Geplaatst op: 05-02-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

HISWA: Windpark Fryslân heeft effecten op watersport niet goed onderzocht

HISWA: Windpark Fryslân heeft effecten op watersport niet goed onderzocht
Bron: Pixabay
De HISWA ziet niets in de plannen van Windpark Fryslân om 89 hoge windmolens te plaatsen langs de Friese IJsselmeerkust. Volgens de branchevereniging zijn de effecten op de watersport niet goed onderzocht en kunnen de plannen daarom naar de prullenbak. De claims van Windpark Fryslân dat het park juist een positieve invloed heeft op toerisme en watersport is volgens HISWA nergens op gebaseerd.


Vorige week sprak HISWA samen met Dommerholt Advocaten in namens de Friese jachthavens bij de Raad van State. Watersport is veruit de belangrijkste economische factor in het IJsselmeergebied. Langs de Friese kust bevinden zich maar liefst 48 jachthavens met 6.000 ligplaatsen en 1.100 fulltime banen. Ook het internationale belang is groot met in veel Friese jachthavens meer dan 50% Duitse ligplaatshouders.


Open landschap en duisternis

Regiomanager Jan Ybema van HISWA komt na bestudering van het omvangrijke dossier tot de slotsom dat een windmolenpark op deze locatie simpelweg niet kan. "De zogenaamde externe werking van het Waddenbeleid is van kracht omdat het geplande Windpark ook een deel van het IJsselmeer beslaat. Deze nota schrijft behoud van een open landschap en duisternis voor. Daarom mogen hier geen 89 windmolens van 183 meter hoogte met permanent knipperende verlichting worden geplaatst. Daarbij komt dat uit onderzoek blijkt dat watersporters juist varen op het IJsselmeer vanwege de rust en het open landschap."


Opportunisme en onvoldoende onderzoek

Windpark Fryslân heeft altijd in de pers en op haar website gesteld dat een gigantisch windpark positieve effecten zal hebben op het toerisme en de watersport in Friesland. Een vreemde gedachtenkronkel die nergens is op gebaseerd stelt HISWA. Windpark Fryslân heeft slechts één klein literatuuronderzoek van 18 pagina’s laten uitvoeren naar nota bene windparken op zee en niet op een binnenmeer. Het gros van deze parken op zee is bovendien significant kleiner. Wordt ingezoomd op één van de weinige windparkparken van een vergelijkbare omvang voor de Deense kust, dan blijkt hier nauwelijks watersport te zijn. Er resteert volgens Ybema slechts één conclusie en dat is dat Windpark Fryslân nooit kan volhouden dat windmolenparken positieve effecten hebben op de watersport. Nu resteren onderzoeken die aangeven wanneer windparken op 6 kilometer uit de kust worden geplaatst, zoals bij Makkum, maar liefst 22% van de toeristen aangeeft dit gebied te zullen mijden. Dit zou desastreus zijn voor de Friese watersportbedrijven en vele banen kosten. Nieuw en onafhankelijk onderzoek is daarom volgens de watersportbranche noodzakelijk.

Topics:Watersport
Trefwoorden: watersport, jachthavens, windmolens, ijsselmeer

CELTH
 





||| Nieuws |||

20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...
08/02/24
Bewonerscampagne Amsterdam laat bijzondere gezichten zien
Woensdag 24 januari lanceerde amsterdam&partners de nieuwe bewonerscampagne ‘Amsterdam verruimt je blik’, een campagne die het gevoel van trots bij Amsterdammers vergroot door de rijkdom aan perspectieven en initiatieven van Amsterdammers in beeld te brengen.
06/02/24
Ludieke zomercampagne Visit Zuid-Limburg: Don’t Vlaai Away
Don’t Vlaai Away is de ludieke aftrap van de zomercampagne van Visit Zuid-Limburg. De Limburgse DMO wil hiermee Nederlanders verleiden hun vakantie in eigen land te vieren en is een knipoog naar de Europese erkenning van de Limburgse vlaai als beschermd streekproduct.
01/02/24
Brabant zet vol in op bezinningstoerisme met Ons Kloosterpad
De toekomst van Ons Kloosterpad in de provincie Noord-Brabant is veiliggesteld. De provincie Noord-Brabant, Vereniging Samenwerkende Kloosters en Visit Brabant hebben daartoe een overeenkomst gesloten.
01/02/24
Apollo zet webportaal op voor reisagenten
Nu gaat de touroperator ook live met Apollo Partner Web die het mogelijk maakt voor lokale reisbureaus en agenten om klanten direct in te boeken.
31/01/24
Exclusief voor leden
Boekingen mei- en zomervakantie +30% bij Sunweb
Januari en februari zijn misschien wel de grauwste maanden van het jaar maar het boekingsseizoen is volop in beweging. Touroperator Sunweb meldt op basis van onderzoek dat ruim 1 op de 5 personen begint hun vakantiegeluk al bij het zoeken naar de reisbestemming.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...