Geplaatst op: 27-11-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Hoe kunnen festivals nieuwe bezoekers aantrekken?

Hoe kunnen festivals nieuwe bezoekers aantrekken?
Bron: Shutterstock

Hoe kunnen festivals nieuwe bezoekers aantrekken en hoe blijven ze vaste bezoekers aanspreken? Deze vraag staat centraal in de nieuwe whitepaper van Dynamic Concepts. De resultaten zijn opmerkelijk want wie denkt dat de harde kern van bezoekers de grootste promotors zijn, komt bedrogen uit.


Dynamic Concepts keek voor haar whitepaper Inzicht in de festivalganger anno nu naar data die ze hebben verzameld op vijf verschillende festivals waar ruim 2.200 respondenten zijn bevraagd. De festivals vonden plaats tussen juni 2016 en augustus 2017. Het zijn festivals met minstens vijf voorgaande edities. Zo willen de onderzoekers de verschillen achterhalen tussen pioniers (1-2 bezoeken), herhaalbezoeker (3-4 bezoeken) en de harde kern die vijf of meer bezoeken aan een specifiek festival heeft gebracht.


Onderzoeksaanpak

Aan alle respondenten is gevraagd of in hoeverre ze het festival aan anderen zouden aanbevelen. Daaruit komt een zogenaamde Net Promoter Score (NPS). Volgens het model zullen criticasters het evenement negatief aanbevelen. ‘Promoters’ zullen het evenement juist positief aanbevelen in hun omgeving. Uit onderzoek blijkt dat daardoor meer nieuwe bezoekers geactiveerd worden. Hoe meer promoters, hoe meer kans op herhaalbezoeken (loyaliteit) en nieuwe bezoekers (activeren).


De resultaten

Het aantal promoters is onder de pioniers en ervaren bezoekers bijna hetzelfde; circa 55%. Het aantal criticasters neemt wel wat toe bij de ervaren bezoekers. Het grote verschil wordt echter pas duidelijk bij de harde kern. Hier daalt het aantal promoters naar 39 procent en stijgt het aantal criticasters naar 23 procent. Hieruit kunnen we opmaken dat hoe vaker iemand een festival bezoekt, hoe minder diegene het evenement zou aanbevelen bij anderen.



Waarom is de harde kern minder positief?

Uit analyse van de data blijkt dat hoe hoger het herhaalbezoek, hoe minder positief verrast de bezoeker is. Van de pioniers geeft bijna 58 procent aan zeer positief verrast te zijn of het leuker dan verwacht te vinden. Van de ervaren bezoekers is dit 34 procent, de harde kern slechts 19 procent. Daaruit blijkt dat het dus moeilijker is om bezoekers positief te verrassen naarmate zijn vaker zijn geweest. Bijzonder is dat van de harde kern bijna 38 procent het festival 'wat tegen vond vallen' of 'zeer negatief verrast was. Bij de pioniers was slechts 12 procent negatief en bij de ervaren bezoekers 19 procent.



Herhaalbezoek

Of bezoekers positief zijn verrast heeft direct invloed op het herhaalbezoek. Van de positief verrasten zegt 48 procent zeker een volgende editie te bezoeken, bij de negatief verrasten daalt dat tot onder de 10 procent.


Bezoekreden

De meeste festivalgangers kom af op de sfeer en de beleving van het festival. Dat is bij alle groepen veruit de belangrijkste bezoekreden (36 procent voor de pioniers, 44 procent voor de vaste bezoekers en 43 procent voor de harde kern). Opvallend is dat het programma-aanbod laag scoort (tussen de 17 en 12 procent voor de drie groepen). Opvallend is dat de vaste kern ook niet naar het festival komt voor een dagje uit met vrienden of familie.



Waardering

De sfeer en beleving wordt door alle bezoekersgroepen het hoogst gewaardeerd. Ook de gastvrijheid, veiligheidsgevoel, locatie en het diverse aanbod van de horeca wordt hoog gewaardeerd. Opvallend is dat het programma-aanbod steeds minder wordt gewaardeerd naarmate men vaker het festival bezoekt. Datzelfde geldt voor de ticketprijs. De harde kern is dan weer wel positiever over de beschikbare voorzieningen zoals toiletten, EHBO en informatie,


Conclusie

Het lijkt er op dat naar mate meer edities van een festival zijn bezocht men meer op zoek is naar value for money. De significant lagere waardering van de harde kern voor sfeer/beleving, programma-aanbod, prijs/kwaliteit-verhouding horeca en betaalbaarheid van de ticketprijs duidt op een verzadiging en is het moment dat ze zich op andere festivals oriënteren. Het is belangrijk dat festivalorganisatoren inzichtelijk krijgen hoe ze vaste bezoekers opnieuw positief kunnen verrassen. Want ook voor een dagje uit komt de vaste kern niet naar het festival.

Link: http://www.dynamic-concepts.nl/whitepaper-inzicht-festivalgangers-anno-nu/
Trefwoorden: evenementen, festivals, bezoekers, waardering, herhaalbezoek

||| Blogs |||

17/05/18
Leisurestress?
Leisurestress?
17/05/18 · Vakanties · Han Verheijden | Lees meer
De seniorenmarkt is een segment waarvoor al lange tijd veel belangstelling bestaat, zowel bij o...
10/04/18
Beleving met een local
Beleving met een local
10/04/18 · Toerisme · Verblijfsrecreatie · Karin Veldhuizen | Lees meer
Vorige week, tijdens het Leisure & trendcongres woonde ik o.a. de workshop bij van Vincent Nijs...
21/02/18
Omdenken
Omdenken
21/02/18 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Vastdenken. We hebben er allemaal last van. Vastgeroest in gewoonte, handeling en aanpak. Het wordt...
06/02/18
Zingevend consumptielandschap?
Zingevend consumptielandschap?
06/02/18 · Natuur · Han Verheijden | Lees meer
Nog niet zo heel lang geleden was de zondag de enige vrije dag. Deze werd beschouwd als een rus...
06/02/18
Is toerisme over?
Is toerisme over?
06/02/18 · Toerisme · Hans Dominicus | Lees meer
Overtourism is een nieuwe kreet die men heeft gelanceerd. Het suggereert dat er teveel toerisme is,...















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/05/18
Verzekeraar koopt landgoed en behoudt recreatieve functie
Landgoed Junne in het Overijsselse Ommen is verkocht aan verzekeraar a.s.r. maar blijft toegankelij...
25/05/18
Dino’s komen deze zomer tot leven in Schiedam
Na succesvolle edities in het Verenigd Koninkrijk strijkt de rondreizende tentoonstelling Jurassic ...
24/05/18
Subsidieregeling recreatieve vaarverbindingen in Noord-Holland
De provincie Noord-Holland ziet kansen voor het personenvervoer over water naar recreatieve bestemm...
24/05/18
Provincie Drenthe gastheer voor Chinese Touroperators
Op uitnodiging van de Provincie Drenthe brengt een delegatie van Chinese touroperators China Unite...
24/05/18
2% meer Nederlanders met vakantieplannen
Deze zomer wil bijna 7 op de 10 Nederlanders op vakantie, dat zijn bijna 12 miljoen Nederlanders. T...
24/05/18
Exclusief voor leden
Burgers Zoo levert veel zeedieren aan Europese collega-parken
Het tropisch koraalrifaquarium van Koninklijke Burgers’ Zoo kweekt zo succesvol met diverse kora...
24/05/18
Exclusief voor leden
Nederlanders ontlenen identiteit ook aan bezoek festivals
Naast auto's, mooie horloges en exotische vakanties draagt ook het bezoek aan festivals en klassiek...
24/05/18
Webverkoop stijgt fors door (21% Q4 2017)
Of je in de vrijetijdsindustrie een luchtvaartbedrijf bent, een b&b of een attractie, je zal de...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk