Geplaatst op: 23-11-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Trendrapport Live: Levendige branche op zoek naar balans

Trendrapport Live: Levendige branche op zoek naar balans
Ilanah Schriki (CBS) overhandigt Trendrapport aan Sjaak de Hullu (Camping Schippers)

Tijdens de eerste editie van het event Trendrapport Live is het nieuwe Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd gepresenteerd. CBS-sectordirecteur Ilanah Schriki overhandigde het kersverse rapport aan Olivier Ponti van Amsterdam Marketing, Rob van Aerschot van de Landschapstriënnale, Sjaak de Hullu van camping Schippers die de branche vertegenwoordigden.


Ilanah Schriki benadrukte bij de presentatie het belang van het rapport dat branche breed wordt gedragen en waar veel partijen een bijdrage aan leveren. Het Trendrapport is inmiddels uitgegroeid tot hét standaard jaarboek voor de hele vrijetijdssector.


Het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd wordt jaarlijks samengesteld door CBS, NBTC Holland Marketing, CELTH en NRIT Media. Het rapport biedt naast een actueel (statistisch) overzicht van vraag en aanbod, een toegespitst inzicht in voor de vrijetijdssector relevantie trends, innovaties en ontwikkelingsrichtingen.


Ilanah Schriki (CBS) overhandigt Trendrapport aan Olivier Ponti (l), Sjaak de Hullu (m) en Rob van Aerschot (r)


Trendrapport Live

Tijdens Trendrapport Live ging Marc Gerlings van NRIT dieper in op de maatschappelijke trends en ontwikkelingen waar onze branche mee te maken heeft. Met VUCA World vatte hij mooi de tijdgeest samen. VUCA staat voor Volatility, Uncertainty, Complexity en Ambiguity en zorgt voor onze branche voor een enorm uitdagend speelveld. Nico Heerschap van het CBS gaf een doorkijkje in de ontwikkeling van nieuwe dataverzamelingsmogelijkheden voor toerisme. Waar nu vragenlijsten de belangrijkste informatiebron zijn, verschuift dat in de toekomst waarschijnlijk meer en meer naar big data bronnen met mobiele telefoondata, credit card data, sociale media en app data als meest in het oog springende voorbeelden. Kees van der Most van NBTC Holland Marketing zette de groei van het Nederland toerisme in een internationaal perspectief en vertelde hoe NBTC ruimte en richting geeft aan de groei van het inkomend toerisme naar Nederland.


Waardevolle aanvulling breed Trendrapport: Trendvisie 2017-2020

Albert Postma van ETFI introduceerde vanuit Nieuw Zeeland de Trendvisie 2017-2020 waar een integraal toekomstperspectief voor de branche werd gepresenteerd. Menno Stokman van CELTH vertaalde dat perspectief naar 10 concrete opgaven voor de branche rond human capital, digitalisering, customer journey, waarderen en verdienen, ontwikkelen en vernieuwen, governance, balans, veiligheid, leefbaarheid en impact en klimaat.


Hans Westerbeek van CELTH sloot de bijeenkomst af met een toelichting op het internationale project Smart City Hospitality dat een oplossing zoekt voor duurzamer stedelijk toerisme. Met veel shareholders (zij die verdienen aan toerisme) en nog veel meer stakeholders (iedereen die met toerisme te maken heeft) moet de discussie verbreden van wie belang hebben bij toerisme in de stad naar wie en wat wordt geraakt door toerisme.




Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd

Het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2017 is opgebouwd rond drie delen: trends, statistieken en domeinen. Het rapport met 560 pagina’s is overzichtelijk ingedeeld in 29 duidelijk herkenbare en toepasbare hoofdstukken met ruim 200 grafieken en tabellen. De 13 CELTH-bijdragen in Capita Selecta geven steeds een verfrissende blik op deze dynamische branche. Het rapport biedt bedrijven en organisaties inzicht in relevante trends, ontwikkelingen en innovaties en geeft daarmee enorm veel bouwstenen voor een toekomstbestendig businessmodel.


Bestellen gaat eenvoudig via de store van NRIT Media: http://www.nritmedia.nl/store/45/. Het rapport is direct leverbaar.

Trefwoorden: trends, trendrapport, onderzoek

||| Blogs |||

26/04/17
Wat kunnen we leren van de verkiezingen?
Ruim 80% van de Nederlanders ging op 15 maart jl. naar de stembus. Dat komt toevalligerwijs (?) ong...
01/06/16
Wat vind jij van Toeristenbelasting? Afschaffen of goed toepassen?
Op vrijdag 28 mei hielden CELTH en NRIT Media in Hoevelaken een ontbijtsessie over de toekomst van...
30/06/15
Wie heeft het Groene Hart lief?
Momenteel ben ik betrokken bij twee adviestrajecten in het Groene Hart. Met meer dan gewone belangs...
26/06/15
Recreatie & Toerisme juni 2015: Grootse accommodaties
Op donderdag 25 juni kwam vakblad Recreatie & Toerisme juni 2015 uit. Hieronder de editorial va...
05/01/15
Trends & Hypes december 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/07/18
Trend: meer zakelijk zomerbezoek in Hoofddorp
Al jaren zitten de hotels in Amsterdam en omgeving overvol en wijken bezoekers aan de hoofdstad vake...
18/07/18
26 toeristische bedrijven ondersteunen Landschap Overijssel
Dat de aanwezige natuur en landschap in de omgeving van meerwaarde is voor de gast, is geen discussi...
18/07/18
Exclusief voor leden
Onderzoek toepassingen blockchain voor mkb
Wie denkt aan blockchain, denkt aan bitcoins en aan grote bedrijven die al met deze technologie wer...
18/07/18
Spoorwegmuseum duikt in trend techniek met nieuw evenement
Is het je deze zomer ook opgevallen hoe gretig kinderen plaatjes en boeken verzamelen over technie...
17/07/18
143 ideeën voor marketing Utrechts erfgoed
Een maand geleden begon de prijsvraag, opgezet door de provincie Utrecht, waarbij iedereen kon aange...
13/07/18
Exclusief voor leden
Interrail gaat nieuwe samenwerking aan in tours
SANDEMANs NEW Europe en Interrail hebben de krachten gebundeld in een nieuwe samenwerking, waarbij ...
13/07/18
Exclusief voor leden
Dino park in Schiedam draait goed
Het tijdelijke dinosaurus park in Schiedam Jurrasic Kingdom ontving vandaag haar tienduizendste bez...
11/07/18
Exclusief voor leden
Originele Escher voor 100.000e bezoeker tentoonstelling Fries Museum
Na iets meer dan elf weken na de opening vande tentoonstelling Escher op reisverwacht het Fries Mu...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk