Geplaatst op: 14-12-2017
Auteur: Marc Gerlings

Hoe zit het met de welvarendheid en kwetsbaarheid van jouw bezoekers?

Hoe zit het met de welvarendheid en kwetsbaarheid van jouw bezoekers?

In de klassieke marketing werd gekeken naar factoren zoals inkomen en opleiding bij doelgroepen. Beleving en levensfase zijn daar aan toegevoegd. Wat als je nu kijkt naar welvarendheid en kwetsbaarheid? Dan krijg je ook een goed beeld van je bezoekers. Dan ontdek je ook wie het meest robuust in het leven staat en daardoor makkelijk de wereld wil ontdekken als toerist of recreant. Misschien wil je als bedrijf ook meer doen voor de kwetsbaren in de samenleving.

Mensen die samenwonen zijn het meest welvarend en het vaakst tevreden en gezond. Ouderen vanaf 65-plus, alleenstaanden en alleenstaande ouders zijn het kwetsbaarst. Dit blijkt uit het nieuwe rapport Kwaliteit van leven 2017 van het CBS.


4 groepen
Hoe tevreden zijn Nederlanders met hun leven, en hoe gezond voelen zij zich? Zijn welvarende huishoudens net zo tevreden en gezond als minder welvarende huishoudens? Om hierover een uitspraak te doen is in het onderzoek Kwaliteit van leven 2017 de volwassen bevolking in vier naar welvaart en welzijn onderscheiden groepen verdeeld. De maatstaf voor welvaart is het gestandaardiseerd besteedbaar huishoudensinkomen. Voor welzijn is nagegaan hoe gezond en tevreden deze groepen zich voelen, op basis van rapportcijfers die mensen zichzelf hebben gegeven in een enquête.

Er is één groep met een bovengemiddelde welvaart (een meer dan gemiddeld gestandaardiseerd huishoudensinkomen) en een bovengemiddeld welzijn (mensen zijn naar eigen zeggen tevreden én gezond), één groep met een bovengemiddelde welvaart en een ondergemiddeld welzijn (minder goede scores op tevredenheid en gezondheid), één groep met een ondergemiddelde welvaart (een minder dan gemiddeld gestandaardiseerd huishoudensinkomen) en een bovengemiddeld welzijn, en één groep met een ondergemiddelde welvaart en een ondergemiddeld welzijn. Deze groepen zijn niet even groot.


30% is welvarend en voelt zich tevreden en gezond

Een derde van de bevolking geniet volgens deze indeling een hoge kwaliteit van leven. Zij zijn relatief welvarend, en voelen zich tevreden en gezond. Dat niet alleen geld gelukkig maakt blijkt ook: 29 procent is niet welvarend maar >>>

Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform.
Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
E-mailadres:
Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten? - Lid of abonnee en nog niet geregistreerd?

Geen lid van het NRIT Media Vrijetijdsplatform? Word hier lid

 Proeflidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Jaarlidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Bedrijfslidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform

Stopt automatisch
Compleet individueel
lidmaatschap
Compleet bedrijfs-lidmaatschap
Lidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform90 dagen365 dagen365 dagen
Onbeperkt digitaal toegang tot alle content Kennisbank
Nieuwsbrief NRIT Actueel
Recreatie & Toerisme
Vrijetijdstudies
Toegang zonder inloggen
€ 45,-
€ 165,75 per jaarVanaf € 331,50 per jaar
Probeer nu
Bestel nu
Bestel nu
Trefwoorden: trend, welvarend, inkomen, doelgroep, segmentatie, recreatie

||| Blogs |||

26/04/17
Wat kunnen we leren van de verkiezingen?
Ruim 80% van de Nederlanders ging op 15 maart jl. naar de stembus. Dat komt toevalligerwijs (?) ong...
03/04/17
Kijk eens buiten je sector!
Kijk eens buiten je sector!
03/04/17 · Dagrecreatie · Toerisme · Laurien van der Vaart | Lees meer
De vrijetijds- en toerismesector verandert razendsnel. Dit is natuurlijk vaker gezegd, en was ook w...
28/02/17
Het Verhaal van Nederland! Waarom wordt het nog niet verteld?
"Het is 2025, de klimaatcrisis is op zijn hoogtepunt. Zowel de stijging van de zeespiegel als h...
30/11/16
Wordt de kust echt bedreigd?
Wordt de kust echt bedreigd?
30/11/16 · Beleid · Dagrecreatie · Natuur · Han Verheijden | Lees meer
In de afgelopen maanden hebben alle kranten volgestaan met nerveuze berichten over ons kust. Ze...
30/09/16
Vrijetijdsmarketeers, waar zijn jullie?
In de afgelopen twee jaren ben ik op verschillende manieren betrokken geweest bij analyses van ...















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

15/06/18
Exclusief voor leden
Zuiderzeemuseum biedt beleving ingenieur Lely
Hoe breng je kinderen de kennis bij over de Zuiderzee en de 100 jaar oude Zuiderzeewet? Het Zuider...
15/06/18
Boswachter Natuurmonumenten: insectensterfte groter probleem dan klimaatverandering
Hanne Tersmette is Boswachter Communicatie & Beleven bij Natuurmonumenten in de regio Gooi en ...
15/06/18
Exclusief voor leden
Belevingstentoonstelling Fabeltjesland op 29 september open
Vandaag is de kaartverkoop gestart van de belevingstentoonstelling ‘Fabeltjesland, een reis door...
14/06/18
IJsselmeer hoger waterpeil in het voorjaar
Vandaag, precies 100 jaar na de Zuiderzeewet, tekent minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en ...
13/06/18
Jeugd maakt kennis met watersport bij Roermond
Van maandag 11 juni tot en met woensdag 13 juni kunnen kinderen via het evenement Optimist on Tour g...
12/06/18
Helemaal Hollands!
Helemaal Hollands! Een passend thema voor het evenement  Varend Corso Westland. Een breed thema...
08/06/18
Eerste exemplaar #oerdrenthe Vakantie Doeboek
Donderdagmiddag 7 juni is het eerste exemplaar van het #oerdrenthe Vakantie Oerboek officieel aangeb...
08/06/18
Recreatie bij lokale omroep Utrecht
RTV Utrecht zendt vanaf zondag 10 juni het derde seizoen van het televisieprogramma Mijn Mooiste Pl...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk