Geplaatst op: 23-01-2018
Auteur: Marc Gerlings

Culturele hoofdstad Leeuwarden pleit voor innovatie via cultuur

Culturele hoofdstad Leeuwarden pleit voor innovatie via cultuur
Blokhuispoort in Leeuwarde

Het jaar als Culturele Hoofdstad van Europa moet nog beginnen voor Leeuwarden maar nu al pleiten bestuurders voor meer innovatie via cultuur en evenementen. Dit Pleidooi van Friesland is overhandigd in Den Haag aan afgevaardigden van de Tweede Kamer. Wellicht wat vroeg?

In Den Haag hebben Culturele Hoofdstad Leeuwarden Fryslân LF2018, de provincie Fryslân en de gemeente Leeuwarden op 16 januari het Pleit fan Fryslân overhandigd aan leden van de Tweede Kamer.


Het document onderstreept het belang van kunst en cultuur aan de hand van elf punten. "Het pleit van Leeuwarden - Friesland 2018 onderschrijft dat cultuur de motor van vernieuwing is”, zegt Tjeerd van Bekkum, CEO van LF2018, die het document overhandigde. Hierbij waren ook commissaris van de Koning drs. A.A.M. Brok, gedeputeerde Sietske Poepjes, burgemeester Ferd Crone en wethouder Sjoerd Feitsma.


Best practice?
De Friese hoofdstad en provincie zijn Culturele Hoofstad van Europa 2018 namens Nederland. Ze dient daarom ook als ‘best practice’, als voorbeeld van hoe de Friese aanpak resulteert in een hoogwaardig artistiek en betekenisvol programma: "Door zo veel van onderop te organiseren, met betrokkenheid van ontzettend veel mensen, laten we zien dat er veel bereikt kan worden”, zegt de heer Brok, CdK in Fryslân. Deze aanpak die in Friesland wordt aangeduid als mienskip liep lang niet overal lekker in de aanloopfase maar dat melden de partijen achter het pleidooi niet.


Ook ‘Den Haag en Brussel’ hebben er baat bij antwoord te vinden op de vraag hoe burgerbetrokkenheid kan meehelpen maatschappelijke processen vorm te geven. Burgemeester Ferd Crone van Leeuwarden stelt dat het Culturele-Hoofdstadjaar een ,,beginpunt” is. "We willen blijvende effecten overhouden van dit feestjaar. Wij willen Fryslân optillen, in Nederland en in Europa.”
Trefwoorden: beleid, innovatie, cultuur, marketing

||| Blogs |||

27/12/17
Wake-up call: maak cultuurhistorische binnensteden beleefbaar
De tijd van achteroverleunen is voorbij voor steden met een historisch stadshart. Ook zij moete...
06/03/17
Help! Hoe kies ik mijn vakantie en meer keuzestress
Keuzes, keuzes, keuzes. Het is hét dilemma van de moderne consument en je maakt er al snel e...
30/11/16
Wordt de kust echt bedreigd?
Wordt de kust echt bedreigd?
30/11/16 · Beleid · Dagrecreatie · Natuur · Han Verheijden | Lees meer
In de afgelopen maanden hebben alle kranten volgestaan met nerveuze berichten over ons kust. Ze...
07/10/16
Pokémon go als innovatieve toeristische impuls
De innovatielabs poppen up. Innovatie moet. Daar lijkt het op als je om je heen kijkt. Zeg vooral op bijeenkomsten dat je zo goed innoveert. Toch is innovatie niets meer dan je gewone boerenverstand gebruiken. Boeren hebben hier een voorbeeldfunctie: boerenslimheid, boerenverstand duiden op de kracht die daar achter schuil gaat. Toch is het niet zo dat ‘als je maar lang genoeg gewoon doet, word je vanzelf bijzonder’. Je moet dat verstand en die slimheid wel gebruiken.
28/06/16
‘Distinctive Dutch story’ voor kastelen en buitenplaatsen
Eén van de speerpunten van NBTC Holland Marketing is het stimuleren van de regionale spreidi...
















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

15/08/18
Btw-verloging kost huishoudens 300 euro, branche flink getroffen
Volgend jaar zijn Nederlandse huishoudens gemiddeld zo’n 300 euro meer kwijt aan btw. Dat heeft ...
13/08/18
Raad voor de Leefomgeving start onderzoek naar toerisme
De Raad voor de Leefomgeving is gestart met een advies over toerisme in relatie tot de leefomgeving...
20/07/18
Exclusief voor leden
Eerste speelplekken opgeleverd langs routes Hulsbeek
Op woensdagmiddag 18 juli zijn op Het Hulsbeek de natuurlijke speelplekken geopend door ruim 80 ki...
16/07/18
24 miljoen euro voor inrichting Noorderwold-Eemvallei met nieuwe natuur
In het bijzijn van tientallen betrokkenen en geïnteresseerden ondertekenden Martin Jansen, direct...
13/07/18
Exclusief voor leden
Vijftig miljoen euro voor beveiligen spooroverwegen
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven trekt vijftig miljoen extra uit voor het verder beveiligen...
11/07/18
Provincie Limburg daagt ondernemers uit in ontwikkeling Maas en Maasplassen (met video)
De toeristische sector in de provincie Limburg genereert ieder jaar 4 miljard euro omzet. Bezoeker...
10/07/18
Kritiek op Schiphol: eerder opschalen bij incidenten
De kritiek komt voort uit de stroomstoring in april. De gemeente Haarlemmermeer wil voortaan eerder...
04/07/18
Kick off Gastvrije Binnenstad Eindhoven
Eindhoven is een van de 4 pilot-steden in het landelijke project Gastvrije Binnenstad. Het proj...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk