Geplaatst op: 18-12-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

NHTV ontwikkelt verhaallijn voor kantoor Kerstman in Lapland

NHTV ontwikkelt verhaallijn voor kantoor Kerstman in Lapland
NHTV lectoren en docenten hebben nieuwe verhaallijnen ontwikkeld voor bezoekers aan het hoofdkantoor van de Kerstman in Lapland. De nieuwe verhaallijn moet leiden tot een betekenisvollere en magischere beleving, tot een betere doorstroom van de bezoekers en natuurlijk ook tot meer omzet.


Wie aan Lapland denkt, denkt aan de prachtige landschappen waarin je tochten kunt maken op sneeuwscooters of hondenslede en natuurlijk aan de Kerstman! Vanaf de jaren 80 is de stad Rovaniemi (gelegen op de poolcirkel in Lapland) bekend als dé thuisbasis van de Kerstman. Santa’s Office is inmiddels uitgegroeid tot een grote toeristische attractie. NHTV is als kennisinstituut op het gebied van gastvrijheid, toerisme en leisure en met brede ervaring op het gebied van storytelling ingeschakeld een nieuw concept rondom het Hoofdkantoor van de Kerstman te bedenken en uit te werken.


Nieuw concept noodzakelijk

Santa’s Office begon ooit als een kleinschalig initiatief waar bezoekers van Lapland de échte Kerstman konden ontmoeten en met hem en enkele elven op de foto konden. Inmiddels is Santa’s Office omarmd door de Finnish Tourist Board en met het groeiende aantal toeristen (met name uit China) bleek het de laatste jaren lastig om de kernwaarden van ‘authenticiteit’, ‘(om elkaar) geven’, ‘verrassend en creatief zijn’ overeind te houden. Partneruniversiteit van NHTV in Finland Haaga-Helia was al ingeschakeld om een nieuw concept te bedenken, maar riep de hulp in van NHTV Breda om het verhalende concept te bedenken en verhaallijnen uit te werken.


Vooronderzoek naar huidige beleving

Twee NHTV-lectoren (Xander Lub en Moniek Hover) en drie NHTV-docenten (Geoff Maree, Frank Ouwens en Vincent Neveu) op het gebied van storytelling en hospitality werkten het afgelopen jaar aan het uitwerken van de nieuwe verhaallijnen. Als vertrekpunt zijn de ervaringen van de huidige bezoekers onderzocht en de verwachtingen van de stakeholders in kaart gebracht. Dit leverden 5 thema’s rondom het begrip Kerstman op (de tijd, de unieke plek, herinneringen/nostalgie, geheimzinnigheid, het concept van geven). Deze thematieken werden weer samengebracht tot 1 verhaallijn voor de bezoekersreis in Santa’s Office.


Santa’s Time, het magische moment

‘Het hele bezoek draait om hét magische moment dat de bezoeker de Kerstman daadwerkelijk ontmoet. Dat is voor velen echt een groots moment. Er worden zelfs mensen ten huwelijk gevraagd in het kantoor van de Kerstman. Met deze verhaallijn bouwen we de spanning op tot aan het bezoek en bouwen we deze daarna ook weer logisch af’, legt Xander Lub, lector Hospitality Experiences aan NHTV uit.


Zo komt de bezoeker bij de ingang echt binnen in een andere winterse wereld met een andere tijd; Santa’s Time, Een tijd die door de Kerstman stilgezet kan worden, vooruit- of teruggespoeld, alles om dat magische kerstgevoel te bewerkstellingen. De bezoeker wordt verder meegevoerd langs geheimzinnige plekken zoals de fabriek waar de Elven druk in de weer zijn met speelgoed en cadeaus (play time). Ook is er ruimte om te reflecteren op de eigen herinneringen (me time). "De Kerstman heeft ook een soort goeroerol voor sommigen, is echt een vaderfiguur’, aldus Xander Lub. Na afloop kunnen bezoekers hun beleving met anderen delen via het kopen van hun foto met Santa en van cadeaus. En door het "ouderwets” versturen van fysieke kaarten, iets wat verrassend genoeg erg populair blijkt te zijn (sharing time).

‘Dit alles leidt uiteindelijk tot een betekenisvollere en magischere beleving, tot een betere doorstroom van de bezoekers en natuurlijk ook tot meer omzet’.


Hoe nu verder?

Het nieuwe concept werd enthousiast ontvangen en werd verder uitgewerkt samen met de diverse betrokken partijen gedurende workshops in de Efteling en bij NHTV. De herinrichting van Santa’s Office zal de komende tijd in verschillende fases worden uitgevoerd in Rovaniemi.

Trefwoorden: attracties, kerstman, bezoekerscentra, storytelling

||| Blogs |||

04/06/18
Het gaat weer goed met het toerisme!
Het vertrouwen komt weer terug. Bezoekers- en verkoopcijfers stijgen. Het consumentenvertrouwen ...
28/05/18
Naar een Excellerende Gastvrijheidssector
CELTH is het Centre of Expertise voor de gastvrijheidssector, met als doel het aanjagen van same...
17/05/18
Leisurestress?
Leisurestress?
17/05/18 · Vakanties · Han Verheijden | Lees meer
De seniorenmarkt is een segment waarvoor al lange tijd veel belangstelling bestaat, zowel bij o...
10/04/18
Beleving met een local
Beleving met een local
10/04/18 · Toerisme · Verblijfsrecreatie · Karin Veldhuizen | Lees meer
Vorige week, tijdens het Leisure & trendcongres woonde ik o.a. de workshop bij van Vincent Nijs...
21/02/18
Omdenken
Omdenken
21/02/18 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Vastdenken. We hebben er allemaal last van. Vastgeroest in gewoonte, handeling en aanpak. Het wordt...















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/06/18
Eerste Pannenkoekenglossy gelanceerd!
De Vereniging van Erkende Pannenkoekenrestaurants (VEP) heeft dinsdag 19 juni de eerste pannenkoeken...
21/06/18
<p>Uitstoot per euro toegevoegde waarde zal snel moeten dalen</p>
Chemie boekt grootste klimaatvooruitgang, luchtvaart blijft het meest achterDe uitstoot van broeikas...
21/06/18
Exclusief voor leden
NBTC trapt China campagne af actrice Hai Qing die Nederland bezoekt
Deze week brengt de Chinese actrice Hai Qing een bezoek aan Nederland. Hai Qing is met meer dan 10 ...
20/06/18
De spectaculaire brug langs Maastricht Airport afgelopen weekend ingehesen
In de avond en nacht van zaterdag 16 op zondag 17 juni is over de Europalaan in Beek, naast het bedr...
20/06/18
Vaticaan leent topstuk uit aan Centraal Museum
Het Vaticaan heeft toegezegd een topstuk van de Italiaanse schilder Caravaggio (1571-1610) in bruikl...
20/06/18
Exclusief voor leden
La Marquise is Beste Bed & Breakfast van Nederland 2018
Bed & Breakfast La Marquise in het Noord-Brabantse Budel is woensdag uitgeroepen tot Beste Bed ...
20/06/18
Extra belevingslaag over film WILD
De Veluwse film WILD Bonte families op de Veluwe was al een groot succes maar krijgt nu met openlu...
19/06/18
Orangerie sluit zich aan bij campingformule Les Castels
Kamperen in de achtertuin van een kasteel in Frnankrijk? Het behoud van monumenten is kostbaar maar ...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk