Geplaatst op: 30-11-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Sterke omzetgroei in horeca

Sterke omzetgroei in horeca
Bron: Pixabay
De horeca heeft in het derde kwartaal van 2017 flink meer omgezet (+6,2 procent dan een jaar eerder. De omzetstijging gold voor alle branches (hotels, fastfoodrestaurants inclusief fastfood en cafés). Het volume was 3,2 procent hoger dan in het derde kwartaal van 2016. Zowel de omzet als het volume is al ruim vier jaar hoger dan een jaar eerder.


De omzet groeide bij de hotels het sterkst (+7,5 procent), gevolgd door fastfoodrestaurants (+7,1 procent) en restaurants met 7,0 procent. Bij de cafés was de omzetgroei met 1,7 procent bescheiden.


De groei was in het derde kwartaal van 2017 wel lager als die in het derde kwartaal van 2016 toen de omzet in de Nederlandse horeca nog met 8,5 procent groeide, maar dat was ook een top kwartaal qua groei. In het derde kwartaal van 2015 groeide de omzet in de horeca ook met 6,2 procent.


Robèr Willemsen, voorzitter van KHN: "Net als in het eerste en tweede kwartaal zien we ook in het derde kwartaal positieve cijfers in de horeca. Onze leden profiteren van het gunstige economische klimaat en het feit dat mensen meer consumeren in de Nederlandse horeca. Daar ben ik blij mee. Maar we zien ook dat de kosten van horecabedrijven toenemen, onder andere door de stijgende commissies die moet worden betaald voor zoek-, boek en bezorgplatforms als Booking.com en Thuisbezorgd.nl. Daardoor staan de marges van veel horecabedrijven onder druk. Want een hogere omzet wil nog niet zeggen dat een bedrijf ook meer winst maakt. Bovendien zien we dat de groei alweer wat afvlakt. Iets om de komende tijd rekening mee te houden.”


Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, restaurants, fastfoodrestaurants, cafes

||| Blogs |||

25/11/21
Verduurzaming Toerisme in Nederland moet sneller
Jos Vranken en Martin Cnossen nodigen de sector uit om een duurzame versnelling in te zetten.
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
14/10/21
Varkens in nood op Lisboa Airport
Claustrofobie. Je vraag er niet om. Dat heb je, of niet. En fijn is het geenszins. Hele kleine liften? Ik neem de trap wel. Al is die 10 verdiepingen hoog. Grote mensenmassa’s? Ik vermijd ze liever. - Marcel Baltus komt terecht in terminal 2 van Lisbon Airport en krijgt veel waardering voor Schiphol.
20/09/21
New opportunities arise
New opportunities arise
20/09/21 · · Roland Kleve | Lees meer
This edition, with many in-depth articles, highlights the past corona period (what hit us?) but also looks ahead and focuses on new opportunities for our ‘new normal’. Here is an assembly of passioned articles written by our lecturers, students and industry partners.
16/07/21
Van duurzaam herstel naar  een duurzame sector
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) meldt (21 mei jl.) “wereldwijd 14 procent minder coronabesmettingen dan vorige week”. Het herstel van de gastvrijheidssector lijkt daarmee met de toenemende vaccinatiegraad ingezet. Maar of er ook daadwerkelijk sprake is van een duurzaam herstel, dat is maar de vraag ...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

02/12/21
Utrechtse Heuvelrug voert verplicht Ruitervignet in
Ruiters en menner moeten met ingang van 1 januari 2022 op de Utrechtse Heuvelrug een Ruitervignet aanschaffen. Een bijzondere stap om het onderhoud van de ruiterpaden te bekostigen.
02/12/21
“Het beantwoorden van reviews beïnvloedt verkoopcijfers”
Bijna iedereen leest wel eens reviews op het internet. Die reacties (en de manier waarop een onderne...
02/12/21
Staycation weer populair: 70% Nederlandse vakantiehuizen bezet door Nederlanders
Met de groeiende onzekerheid rondom de coronamaatregelen kiezen Nederlanders weer steeds meer voor e...
02/12/21
Exclusief voor leden
Kasteel Hoensbroek kaapt Museumprijs weg voor Volkenkunde en Amsterdam Museum
Vanmorgen werd Kasteel Hoensbroek, tijdens de live uitzending van Koffietijd, verrast met het nieuws dat het met een overtuigende 41% van de publieksstemmen (27.745 stemmen), de VriendenLoterij Museumprijs 2021 in de wacht heeft gesleept.
02/12/21
Bouw van nieuw centrumgebouw op Vakantiepark Beekse Bergen gestart
Op Vakantiepark Beekse Bergen wordt sinds enkele weken hard gewerkt aan de bouw van het ni...
02/12/21
Fries Museum biedt meer voor mensen met visuele beperking
Speciaal voor bezoekers met een visuele beperking organiseert het Fries Museum rondleidingen die een nieuw perspectief bieden op de tentoonstellingen Icons en Ferhaal fan Fryslân. Vooral voelen wordt ingezet om de tentoonstelling te beleven.
02/12/21
CityLab010 levert vooral duurzame ideeën op
De gemeente Rotterdam steunt met CityLab010 Rotterdamse initiatiefnemers met een vooruitstrevend plan voor de stad. In toerisme zijn meerdere living labs actief en daarom is het goed om te zien wat uit dit stadslab komt. Circa 150 aanvragen zijn ingediend, waarvan 49 initiatieven door de vakkundige stadsjury van CityLab010 zijn uitgekozen.
01/12/21
Showroom met 80 verschillende leaseboten
Kun je een boot leasen en in een showroom uitkiezen? Nog niet maar vanaf 6 december wel.