Geplaatst op: 13-12-2017
Auteur: Marc Gerlings

Mondriaan tot Dutch Design jaar 2017 levert 110 miljoen euro op

Mondriaan tot Dutch Design jaar 2017 levert 110 miljoen euro op

Het Mondriaan tot Dutch Design themajaar trok in totaal 600.000 bezoekers en is met circa 110 miljoen euro aan totale bestedingen van de bezoekers succesvol verlopen. Van de 600.000 zijn naar schatting 120.000 internationale bezoekers (20 procent) naar het themajaar gekomen. De buitenlandse bezoekers zorgden voor ruim 75 miljoen aan bestedingen. De mediawaarde maakt het jaar minstens zo interessant.

Ter vergelijking, in 2015 stond Vincent van Gogh centraal in de grote internationale marketingcampagne ter gelegenheid van zijn 125ste sterfjaar. Bijna 1 miljoen internationale bezoekers kwamen voor Van Gogh naar Nederland en zij besteedden gezamenlijk zo’n 500 miljoen euro. Dutch design doet het goed maar kan niet tippen aan het effect van de grote Nederlandse schilders in themajaren.

Het Mondriaan tot Dutch Design themajaar is een initiatief van NBTC Holland Marketing in samenwerking met 32 partners door het hele land. De aanleiding voor het themajaar was het feit dat 100 jaar geleden kunststroming De Stijl werd opgericht in Leiden.

Dutch Design verspreid over Nederland
"Door samen met verschillende regio’s en steden te investeren in een aansprekend thema, inspireer je met name internationale gasten tot bezoek aan plekken waarmee ze vooraf nog niet bekend waren. Zo hebben onder andere steden en regio’s zoals Amersfoort, Drachten, Gelderland en Brabant kunnen meeprofiteren van internationale bezoekers. We kunnen dus stellen dat spreiding van internationale bezoekers werkt,” aldus Conrad van Tiggelen, directeur marketing NBTC.

Wereldwijd ruim 15 miljoen mediawaarde
Dat het Mondriaan tot Dutch Design jaar hét jaar was voor de kunst- en designliefhebber om Nederland te bezoeken, is ook bij de internationale media niet onopgemerkt gebleven. In totaal hebben ruim 150 internationale journalisten waaronder de New York Times, Le Monde, De Morgen en Wallpaper kennisgemaakt met de vele tentoonstellingen en evenementen die werden verzorgd tijdens het themajaar.

"Het Mondriaan tot Dutch Design themajaar zorgde voor een grote boost wat betreft internationale media-aandacht voor Eindhoven als designstad, maar ook voor Dutch Design Week als het festival voor de toekomst van design voor een internationaal publiek,” aldus Raffaela Vandermühlen, Dutch Design Foundation.

In totaal heeft het themajaar wereldwijd ruim 15 miljoen euro aan mediawaarde gerealiseerd in honderden print en online publicaties.

Nederland rijker aan culturele iconen
Het succesvolle themajaar draagt bij aan een rijkere reputatie van ons land met betrekking tot het aanbod van culturele iconen, meldt NBTC. Waar Nederland voorheen vooral werd geassocieerd met Rembrandt en Van Gogh, maken internationale bezoekers tegenwoordig ook kennis met Dutch Design en de befaamde kunstenaars uit de periode van De Stijl, zoals Theo van Doesburg, Bart van der Leck, Gerrit Rietveld en Piet Mondriaan. De tentoonstellingen en evenementen die tijdens dit themajaar zijn georganiseerd laten zien dat Nederland trots mag zijn op kunstenaars van toen en nu.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, Nederland, marketing, iconen, design, kunst, cultuur

||| Blogs |||

06/09/18
Van marketing naar mattering
Van marketing naar mattering
06/09/18 · Cultuur · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Column van Hanita van der Schaaf over Culturele Hoofdstad van Europa 2018, Leeuwarden
24/07/18
Time Out
Time Out
24/07/18 · Leisure · Han Verheijden | Lees meer
Zoals ik in mijn vorige column schreef, heb ik afgelopen winter een skiongeluk gehad. Hierdoor was...
10/07/18
Oh jee; ik moet (sorry mag) Lekkeâh weg in èguhn land
Ik deed even een rondje beroepsdeformatie op mijn sportschool. Spanje, Turkije, Amerika, Noorwegen,...
10/07/18
Gastvrijheidssector: katalysator voor ontwikkeling
"Kamer denkt over glas wijn bij de kapper”, zo luidde de kop bij het NOS deze week. Een slijt...
04/06/18
Het gaat weer goed met het toerisme!
Het vertrouwen komt weer terug. Bezoekers- en verkoopcijfers stijgen. Het consumentenvertrouwen ...















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/09/18
Restaurants doven 27 oktober hun lichten tijdens de Nacht van de Nacht
Lichten uit en kaarsen aan tijdens de Nacht van de Nacht, dat is de oproep die de Natuur- en Milieuf...
21/09/18
Stoomlocomotief Arend officieel in canon Nederland
Het Spoorwegmuseum is blij want stoomlocomotief De Arend valt nu ook officieel in de canon van Nederland.
21/09/18
Gemeente zet licht op groen voor uitbreidingsplannen Efteling
De gemeenteraad van de gemeente Loon op Zand heeft gisterenavond ingestemd met de uitbreidingsplann...
21/09/18
TUI eerste plaats in e-commerce
TUI Nederland is trotse aanvoerder van de Travel top 25 van Twinkle e-commerce top 100.
21/09/18
BTW verhoging openbaar vervoer heeft invloed
Stijgt het lage btw-tarief van 6 naar 9 procent, dan neemt daardoor naar verwachting het aantal ger...
20/09/18
Herhaling programma subsidies kleinere evenementen in Overijssel
Organisatoren van de kleinere evenementen in de provincie Overijssel komen mogelijk ook in 2019 in ...
20/09/18
Exclusief voor leden
Betalen per minuut voor toegang dagattractie
Er zijn van die initiatieven die er ineens zijn en dan is het eigenlijk heel erg logisch. Dat is oo...
20/09/18
Exclusief voor leden
NL Het Groene Woud neemt initiatief voor regiobrede energietransitie met ECCO
Op woensdag 19 september 2018 vond het regionale startschot plaats van ECCO, een project dat zich op initiatief van Nationaal Landschap Het Groene Woud richt op gezamenlijke energietransitie in de regio. 70 vertegenwoordigers discussieerden mee.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk