Geplaatst op: 30-11-2017
Auteur: Marc Gerlings

Centres of Expertise verdubbelen samenwerking met onderwijs

Centres of Expertise verdubbelen samenwerking met onderwijs

Het aantal bedrijven dat intensief samenwerkt met het beroepsonderwijs in het mbo en hbo is in twee jaar verdubbeld naar 6000. Daar profiteren nu al zo’n 50.000 studenten van, zo blijkt uit onderzoek dat vandaag door Katapult, de koepel waarde centres of expertise zoals CELTH, wordt gepresenteerd. Maar dit is nog lang niet genoeg volgens Hans de Jong, president van Philips Nederland. Hij spreekt de bedrijven aan: "Ik roep bedrijven op om zelf in actie te komen. Want alleen met veel meer bedrijven die echt samenwerken met onderwijs kunnen we genoeg talent opleiden voor onze innovatie-samenleving”. Het bedrijfsleven ziet een gat ontstaan tussen ambities en aanjagers, de talenten in de arbeidsmarkt.

De inmiddels 6000 bedrijven werken samen met onderwijs in ruim 160 Centers of expertise en Centra voor innovatief vakmanschap die zich hebben verenigd in het Katapult-netwerk. Doelstelling van het netwerk is door te groeien naar participatie van 20.000 bedrijven met een bereik van 250.000 studenten in 2025.

De door het UWV voorspelde één miljoen vacatures remt groei van veel sectoren. Kopstukken uit het bedrijfsleven hijsen vandaag de stormbal en scharen zich daarom achter de doelen van het Katapult-netwerk. Aanjager van het Techniekpact Doekle Terpstra sluit zich aan bij de oproep: "Het tempo kan en moet omhoog om de doelstelling te halen. De goede ambities en voornemens van bedrijven, onderwijs en overheid moeten nu worden omgezet in actie.”

Kwaliteit in de sectoren

Maar niet alleen de beschikbaarheid, ook de kwaliteit van mensen is cruciaal voor sectoren waarin innovatie voor bijvoorbeeld het halen van de klimaatdoelstellingen belangrijk is. "Zonder de juiste vakmensen zal de energietransitie niet slagen. Het opleiden van genoeg juist opgeleide vakmensen - student of werkend - kan alleen in nauwe samenwerking tussen bedrijven en scholen”, aldus Ingrid Thijssen, CEO van netwerkbedrijf Alliander. Ook in de maakindustrie komen nieuwe kennis en praktijkgerichte innovaties beter tot stand bij interactie tussen het onderwijs en bedrijven. "De digitalisering gaat momenteel erg snel en in combinatie met studenten, onderzoekers en werknemers leidt dit tot verrassende innovaties”, zegt Fried Kaanen, voorzitter van de Metaalunie en eigenaar van Bosch Scharnieren. Tijdens de Katapultdag worden de innovatie-succesverhalen van onder meer Alliander, SUEZ, GGD Friesland, KLM, Cargill, KLM, DSM, Tata Steel en Vitens met elkaar gedeeld.

Baankansen vergroten door samenwerking
Maar ook het belang voor de student en werknemers is groot. Om iedereen de beste baankansen te geven is up-to-date onderwijs dicht bij bedrijven een must. Om alle studenten in mbo en hbo te bereiken en deze kansen te geven zijn nog veel meer bedrijven nodig, zeggen de leiders uit het bedrijfsleven hierover. Hans de Jong, Fried Kaanen, Ingrid Tijssen, Ab van der Touw (CEO Siemens) en Aad Veenman (boegbeeld Topsector Logistiek namens de Topsectoren) roepen hun collega’s op om mee te doen.

Dat die publiek private samenwerking belangrijke waarde oplevert voor het land is duidelijk. Doekle Terpstra, aanjager van het Techniekpact: "De overheid heeft veel geïnvesteerd in deze beweging. Investeringen die door onderwijs en het bedrijfsleven zijn vermenigvuldigd. De maatschappelijke opbrengst wordt heel groot als we dit samen blijven doen."

Topics:Leisure
Trefwoorden: toerisme, CELTH, opleiding, baan

||| Blogs |||

17/05/18
Leisurestress?
Leisurestress?
17/05/18 · Vakanties · Han Verheijden | Lees meer
De seniorenmarkt is een segment waarvoor al lange tijd veel belangstelling bestaat, zowel bij o...
10/04/18
Beleving met een local
Beleving met een local
10/04/18 · Toerisme · Verblijfsrecreatie · Karin Veldhuizen | Lees meer
Vorige week, tijdens het Leisure & trendcongres woonde ik o.a. de workshop bij van Vincent Nijs...
21/02/18
Omdenken
Omdenken
21/02/18 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Vastdenken. We hebben er allemaal last van. Vastgeroest in gewoonte, handeling en aanpak. Het wordt...
06/02/18
Zingevend consumptielandschap?
Zingevend consumptielandschap?
06/02/18 · Natuur · Han Verheijden | Lees meer
Nog niet zo heel lang geleden was de zondag de enige vrije dag. Deze werd beschouwd als een rus...
06/02/18
Is toerisme over?
Is toerisme over?
06/02/18 · Toerisme · Hans Dominicus | Lees meer
Overtourism is een nieuwe kreet die men heeft gelanceerd. Het suggereert dat er teveel toerisme is,...















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/05/18
Verzekeraar koopt landgoed en behoudt recreatieve functie
Landgoed Junne in het Overijsselse Ommen is verkocht aan verzekeraar a.s.r. maar blijft toegankelij...
25/05/18
Dino’s komen deze zomer tot leven in Schiedam
Na succesvolle edities in het Verenigd Koninkrijk strijkt de rondreizende tentoonstelling Jurassic ...
24/05/18
Subsidieregeling recreatieve vaarverbindingen in Noord-Holland
De provincie Noord-Holland ziet kansen voor het personenvervoer over water naar recreatieve bestemm...
24/05/18
Provincie Drenthe gastheer voor Chinese Touroperators
Op uitnodiging van de Provincie Drenthe brengt een delegatie van Chinese touroperators China Unite...
24/05/18
2% meer Nederlanders met vakantieplannen
Deze zomer wil bijna 7 op de 10 Nederlanders op vakantie, dat zijn bijna 12 miljoen Nederlanders. T...
24/05/18
Exclusief voor leden
Burgers Zoo levert veel zeedieren aan Europese collega-parken
Het tropisch koraalrifaquarium van Koninklijke Burgers’ Zoo kweekt zo succesvol met diverse kora...
24/05/18
Exclusief voor leden
Nederlanders ontlenen identiteit ook aan bezoek festivals
Naast auto's, mooie horloges en exotische vakanties draagt ook het bezoek aan festivals en klassiek...
24/05/18
Webverkoop stijgt fors door (21% Q4 2017)
Of je in de vrijetijdsindustrie een luchtvaartbedrijf bent, een b&b of een attractie, je zal de...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk