Geplaatst op: 09-02-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Podiumkunsten uit diep dal

Podiumkunsten uit diep dal
Het bezoek aan professionele podiumkunsten is na een dieptepunt in 2012 definitief uit het dal geklommen. In 2016 groeide het bezoek met 7 procent ten opzichte van 2012. De publieksgebonden inkomsten stegen met 22 procent sterk. Tussen 2015 en 2016 groeide de belangstelling voor klassieke en popconcerten, die voor overige podiumkunsten daalde in die periode. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.


In 2016 trokken klassieke- en popconcerten samen ruim 8,7 miljoen bezoeken. Dat is meer dan in het voormalige recordjaar 2009 en een toename van 3 procent ten opzichte van 2015. De overige podiumkunstvoorstellingen trokken 2 procent minder bezoekers in 2016 dan in 2015. Per saldo was er een stijging van 0,3 procent. Concertbezoekers vormden bijna de helft van het totale publiek van professionele podiumkunsten.


Ruim een derde alle voorstellingen is concert

In 2016 werden in totaal 19,9 duizend concerten gegeven. Dat is ruim 12 procent meer dan in 2012, toen zowel het aantal concerten als het aantal bezoekers een dieptepunt bereikte. Concerten waren in 2016 goed voor ruim 37 procent van alle professionele voorstellingen.

Inkomsten uit podiumkunsten stijgen ook

Landelijk nam het aantal bezoeken aan professionele podiumkunsten tussen het dal in 2012 en 2016 met 7 procent toe. Daarmee stegen ook de publieksgebonden inkomsten, zoals uit de entree, garderobe en merchandising. In 2016 waren deze inkomsten 22 procent hoger dan in 2012. De horecaopbrengsten stegen nog sterker, met 26 procent ten opzichte van 2012. De algemene prijsstijging van goederen en diensten in deze periode bedroeg 4,5 procent.



Toename ingehuurd personeel in 2016

In 2013 werden de in 2010 aangekondigde bezuinigingen in de culturele sector van kracht en werd een dieptepunt bereikt in het aantal mensen dat werkte in de podiumkunsten als werknemer, ingehuurde kracht, vrijwilliger of stagiair. Sindsdien groeit dit weer. In 2016 bestond deze groep uit 21,7 duizend mensen, 8 procent meer dan in 2013. Deze groei berustte tot 2015 vooral op een toename van het aantal ingezette vrijwilligers en stagiaires, die al sinds 2009 bezig is. In 2016 stabiliseerde het aantal vrijwilligers en stagiaires en nam juist het aantal ingehuurde krachten toe (zzp en payroll). Het aantal werkzame personen in loondienst is daarentegen sinds 2013 met 12 procent gedaald. Wel nam deze groep in 2016 nog 71 procent van de gewerkte uren voor haar rekening.


Een vijfde van de voorstellingen in Amsterdam

Met een hoge concentratie voorstellingen en bezoek vormt Amsterdam het zwaartepunt in de professionele podiumkunsten. De in de hoofdstad gevestigde podia programmeerden in 2016 samen 10,4 duizend professionele podiumkunstvoorstellingen, 19,4 procent van het totale landelijke aanbod.


De Amsterdamse voorstellingen trokken in 2016 ruim 5,3 miljoen bezoeken, bijna 30 procent van het landelijke totaal. Van alle concertbezoeken vond 38 procent hier plaats. De hoofdstad heeft enkele grote evenementenhallen, die in 2016 samen 17,3 procent van alle landelijke concertbezoeken trokken.

Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/06/bezoek-aan-concerten-bereikt-recordhoogte
Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, podiumkunsten, concerten, theatervoorstellingen

||| Blogs |||

28/06/16
‘Distinctive Dutch story’ voor kastelen en buitenplaatsen
Eén van de speerpunten van NBTC Holland Marketing is het stimuleren van de regionale spreidi...
01/04/16
Wordt cultuurtoerisme bedreigd?
Wordt cultuurtoerisme bedreigd?
01/04/16 · Cultuur · Toerisme · Vakanties · Han Verheijden | Lees meer
Naast mijn werk als lector en adviseur ben ik ook actief als vrijwilliger. PUM (een initiatief van ...
27/05/15
New cultural venue management, need or nonsense?
Op de NHTV Academy for Leisure is één van de postpropedeutische specialisatietrac...
05/01/15
Trends & Hypes december 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...
07/12/14
Trends & Hypes november 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...
















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

13/08/18
Leeuwarden profiteert van Culturele Hoofdstad
Het toerisme in Leeuwarden is als gevolg van Culturele Hoofdstad booming. De stad wordt volgens NOS...
23/07/18
Exclusief voor leden
Toerisme Vlaanderen vs Facebook: 1-0
Culturele instellingen hebben al lang last van de preutsheid van Facebook. Kunstwerken met naakt er...
17/07/18
143 ideeën voor marketing Utrechts erfgoed
Een maand geleden begon de prijsvraag, opgezet door de provincie Utrecht, waarbij iedereen kon aange...
11/07/18
Exclusief voor leden
Originele Escher voor 100.000e bezoeker tentoonstelling Fries Museum
Na iets meer dan elf weken na de opening vande tentoonstelling Escher op reisverwacht het Fries Mu...
02/07/18
Exclusief voor leden
Martinitoren wordt hoogste filmzaal van Nederland
Groningen is een crowdfundactie gestart om van de Martinitoren de hoogste filmzaal van Nederland t...
28/06/18
Exclusief voor leden
Potvis naar nieuw Naturalis
De gestrande potvis die in Harlingen wordt ontleed, blijkt een uitzonderlijk groot exemplaar en daa...
28/06/18
Publiek helpt bij puzzel 2000 foto’s erfgoed Utrecht
De provincie Utrecht heeft enkele jaren geleden ongeveer 2.000 foto's vanuit de lucht laten maken v...
26/06/18
Exclusief voor leden
België in spanning om UNESCO vergadering
Van 24 juni tot 4 juli 2018 vindt in de eilandstaat Bahrein de jaarlijkse vergadering plaats van he...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk