Geplaatst op: 12-01-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media
Publicatie: Recreatie & Toerisme 2017-6

Wat doet een citymarketingorganisatie die geen extra toeristen meer mag trekken?

Interview met directeur Frans van der Avert van Amsterdam Marketing

Wat doet een citymarketingorganisatie die geen extra toeristen meer mag trekken?
Amsterdam Marketing zit al enige jaren midden in de zogenaamde balansdiscussie die wordt gedomineerd door een heftige discussie over de drukte in de binnenstad. Of specifieker overlast door drukte in sommige delen van de binnenstad van Amsterdam. Vaak worden toeristische bezoekers als belangrijkste oorzaak voor de drukte gezien maar het ligt veel genuanceerder. Amsterdam is een populaire stad en trekt in grote getale zowel toeristische en zakelijke bezoekers, nieuwe bewoners, studenten als bedrijven aan. Amsterdam Marketing is een van de actoren en voor de toeristische branche de meest zichtbare. We spreken met directeur Frans van der Avert want we willen graag weten hoe zijn nog jonge fusie-organisatie opereert in deze turbulente tijden.


Het was een enorme klus om drie organisaties in elkaar te schuiven maar al snel zat je in de balansdiscussie, wat gebeurde er?

"Stad in Balans is eigenlijk een vrij recente discussie. Bij de start van Amsterdam Marketing in 2013 vierde Amsterdam nog een jubeljaar en kregen we juist extra geld om Amsterdam internationaal op de kaart te zetten. Medio 2014, ging het kantelen richting de discussie rond de drukte in sommige delen van de binnenstad en hebben we als organisatie geconstateerd dat we onze positie daarin moesten heroverwegen. Uitgangspunt is en blijft dat er steeds meer mensen profiteren van hoe goed het met Amsterdam gaat én dat we met elkaar moeten werken aan het begeleiden van een groeiende stroom bezoekers”. >>>

Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform.
Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
E-mailadres:
Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten? - Lid of abonnee en nog niet geregistreerd?

Geen lid van het NRIT Media Vrijetijdsplatform? Word hier lid

 Proeflidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Jaarlidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Bedrijfslidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform

Stopt automatisch
Compleet individueel
lidmaatschap
Compleet bedrijfs-lidmaatschap
Lidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform90 dagen365 dagen365 dagen
Onbeperkt digitaal toegang tot alle content Kennisbank
Nieuwsbrief NRIT Actueel
Recreatie & Toerisme
Vrijetijdstudies
Toegang zonder inloggen
€ 45,-
€ 165,75 per jaarVanaf € 331,50 per jaar
Probeer nu
Bestel nu
Bestel nu
Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, citymarketing, amsterdam, stedelijk toerisme, drukte, negatieve impact

||| Blogs |||

06/07/17
De brug over de online generatiekloof
"Stuur maar een appje”, hoor je vaak als mensen in contact willen blijven. Online, social media, ...
20/03/17
Wie regisseert het toerisme in de regio?
Citymarketeers zijn niet meer van deze tijd. Zelfs het aanpassen van de naam naar ‘Brand Manager...
30/09/16
Vrijetijdsmarketeers, waar zijn jullie?
In de afgelopen twee jaren ben ik op verschillende manieren betrokken geweest bij analyses van ...
28/06/16
‘Distinctive Dutch story’ voor kastelen en buitenplaatsen
Eén van de speerpunten van NBTC Holland Marketing is het stimuleren van de regionale spreidi...
04/03/16
Richting geven aan de groei. Column Jos Vranken
In ieder nummer van Recreatie & Toerisme maakt de redactie ruimte vrij voor een Bedrijfscolumn. ...















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

24/05/18
Provincie Drenthe gastheer voor Chinese Touroperators
Op uitnodiging van de Provincie Drenthe brengt een delegatie van Chinese touroperators China Unite...
24/05/18
Webverkoop stijgt fors door (21% Q4 2017)
Of je in de vrijetijdsindustrie een luchtvaartbedrijf bent, een b&b of een attractie, je zal de...
24/05/18
Bijzondere special van National Geographic over de Wadden
Vandaag vallen de eerste exemplaren van de National Geographic uitgave ‘Schoonheid van de Wadden...
22/05/18
Nieuwe records voor Nederlandse superjachtbouwers
De constante stroom van superjachten die in Nederland worden gelanceerd is het bewijs van de stabi...
22/05/18
Landelijke actie NIXzonderID
Staatssecretaris Blokhuis en wethouder Everhardt starten landelijke actie NIXzonderID De lan...
17/05/18
30% jongeren vindt zich verslaafd aan social media
Social media belangrijk? Ja, 85% van de Nederlanders gebruikt social media en vaak heeft dat een po...
16/05/18
Arnhem krijgt sportburgemeester
Arnhem is dit jaar European City of Sport 2018. Om deze titel te bekronen en het belang van sport te...
09/05/18
Bedrijven kunnen reputatie aanzienlijk verbeteren met menselijke tone of voice op social media
Op 16 mei 2018 promoveert NHTV-docent Corné Dijkmans op de Vrije Universiteit van Amsterdam ...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk