Geplaatst op: 01-03-2018
Auteur: Marc Gerlings

Omzet in horeca groeit met 7,4 procent, toch waarschuwing KHN

Recordgroei van 1999 geëvenaard

Omzet in horeca groeit met 7,4 procent, toch waarschuwing KHN
In 2017 heeft de horeca 7,4 procent meer omgezet dan in 2016. Dat is een evenaring van de recordgroei in 1999. Het volume van de horeca groeide in 2017 met 4,9 procent. Al bijna vijf jaar neemt de omzet van de horeca elk kwartaal toe. Dat heeft het CBS bekendgemaakt in de Kwartaalmonitor Horeca over het vierde kwartaal van 2017. Volgens KHN mooie cijfers maar bij de bedrijven staan de marges wel onder druk.


De omzetgroei was sterk in alle kwartalen waarbij het tweede kwartaal er met een groei van 9,1 procent uitsprong. Ook het eerste kwartaal van 2017 ontwikkelde de omzet in de horeca zich sterk (+7,8 procent). In het derde (+6,2 procent) en het vierde kwartaal (+6,8 procent) groeide de omzet nog stevig. Tezamen resulteerde dat in een omzetgroei van 7,4 procent over heel 2017. In 2016 groeide de omzet in de horeca met 6,5 procent en in 2015 met 5,9 procent.


Figuur 1: Omzetgroei Nederlandse horeca naar kwartaal

Created with Highstock 6.0.7%Chart context menu'2006-12006-32007-12007-32008-12008-32009-12009-32010-12010-32011-12011-32012-12012-32013-12013-32014-12014-32015-12015-32016-12016-32017-12017-3-7.5-5-2.502.557.510NRIT Media

Bron: CBS


KHN: Mooie cijfers maar marge onder druk

Robèr Willemsen, voorzitter van KHN reageert positief maar met een kritische boodschap: "Het afgelopen jaren zagen we ieder kwartaal positieve cijfers in de horeca. Veel van onze leden hebben meer gasten ontvangen en zagen hun omzet groeien. Dat is goed nieuws. Maar we moeten ook realistisch zijn, want het aantal horecabedrijven neemt ook toe. En de kosten van horecabedrijven zijn de afgelopen tijd sterk toegenomen, onder andere door de hoge commissies die zoek-, boek en bezorgplatforms als Booking.com en Thuisbezorgd.nl vragen voor hun diensten. Bij veel horecabedrijven staan daardoor de marges en de winst onder druk. Daarnaast moeten we er rekening mee houden dat de groei afvlakt. Kortom: fijn dat er mooie cijfers zijn, maar laten we met beide benen op de grond blijven.”
 
Stijging aantal horecabedrijven
Afgelopen jaar kwamen er in de totale horeca 1765 horecabedrijven bij. De helft daarvan zijn traditionele horecabedrijven: hotels, restaurants, cafés en fastservicebedrijven. De andere helft zijn kantines en cateringbedrijven, maar het CBS rekent ook zelfstandige koks en kelners en restaurants die uitsluitend bezorgen tot deze categorie.


Fastfood

De omzet groeide het sterkst bij fastfoodrestaurants en ijssalons (8,9 procent). De volumestijging in de fastfood houdt al bijna drie jaar aan. Ten opzichte van een jaar eerder stegen in het vierde kwartaal van 2017 de prijzen van fastfood, snacks en afgehaalde of bezorgde maaltijden met 2,6 procent.


Hotels

Hotels noteerden in 2017 een mooie stijging van de omzet (8,7 procent). Met een omzetgroei van 10,1 procent in het vierde kwartaal eindigden hotels 2017 sterk. Aangezien het aantal overnachtingen in Nederlandse hotels in 2017 met 5,3 procent groeide naar 112 miljoen kunnen we concluderen dat hotels per overnachting een hogere omzet behaalden. De omzet van hotels groeit al vierenhalf jaar elk kwartaal ten opzichte van een jaar eerder. Met 150 oprichtingen en 50 opheffingen kwamen er in het vierde kwartaal per saldo 100 hotels bij.


Restaurants en cafés

Verder zagen restaurants in 2017 de omzet met 7,8 procent groeien en cafés met 3,6 procent.


Figuur 2: Omzetontwikkeling Nederlandse horeca naar sector, mutatie t.o.v. zelfde kwartaal jaar eerder

Bron: CBS


Ondernemersvertrouwen

Deze mooie cijfers worden maar gedeeltelijk vertaald in positief ondernemersvertrouwen. Het vertrouwen van de horecaondernemers steeg in het vierde kwartaal van 2017 dan wel van +13 naar +18 maar ligt nog wel onder het vertrouwen van de vorige twee kwartalen. Het ondernemersvertrouwen is positief sinds het tweede kwartaal van 2014.


Figuur 3: Ondernemersvertrouwen

Bron: CBS



Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/2018/09/kwartaalmonitor-horeca-vierde-kwartaal-2017
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, omzet, hotels, restaurants, fastfood, cafes, toerisme, trends
    

||| Blogs |||

10/09/19
WARNING – VAKANTIESCHAAMTE!
De Wereld Draait Door gaat weer van start. De files zwellen aan. De scholen zijn weer begonnen. De meteorologische zomer is beëindigd. Dan weet je dat het jaarlijkse ritueel van massale volksverhuizingen wederom achter de rug ligt: de vakanties zijn voorbij. Toch zit daar ook een negatief kantje aan.
06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
03/09/19
Duurzame bestemmingen; hoe doe je dat? Op zoek naar ‘pareltjes’ uit de Oostenrijkse Alpen
Veel toeristische bestemming willen het zijn of willen het worden in de toekomst; een duurzame beste...
24/07/19
Het einde van het dagticket komt in zicht. Gelukkig maar!
Tickets van dagattracties worden ieder jaar duurder. Dit is nodig, om de kortingsacties van supermar...
08/07/19
Worden zonvakanties te heet onder onze voeten?
Het weer. Waarschijnlijk na seks het meest gebruikte zoekwoord op Google. Zeker deze week zijn de tr...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/09/19
Exclusief voor leden
Landal Kaatsheuvel gaat open op 4 oktober
Vanaf 4 oktober 2019 zijn de eerste gasten welkom op het gloednieuwe luxe vakantiepark Landal Kaatsh...
20/09/19
Bijna 100 studenten van BUas aan de slag in Tourism Impact Lab
Een kleine 90 studenten van de Breda University of Applied Sciences gaan voor 20 bedrijven in de toeristische sector nieuwe impactvolle concepten bedenken.
20/09/19
Exclusief voor leden
Gemeente stopt subsidie: VVV vestiging Vlissingen sluit
VVV Zeeland sluit haar vestiging in Vlissingen. Het sluiten van de VVV is nodig omdat de gemeente Vlissingen stopt met het verstrekken van subsidie.
19/09/19
Exclusief voor leden
Landmark Vensters op Ginkelse Heide
Op de Ginkelse Heide heeft de Britse veteraan John Jeffries het Landmark Vensters op het Verleden onthuld om daarmee de luchtlandingen van 18 september 1944 te herdenken.
19/09/19
Consumentenvertrouwen daalt weer
De stemming onder Nederlandse consumenten is opnieuw negatief.
19/09/19
Roompot clustert wensaanvragen in Wensweken
Roompot krijgt zoveel aanvragen voor aanvragen voor wensen en sponsoring dat het deze aanvragen gaat clusteren om zo een eerlijker verdeling te krijgen.
18/09/19
Honderden Roompot-medewerkers proberen zaterdag record op World Cleanup Day te verbeteren
Zaterdag vindt de 2019 editie plaats van de World Cleanup Day. Honderden medewerkers van Roompot Vak...
18/09/19
Mini-campingsamenwerking Mijn Lievelingsplek wint innovatieprijs
Mijn Lievelingsplek, een samenwerkingsverband van 17 minicampings in Zeeland, heeft de PROFIT-innovatieprijs gewonnen.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk