Geplaatst op: 05-03-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

OV-expert: Lelystad Airport niet nodig

OV-expert: Lelystad Airport niet nodig
Bron: Pixabay
Als vanuit Nederland dagelijks 15 extra internationale treinen gaan rijden, is Lelystad Airport helemaal niet meer nodig. Dat stelt stelt Barth Donners, die bij de TU Delft is afgestudeerd op de potentie van de internationale trein op de website treinreiziger.nl. Meer internationale treinen kunnen diverse Europese (zaken)bestemmingen gaan vervangen waar nu nog op wordt gevlogen. Zo blijft er ruimte voor de vakantievluchten op Schiphol. Daarmee gooit de OV-expert een nieuw argument in de discussie rond de totstandkoming van Lelystad Airport.


In zijn onderzoek wijst Donners erop dat er maximaal 45.000 vliegbewegingen komen naar Lelystad Airport. Dat betekent tussen 50 en 60 vluchten per dag waarmee jaarlijks 4,5 miljoen passagiers kunnen worden vervoerd. Omdat treinen een veel grotere capaciteit hebben als vliegtuigen, zijn er maar 15 extra treinen nodig. Nu vertrekken er vanaf Amsterdam Centraal elke dag 50 internationale treinen.




Op het Trendcongres Toerisme & Vrije tijd dat we op 5 april samen met de hogescholen Saxion, NHTV, NHL Stenden, Inholland en HZ organiseren, een keynote Paul Peters die daar zal betogen dat het tijd wordt voor het ontwikkelen van een robuuste toeristische strategie die verder gaat dan een luchtvaartnota of klimaatwet. Kijk snel op www.toerismecongres.nl voor alle info.



Trein kan een veel grotere rol spelen

"Alleen al als alle vluchten naar Brussel, Berlijn, Düsseldorf, Hannover, Frankfurt, Hamburg en Parijs vervangen zouden worden door de trein zouden er dagelijks zo’n 50 tot 60 vluchten per dag geschrapt kunnen worden”, stelt Donners. "Maar ook naar bestemmingen als Londen, München, Stuttgart, Bremen en Basel zou de trein een grotere rol kunnen gaan spelen. Naar die bestemmingen zijn vliegen er momenteel dagelijks circa 75 vluchten. In totaal gaat het dus om zeker 130 vluchten waarbij de trein de potentie heeft om het vliegtuig te vervangen. Door deze vluchten te vervangen, blijft er op Schiphol ruimte over voor de vakantievluchten.”


Donners signaleert nog wel een probleem op het gebied van reistijd en prijs. De trein is vaak duurder omdat vliegtuigen geen belasting op kerosine hoeven te betalen en treinen wel BTW over de elektriciteit die ze gebruiken. Daarnaast vergelijken reizigers de kale ticketprijzen terwijl bij het vliegtuig allerhande bijkomende kosten dan worden vergeten. Daarnaast zijn internationale reizigers niet gewent met de trein te reizen. Dat de trein het vliegtuig kan verslaan blijkt uit de route Brussel-Londen waar de Eurostar inmiddels een marktaandeel heeft van 80% tot 90%.


Donners vindt dat de politiek aan zet is om ervoor te zorgen dat de potentie van de internationale trein ook daadwerkelijk benut gaat worden.


Link: https://www.treinreiziger.nl/15-treinen-kunnen-lelystad-airport-overbodig-maken/
Trefwoorden: reisbranche, luchtvaart, vakantievluchten, luchthavens

||| Blogs |||

08/04/19
2019: het jaar voor nationaal toeristisch beleid
2019 wordt hét jaar waarin het Rijk haar rol pakt om te sturen op een gebalanceerde ontwikkeling van het inkomende en binnenlands toerisme in Nederland. Een ontwikkeling waarbij economie, samenleving en leefomgeving met elkaar in samenhang worden bekeken. Een ontwikkeling waarin lasten worden gedeeld en bovenal: kansen worden benut!
18/03/19
Een community voor marketingvraagstukken?
Een community voor marketingvraagstukken?
18/03/19 · Marketing · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Sinds een aantal weken werk ik in het onderwijs. Een totaal andere wereld, in vergelijking met mijn ...
11/03/19
Groots Denken!
Groots Denken!
11/03/19 · Duurzaam toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Tijdens mijn bezoek aan de ITB Berlijn borrelde een lumineus idee op...
14/02/19
Iamst(erdam)upid
Iamst(erdam)upid
14/02/19 · Beleid · Toerisme · Han Verheijden | Lees meer
Begin december 2018 zijn de rood-witte "Iamsterdam’ letters van het Museumplein gehaald. Het is ge...
14/02/19
Het belang van een organisatorisch eco-systeem
Terugkijkend op 2018 hebben de meeste toeristische bedrijven uitstekende zaken gedaan. Niet voor nik...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/04/19
Sustainable Brand Index voor Landal
Landal GreenParks heeft de Sustainable Brand Index van 2019 in de categorie Travel en Leisure gewonnen.
19/04/19
Exclusief voor leden
Ruimte in de lucht voor Lelystad winter 2021 - 2022
Besluit om al vóór 2023 ruimte vrij te maken in het hoger gelegen luchtruim zodat het vliegverkeer van Lelystad daar terecht kan.
19/04/19
Effecten luchtvaart net als in iedere andere sector behandelen
Andere mobiliteitssectoren of bedrijfstakken worden meer dan de luchtvaart afgerekend op hun effect op de leefomgeving.
19/04/19
Exclusief voor leden
Groene brug tussen Euromast en Het Park
Direct grenzend aan Het Park waar de Euromast in staat, komen woningen. De gemeente wil dit compense...
18/04/19
Oplevering nieuwe pier Schiphol vertraagd met één jaar
Schiphol werkt al enige tijd aan een nieuwe pier. In maart 2018 toonde Schiphol de eerste beeld...
18/04/19
Exclusief voor leden
Meer reizigers willen duurzame keuzes maken
In het kader van de Dag van de Aarde op 22 april (Earth Day), komt Booking.com met de resultaten u...
18/04/19
Miljoen internationale toeristen verwacht met Pasen
In het paasweekend komen circa een miljoen internationale toeristen naar Nederland. Dit zijn er 150.000 meer dan afgelopen jaar. Wie komen er? Waar gaan ze naar toe? Wat geven ze uit?
18/04/19
Superbezetting voor Landal GreenParks
Landal GreenParks gaat een druk Paasweekend tegemoet. De afgelopen dagen steeg de bezetting op de parken tot 95% en met de gunstige weers-vooruitzichten is de verwachting dat alle accommodaties verhuurd worden.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk