Geplaatst op: 08-01-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

20 procent meer bezoekers voor Zaanse Schans

20 procent meer bezoekers voor Zaanse Schans
Foto: Mike Bink
De Zaanse Schans heeft 2017 afgesloten met een record van 2,2 miljoen bezoeken. In vergelijking met 2016 groeide het totaal aantal bezoeken met zo’n 20 procent. Veruit de meeste bezoekers (90 procent) komen uit het buitenland.


Deze Zaanse erfgoed locatie is een grote bezienswaardigheid in de Metropoolregio Amsterdam en is één van de best bezochte attracties van Nederland. Ook groeit de belangstelling sterk, ten opzichte van 2011 met 83 procent. Opvallend is de toename van het aandeel bezoekers uit West-en Noord Europa. De cijfers komen van bureau Strabo, die in 2017 een passantenonderzoek heeft uitgevoerd. Het volledige rapport, in opdracht van Stichting de Zaanse Schans, komt in de lente van 2018 beschikbaar.



"De bezoekersaantallen bevestigen de status van de Zaanse Schans als een van de belangrijkste erfgoedlocaties voor Nederland. Het doet recht aan de bijzondere historie van de Zaanstreek als eerste industriegebied van West-Europa en de rol die de Zaanstreek speelde in de Gouden Eeuw.”


Directeur Stichting de Zaanse Schans Peter-Jan van Steenbergen



Herkomst bezoekers Zaanse Schans



Om te anticiperen op een verwachte toename van de groei naar 3 miljoen heeft Stichting de Zaanse Schans, in samenwerking met de gemeente Zaanstad recentelijk de contouren van het ruimtelijk plan voor de toekomst gepresenteerd. Dit plan bestaat o.a. uit het uitbreiden van de parkeercapaciteit, het scheiden van fietsers en voetgangers en het verbeteren van de entreefunctie. De doelstelling van deze ontwikkelstrategie is het behouden van het erfgoed, het borgen van de leefbaarheid voor de bewoners en kansen creëren voor de ondernemers.


Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, erfgoed, attracties, noord-holland, bezoek

||| Blogs |||

10/07/18
Oh jee; ik moet (sorry mag) Lekkeâh weg in èguhn land
Ik deed even een rondje beroepsdeformatie op mijn sportschool. Spanje, Turkije, Amerika, Noorwegen,...
10/07/18
Gastvrijheidssector: katalysator voor ontwikkeling
"Kamer denkt over glas wijn bij de kapper”, zo luidde de kop bij het NOS deze week. Een slijt...
04/06/18
Het gaat weer goed met het toerisme!
Het vertrouwen komt weer terug. Bezoekers- en verkoopcijfers stijgen. Het consumentenvertrouwen ...
28/05/18
Naar een Excellerende Gastvrijheidssector
CELTH is het Centre of Expertise voor de gastvrijheidssector, met als doel het aanjagen van same...
17/05/18
Leisurestress?
Leisurestress?
17/05/18 · Vakanties · Han Verheijden | Lees meer
De seniorenmarkt is een segment waarvoor al lange tijd veel belangstelling bestaat, zowel bij o...















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/07/18
Trend: meer zakelijk zomerbezoek in Hoofddorp
Al jaren zitten de hotels in Amsterdam en omgeving overvol en wijken bezoekers aan de hoofdstad vake...
19/07/18
Omzet Scheveningse Pier groeit met 40%
Sinds heropening van De Pier in de zomer van 2015 gaat het goed met de Scheveningse iconische locat...
19/07/18
Booking bouwt campus in Amsterdam
Booking.com bouwt aan de oostelijke rand van het Oosterdokseiland in Amsterdam een eigen campus en v...
19/07/18
Drie kranen in actie voor bouw apenverblijf Blijdorp
Het nieuwe apenverblijf voor de gelada's in Blijdorp is bijna klaar, op de overspanning na. Op dit m...
19/07/18
Exclusief voor leden
Samenwerkingsverband Englands Coast verandert van pr-bureau
USP Marketing PR is aangesteld als PR bureau voor England’s Coast in Nederland. England’s Coas...
18/07/18
Nederlanders boeken 2,5% meer reizen; reisondernemers positief
Nederlanders boeken deze zomer 2,5% meer reizen bij ANVR reisbedrijven en geven per boeking ook me...
18/07/18
Drukke zomer voor watersportsector
Het aanhoudend fraaie zomerweer zorgt voor veel vraag naar verhuurboten en zeilkampen. Ook jachthave...
18/07/18
26 toeristische bedrijven ondersteunen Landschap Overijssel
Dat de aanwezige natuur en landschap in de omgeving van meerwaarde is voor de gast, is geen discussi...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk