Geplaatst op: 11-12-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Van Gogh Brabant en CELTH starten Van Gogh Development Centre

Van Gogh Brabant en CELTH starten Van Gogh Development Centre
Menno Stokman (l) en Frank van den Eijnden (r)

Van Gogh Brabant en het Centre of Expertise Leisure Tourism & Hospitality (CELTH) gaan samen investeren in het op te richten Van Gogh Development Centre. Beide organisaties hebben daartoe op 11 december een samenwerkingsovereenkomst gesloten.


In het Van Gogh Development Centre gaan beide partijen vernieuwende cultuurtoeristische toepassingen rond Van Gogh in Brabant ontwikkelen én implementeren. Met de ondertekening van de overeenkomst worden afspraken gemaakt over de ontwikkeling van een projectplan dat in voorjaar 2018 moet leiden tot een meerjarige samenwerking.


In het Van Gogh Development Centre fungeert CELTH, met de drie Universities of Applied Sciences NHTV, HZ en Stenden als sparringpartner, kennisleverancier en ontwikkelaar voor Van Gogh Brabant. Van Gogh Brabant krijgt daarmee de beschikking over alle expertise, kennis en netwerken van de binnen CELTH samenwerkende hogescholen over onderwerpen als storytelling, conceptontwikkeling en beheer- en exploitatievraagstukken van de Van Gogh Monumenten.


"Waar mogelijk laten wij ook alle drie de hogescholen en studenten tijdens de samenwerking participeren, zodat opgedane kennis en ervaring gedeeld kan worden tussen de instituten en ingezet kan worden ten behoeve van samenwerking elders in Nederland of daarbuiten.”


Menno Stokman, directeur CELTH


Frank van den Eijnden, directeur Van Gogh Brabant, is verheugd over de samenwerking. "Van Gogh fungeert op deze wijze als icoon voor het ontwikkelen van duurzaam kwalitatief cultuurtoeristisch aanbod, het aanjagen van crossovers met andere kennisinstellingen en het testen van nieuwe concepten. Afgelopen jaren hebben we gebouwd aan een breed netwerk van marketingorganisaties, erfgoedinstellingen, overheden en bedrijfsleven. Op deze wijze kunnen we nu ook het onderwijs duurzaam aan Van Gogh Brabant verbinden. Met het Van Gogh Development Centre kunnen we de beoogde versterking en groei van ons Van Gogh aanbod op verantwoorde wijze plaats laten vinden.” De ambitie van partijen is om met het Van Gogh Development Centre voorop te lopen in Europa in de ontwikkeling en implementatie van vernieuwende cultuurtoeristische toepassingen.


Over Van Gogh Brabant

Vincent van Gogh is een geboren en getogen Brabander. Hier vond hij zijn inspiratie, maakte er het leeuwendeel van zijn wereldberoemde oeuvre en paste deze toe in zijn latere Franse periode. De Brabantse cultuur, het landschap en de mensen waren een onuitputtelijke bron van inspiratie voor de schilder. De Brabantse locaties waar Van Gogh heeft gewoond en gewerkt hebben hun krachten gebundeld onder de naam Van Gogh Brabant. Met tentoonstellingen, educatieve programma’s en internationale marketing zeten zij zich in om de culturele erfenis van Vincent van Gogh in Brabant behouden en delen met de wereld, nu, straks en in de verre toekomst. Daarnaast zet de stichting zich in om de maatschappelijke en economische betekenis van Vincent van Gogh voor de provincie Brabant te vergroten.  Middels ondersteuning van de Provincie Noord-Brabant en de inzet van de expertise van VisitBrabant en de Brabantse Erfgoedalliantie bouwt de organisatie aan het verbreden van de samenwerking rondom de erfenis van Van Gogh.


Over CELTH
CELTH is één van de 29 landelijke Centres of Expertise en het enige op het gebied van de gastvrijheidsbranche. In CELTH werken samen NHTV Breda University of Applied Sciences, Stenden University of Applied Sciences in Leeuwarden en Emmen en HZ University of Applied Sciences in Vlissingen en de universiteiten van Wageningen, Tilburg en Groningen. Daarnaast is CELTH inmiddels gekoppeld aan internationale netwerken, zowel op academisch niveau als met marktsectoren.

Link: http://www.vangoghbrabant.com/nl
Topics:CELTH, Cultuur
Trefwoorden: cultuur, van gogh, noord-brabant, celth

CELTH
 





||| Nieuws |||

20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...
08/02/24
Bewonerscampagne Amsterdam laat bijzondere gezichten zien
Woensdag 24 januari lanceerde amsterdam&partners de nieuwe bewonerscampagne ‘Amsterdam verruimt je blik’, een campagne die het gevoel van trots bij Amsterdammers vergroot door de rijkdom aan perspectieven en initiatieven van Amsterdammers in beeld te brengen.
06/02/24
Ludieke zomercampagne Visit Zuid-Limburg: Don’t Vlaai Away
Don’t Vlaai Away is de ludieke aftrap van de zomercampagne van Visit Zuid-Limburg. De Limburgse DMO wil hiermee Nederlanders verleiden hun vakantie in eigen land te vieren en is een knipoog naar de Europese erkenning van de Limburgse vlaai als beschermd streekproduct.
01/02/24
Brabant zet vol in op bezinningstoerisme met Ons Kloosterpad
De toekomst van Ons Kloosterpad in de provincie Noord-Brabant is veiliggesteld. De provincie Noord-Brabant, Vereniging Samenwerkende Kloosters en Visit Brabant hebben daartoe een overeenkomst gesloten.
01/02/24
Apollo zet webportaal op voor reisagenten
Nu gaat de touroperator ook live met Apollo Partner Web die het mogelijk maakt voor lokale reisbureaus en agenten om klanten direct in te boeken.
31/01/24
Exclusief voor leden
Boekingen mei- en zomervakantie +30% bij Sunweb
Januari en februari zijn misschien wel de grauwste maanden van het jaar maar het boekingsseizoen is volop in beweging. Touroperator Sunweb meldt op basis van onderzoek dat ruim 1 op de 5 personen begint hun vakantiegeluk al bij het zoeken naar de reisbestemming.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...