Geplaatst op: 21-12-2017
Auteur: Marc Gerlings

Horecaondernemers in actie tegen dominante online partijen

Horecaondernemers in actie tegen dominante online partijen

Op donderdag 21 december 2017, de laatste dag voor het kerstreces van politiek Den Haag, komt branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN) in actie tegen dominante online boekingsbedrijven. Horecaondernemers uit het land komen naar de Tweede Kamer in Den Haag om duidelijk te maken dat het machtsmisbruik van online platforms bij horeca moet stoppen, meldt KHN.


Platforms worden slapend rijk
KHN legt de nadelen van de sterke online boekingskanalen uit: "Voor de horeca komt de Kerst er aan, de drukste periode van het jaar. Hotels en restaurant worden nu al overspoeld met boekingen voor kerst, personeel is ingepland en tijdens de kerstvakantie zal er meer eten thuisbezorgd worden dan ooit. Dat lijkt allemaal zonneschijn. Maar terwijl de horeca zich in het zweet werkt om gasten een lekkere maaltijd en een fijne tijd te bezorgen, worden online platforms slapend rijk. Zij voeren enorme tariefstijgingen door, delen klantdata niet met de horecaondernemer en dwingen de laagste prijsgarantie af.”


Pizzapunt voor Tweede Kamerleden
Daarom komt KHN in actie. We bieden Tweede Kamerleden van de commissie Economische Zaken en Klimaat donderdag 21 december a.s. een pizza aan. Uit deze pizza is een punt van 13% (in 2000 nog 6%) gesneden, wat symbool staat voor het deel dat internationale, beursgenoteerde marktpartijen zoals Thuisbezorgd.nl, Booking.com en Iens.nl al hebben ‘opgegeten’.


KHN: "Met deze actie vragen we Kamerleden om wetgeving waardoor een eerlijk speelveld voor horecaondernemers ontstaat. Iets dat in de landen om ons heen al geregeld is. Waarom is dat er dan in Nederland niet?”

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, groei, economie, uitgaven, marketing

||| Blogs |||

17/05/18
Leisurestress?
Leisurestress?
17/05/18 · Vakanties · Han Verheijden | Lees meer
De seniorenmarkt is een segment waarvoor al lange tijd veel belangstelling bestaat, zowel bij o...
10/04/18
Beleving met een local
Beleving met een local
10/04/18 · Toerisme · Verblijfsrecreatie · Karin Veldhuizen | Lees meer
Vorige week, tijdens het Leisure & trendcongres woonde ik o.a. de workshop bij van Vincent Nijs...
21/02/18
Omdenken
Omdenken
21/02/18 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Vastdenken. We hebben er allemaal last van. Vastgeroest in gewoonte, handeling en aanpak. Het wordt...
06/02/18
Zingevend consumptielandschap?
Zingevend consumptielandschap?
06/02/18 · Natuur · Han Verheijden | Lees meer
Nog niet zo heel lang geleden was de zondag de enige vrije dag. Deze werd beschouwd als een rus...
06/02/18
Is toerisme over?
Is toerisme over?
06/02/18 · Toerisme · Hans Dominicus | Lees meer
Overtourism is een nieuwe kreet die men heeft gelanceerd. Het suggereert dat er teveel toerisme is,...















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/05/18
Verzekeraar koopt landgoed en behoudt recreatieve functie
Landgoed Junne in het Overijsselse Ommen is verkocht aan verzekeraar a.s.r. maar blijft toegankelij...
25/05/18
Dino’s komen deze zomer tot leven in Schiedam
Na succesvolle edities in het Verenigd Koninkrijk strijkt de rondreizende tentoonstelling Jurassic ...
24/05/18
Subsidieregeling recreatieve vaarverbindingen in Noord-Holland
De provincie Noord-Holland ziet kansen voor het personenvervoer over water naar recreatieve bestemm...
24/05/18
Provincie Drenthe gastheer voor Chinese Touroperators
Op uitnodiging van de Provincie Drenthe brengt een delegatie van Chinese touroperators China Unite...
24/05/18
2% meer Nederlanders met vakantieplannen
Deze zomer wil bijna 7 op de 10 Nederlanders op vakantie, dat zijn bijna 12 miljoen Nederlanders. T...
24/05/18
Exclusief voor leden
Burgers Zoo levert veel zeedieren aan Europese collega-parken
Het tropisch koraalrifaquarium van Koninklijke Burgers’ Zoo kweekt zo succesvol met diverse kora...
24/05/18
Exclusief voor leden
Nederlanders ontlenen identiteit ook aan bezoek festivals
Naast auto's, mooie horloges en exotische vakanties draagt ook het bezoek aan festivals en klassiek...
24/05/18
Webverkoop stijgt fors door (21% Q4 2017)
Of je in de vrijetijdsindustrie een luchtvaartbedrijf bent, een b&b of een attractie, je zal de...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk