handeling en aanpak. Het wordt...
13/12/17
I Have a Dream…
I Have a Dream…
13/12/17 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Het is december. De maand dus van ‘It is the most wonderful time of the year’ en ‘All I want...
06/07/17
De brug over de online generatiekloof
"Stuur maar een appje”, hoor je vaak als mensen in contact willen blijven. Online, social media, ...
19/06/17
De roamingkosten zijn afgeschat – een drama voor vakantiegangers!
Het sierde deze week menig krantenkolom en blog. Roamingkosten binnen Europa zijn verleden tijd. F...
17/05/17
Over uitstelgedrag, laksheid en besluiteloosheid in de reisindustrie
Dé oplossing voor lastige klussen: uitstellen. Komt wel. Doe ik morgen. Bijna iedereen heeft...















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/09/18
TUI eerste plaats in e-commerce
TUI Nederland is trotse aanvoerder van de Travel top 25 van Twinkle e-commerce top 100.
21/09/18
BTW verhoging openbaar vervoer heeft invloed
Stijgt het lage btw-tarief van 6 naar 9 procent, dan neemt daardoor naar verwachting het aantal ger...
19/09/18
Trend: Fors meer vraag naar vakantie najaar 2018
Het najaar van 2018 wordt een tijd van forse groei voor het uitgaand toerisme. Cijfers van touroperator TUI en aanbieder van vliegreizen Vliegtickets.nl wijzen daarop.
19/09/18
Exclusief voor leden
Samenwerking luchtvaart en Brussels Airport in verbetering kwaliteit milieu
Belgocontrol, Brussels Airport Company, Brussels Airlines, TUI fly en DHL Express tekenen samenwerkingsovereenkomst voor de verlaging van de druk op het milieu.
17/09/18
Opvallende ontvangst cruiseschip in Sydney (video)
Het nieuwe cruiseschip Majestic Princess werd in Sydney in de haven ontvangen met een baan van licht en vlammen.
17/09/18
Air Miles worden ingewisseld
Per 1 november 2018 vervallen de eerste Air Miles die vijf jaar geleden of langer zijn uitgegeven.
13/09/18
Exclusief voor leden
Groeiend toerisme 7% meer hulpvragen
De ANWB Alarmcentrale kreeg deze zomer 7 % meer hulpvragen dan in 2017. Dat leidde tot bijna 700.000 telefoontjes van vakantiegangers uit binnen- en buitenland.
13/09/18
Exclusief voor leden
Icelandair plant meer vluchten van en naar Amsterdam en Brussel voor 2019
Voor vrijwel alle Europese bestemmingen, waaronder Amsterdam en Brussel aast de luchtvaartmaatschappij Icelandair op uitbreiding van het aantal vluchten in 2019.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk