Geplaatst op: 10-01-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Toine Heijmans en Daisy Scholte winnen Aad Struijs Persprijs 2018

Toine Heijmans en Daisy Scholte winnen Aad Struijs Persprijs 2018
Foto: Hoyinck
Toine Heijmans heeft met zijn reportage Noodsignaal boven Kaapstad, gepubliceerd in Volkskrant Magazine, de Aad Struijs Persprijs (ASP) 2018 gewonnen in de categorie print. Hij won de prijs ook al in 2014. De winnaar in de categorie digitale publicaties is Daisy Scholte met Iran: ze slachten een kip voor mij (en ik ben vegetariër), gepubliceerd op www.alldayeverydaisy.com.


De beide winnaars zijn bekendgemaakt op de Vakdag van de Vakantiebeurs in de Jaarbeurs in Utrecht. Zij ontvingen elk een bronzen sculptuur en een geldbedrag van 500 euro. Zij zijn door de twee jury’s gekozen uit acht genomineerden, vijf print en drie digitaal. In totaal stuurden reisjournalisten en –bloggers een recordaantal van 119 inzendingen in.


Printjury-voorzitter Hans Bouman over de winnende printreportage:

"Noodsignaal boven Kaapstad is het verslag van de beklimming van de Tafelberg door Toine Heijmans en zijn dochter Sylke. Dat deze anders verliep dan verwacht, moge blijken uit de titel van dit bij vlagen ijzingwekkende verhaal. Het betreft hier een zowel inhoudelijk als stilistisch wervelend en ongenaakbaar verhaal, waarin jonge meisjes klimmen als een vlinder, de nacht plotseling en lomp op een berg gaat zitten, de boomstammen spoken, de staaldraden van de kabelbaan gieren, en woorden door de wind hard als ijs terugslaan in je gezicht.”


De overige vier genomineerden in deze categorie waren:

  • Noël van Bemmel, met het artikel "Leven op het randje in Spitsbergen” (Volkskrant Magazine)
  • Pancras Dijk, met het artikel "Amour de moutarde” (National Geographic Traveler)
  • Jolanda Linschooten, met het artikel "Aurora borealis” (National Geographic)
  • Bas van Oort, met het artikel "De Schim van Kim” (De Standaard Magazine)

Katja Staring, juryvoorzitter Digitaal over de winnende digitale publicatie:

"Daisy Scholte schrijft een verhaal over een persoonlijk conflict tijdens een verblijf bij een nomadenfamilie in Iran die vlees of kip eten heel anders ervaren en benaderen dan zij. De rode draad is een gebeurtenis die als kapstok fungeert om tegelijkertijd meer te kunnen vertellen over het leven van nomaden in Iran en hoe het is om daar als reiziger terecht te komen. Daisy schrijft hiermee een verhaal dat mooi rond is – zoals dat in schrijverstaal heet. Bovendien is het een persoonlijk verhaal, origineel ingestoken, met een herkenbaar dilemma dat zorgt voor een lekkere spanningsboog. Het verhaal nodigt uit door te lezen en is ook voorzien van aansprekende fotografie en een impressievideo. En: het is geschreven zonder oordeel”


De andere twee genomineerden in deze categorie waren:


Over de Aad Struijs Persprijs

De enige onafhankelijke en prestigieuze vakprijs voor de Nederlandstalige reisjournalistiek bestaat al sinds 2007 en is vernoemd naar de veelgeprezen reisjournalist en –auteur Aad Struijs. De prijs wordt mede mogelijk gemaakt door hoofdsponsor Jaarbeurs Utrecht en Baltus Communications.

Topics:Sport
Trefwoorden: prijzen, awards, pers, reisbranche
Vacature


||| Blogs |||

14/01/19
Oude strijder
Oude strijder
14/01/19 · Attractieparken · Beleid · Dagrecreatie · Duurzaam toerisme · Horeca · Leisure · Marketing · Natuur · Retail · Sport · Toerisme · Vakanties · Verblijfsrecreatie · Watersport · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
30/06/15
De Tour de France winnen we niet
Het lijkt wel of we niet erg goed zijn in leren en onthouden. Fouten maken we met regelmaat en hela...
05/01/15
Trends & Hypes december 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...
07/12/14
Trends & Hypes november 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

11/06/19
Programma Sportstimulering en Revalidatie aan Zee gelanceerd
Met het programma Sportstimulering en Revalidatie aan Zee moet sporten op het Scheveningse strand de komende twee jaar ook mogelijk worden voor minder voor de hand liggende groepen.
14/05/19
Exclusief voor leden
Dutch Grand Prix in de kustplaats Zandvoort
Het publieke geheim werd vandaag officieel bekend gemaakt. In 2020 rijdt de autosportklasse Formule ...
05/04/19
Exclusief voor leden
Marathon Rotterdam beleeft eerste stap naar circulair evenement
De gemeente voegt meteen de daad bij het woord en zet de eerste stap om van dit grootse evenement een circulair evenement te maken. Van zooi naar mooi.
03/04/19
Exclusief voor leden
Samenwerking KWBN met retail helpt nieuwe en ervaren wandelaar
Winkelketen INTERSPORT sluit een driejarige partnership met Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN).
04/03/19
Exclusief voor leden
Droomparken op shirts Feyenoord
Feyenoord speelt de komende twee seizoenen met Droomparken op het shirt.
04/03/19
Exclusief voor leden
25% groei verkoop fietsen en e-bike wordt het nieuwe normaal
De omzet uit de verkoop van nieuwe fietsen steeg 25 procent ten opzichte van 2017 en bedroeg voor het eerst meer dan 1 miljard euro.
18/02/19
Exclusief voor leden
Fletcher neemt drie Golden Tulip hotels over in Limburg en Brabant
Fletcher Hotels opent de deuren van drie sportief georiënteerde hotels in de steden Kerkrade, Eindhoven en Weert, door de overname van drie Golden Tulip hotels.
11/02/19
SnowWorld neemt SIS Leisure Group over
SnowWorld heeft de SIS Leisure Group overgenomen. De SIS Leisure Group exploiteert indoorskihallen in Rucphen en Terneuzen alsmede een indoor Skydive in Roosendaal.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk