Geplaatst op: 27-12-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Zaanse Schans op weg naar drie miljoen bezoekers

Zaanse Schans op weg naar drie miljoen bezoekers
De Zaanse Schans moet zich voorbereiden op drie miljoen bezoekers in 2030 met een goede parkeeroplossing, een iconische voetgangersbrug, een nieuw fietspad langs de Kalverringdijk en een nieuwe hoofdentree. Dat staat in de Ontwikkelstrategie Zaanse Schans die de gemeente, Stichting de Zaanse Schans en andere betrokkenen uit het gebied hebben opgesteld. Nu bezoeken jaarlijks ruim twee miljoen bezoekers het gebied.


De komende periode werkt Stichting de Zaanse Schans een financieel model uit waarin de kosten en baten worden verwerkt. De afspraak is dat de gemeente meehelpt, maar daarmee niet impliciet de bereidheid toont om te investeren. Als investeringen aan de orde komen, dan zal dat alleen gebeuren na besluitvorming van de gemeenteraad.


Grote toeristische attractie

"Het is belangrijk dat we ons voorbereiden op deze groei van het aantal toeristen, want ze komen hoe dan ook. Zoals wij naar de Eifeltoren gaan als we naar Parijs gaan, zo gaan toeristen in Nederland naar de Zaanse Schans”, zegt wethouder toerisme en werkgelegenheid Dennis Straat. "De Zaanse Schans is bepalend voor ons imago, nationaal en internationaal. De verwachting is dat we in 2030, op De Efteling na, de grootste toeristische attractie van Nederland hebben. Dat biedt volop kansen voor de Zaanse economie. Tegelijkertijd is er een grote druk op het gebied. We moeten er dus voor zorgen dat het gebied veilig en aantrekkelijk blijft. Voor bezoekers, maar ook voor Zaankanters zelf, niet in de laatste plaats voor de mensen die er wonen.”


Gezamenlijke aanpak

In 2016 is begonnen met het opstellen van een gezamenlijke ontwikkelstrategie. Daarbij is intensief samengewerkt met betrokkenen uit de omgeving. Doel is dat de Zaanse Schans een leefbaar gebied blijft met een interessant en aantrekkelijk aanbod. Daarbij moeten urgente problemen worden opgelost en ingespeeld worden op de toekomstige situatie.


Problemen en kansen in kaart

Door een uitgebreide ruimtelijke analyse zijn de problemen en de kansen in beeld gebracht. Belangrijkste knelpunten zijn de drukte op de Kalverringdijk en het gebrek aan parkeervoorzieningen in de hoogseizoenmaanden. Daarnaast zijn niet alle voorzieningen, zoals de toiletten, op orde en kan het cultuuraanbod, onder andere door samenwerking verbeteren. Op basis van de adviezen van de belanghebbenden zijn de keuzes gemaakt.


Aandacht voor parkeren

In de toekomst zijn er 625 parkeerplekken voor auto’s op en rondom de Zaanse Schans nodig. Het voorstel is om parkeren bovengronds op te lossen aan de zuidzijde van de Leeghwaterweg bij de locatie ‘Zaanse Zakkenhandel’ en een deel van het voetbalveld. Een van de belangrijke argumenten is dat men op een logische en goed vindbare locatie kan parkeren.


Iconische brug

Het idee is dat de bezoekers vanaf de toekomstige parkeergarage vervolgens met een mooi vormgegeven / iconische brug de Leeghwaterweg oversteken naar de Zaanse Schans. Vanaf de brug hebben de bezoekers bij aankomst een prachtig uitzicht over de Zaanse Schans en de achtergelegen polder. Hierdoor ervaart de bezoeker direct de schoonheid van het gebied en wordt hij/zij meegenomen in de beleving die de Zaanse Schans heet. De brug dient op een fraaie wijze aan te sluiten op het nieuw vorm te geven plein, waar nu nog de bussen geparkeerd staan. Dit gebied (Schansend) wordt het nieuwe centrale plein en krijgt een entreefunctie met de daarbij behorende functies (informatievoorziening, verkooppunten en sturing van bezoek).


Entreegebied Schansend

Er is een programma van uitgangspunten opgesteld voor het entreegebied dat vrijkomt door het verplaatsen van het parkeren. Het plan is om het gebied gedeeltelijk te bebouwen, zichtlijnen naar de polder te realiseren en ruimte te bieden voor een entreegebouw. De precieze invulling van het plein wordt in de volgende fase verder uitgewerkt.


Fietspad langs de Kalverringdijk

Vanwege de toenemende verkeersdrukte en de huidige onoverzichtelijke verkeerssituatie worden op de Kalverringdijk fietsers en wandelaars van elkaar gescheiden. Plan is om het bestaande fietspad op de Kalverringdijk te verleggen naar de andere zijde van de sloot. Hierdoor is er een minimale belasting van het polderlandschap en is er een beperkte kruising van watergangen nodig. De fietsers volgen voor het merendeel de ‘bekende route’, maar wel worden de wandelaars en de fietsers ruimtelijk van elkaar gescheiden. Door deze verkeersstromen te ontvlechten, ontstaat een overzichtelijke en veilige verkeerssituatie.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: attracties, iconen, toerisme, noord-holland

||| Blogs |||

24/10/18
Toeristen verleiden wordt het nieuwe belijden
Amsterdam puilt uit van de toeristen. Goed voor de economie, maar minder aangenaam voor veel inwone...
04/10/18
Segregatie of integratie?
Eind juni vond bij mij in de buurt de Champions Trophy voor nationale hockeyteams plaats. Een mooi...
25/09/18
En Footzy is (W)elke Plek
Het aantal kwalificaties in bijna 40 jaar noeste arbeid dat mij is opgespeld groeit nog steeds met...
06/09/18
Van marketing naar mattering
Van marketing naar mattering
06/09/18 · Cultuur · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Column van Hanita van der Schaaf over Culturele Hoofdstad van Europa 2018, Leeuwarden
24/07/18
Time Out
Time Out
24/07/18 · Leisure · Han Verheijden | Lees meer
Zoals ik in mijn vorige column schreef, heb ik afgelopen winter een skiongeluk gehad. Hierdoor was...
















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/11/18
Zelfportret Rembrandt sinds 1727 terug in Nederland
Het Fries Museum krijgt een bijzonder schilderij van Rembrandt van Rijn in bruikleen. Zelfportr...
19/11/18
Regio FoodValley krijgt 20 miljoen euro
"Foodvalley wordt de mainport op het gebied van Agrifood voor heel Nederland”, zegt René Verhulst
19/11/18
Meer campinggasten in zomer 2018
Het was afgelopen zomer drukker op de Nederlandse campings dan het jaar daarvoor. Het aantal gasten...
16/11/18
Nominaties voor innovatie award Horecava
Rookworst van damhert uit de duinen, composteerbare patatbakjes van suikerriet, medewerkers werven d...
16/11/18
Exclusief voor leden
Nieuw Vrijetijdsmerk voor alle Flevolanders
Visit Flevoland heeft een nieuw vrijetijdsmerk voor de provincie gelanceerd. Volgens deze destinati...
16/11/18
Exclusief voor leden
Eduard Pieter Oud stapt over naar Respons
De voormalig zakelijk directeur van Amsterdam Marketing wordt samen met de huidige directeur Lex Kruijver verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering van Respons.
16/11/18
Exclusief voor leden
Moeten we over naar een kilometerprijs voor vervoer?
De klimaatdoelstellingen van het kabinet voor 2030 worden niet gehaald wanneer het huidige autobelastingenstelsel niet op de schop gaat.
15/11/18
Exclusief voor leden
Aanleg groen gestart van Roompot domein
De aanleg van het ruim 8 hectare grote landgoed begon op 1 oktober 2018.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk