Kennisbank
Kennisbank
Geplaatst op: 00-00-0000

Bed & Breakfast Europe

Bed & Breakfast Europe

Naam organisatie: Bed & Breakfast Europe B.V.

(Deel)branche: Bed & Breakfast (Verblijfsrecreatie)

Website: www.bedandbreakfast.nl en www.bedandbreakfast.eu


Doelstelling/missie:

Bed & Breakfast Europe biedt betrouwbare platformen aan waarop B&B-eigenaren hun B&B kunnen promoten en bezoekers snel en eenvoudig unieke accommodaties kunnen ontdekken in het grootste B&B-aanbod. Ons doel is om mensen via deze platformen te enthousiasmeren voor het concept Bed & Breakfast.


Kernactiviteiten:

Het samenbrengen van vraag (B&B-liefhebbers) en aanbod (B&B-accommodaties) via Bedandbreakfast.nl en Bedandbreakfast.eu, respectievelijk de grootste B&B-websites van Nederland en wereldwijd. Daarnaast is er veel aandacht voor belangenbehartiging, onderzoek en voorlichting aan B&B-eigenaren.


Speerpunten voor 2017/2018:
-
Ontwikkelen van een responsive reserveringsmanager en back-office voor B&B-eigenaren
- Optimalisatie van de usability van de websites op mobile devices
- Opzetten van een nieuw online reserverings- en betalingssysteem
- Verbeteren van de kwaliteit en het imago van B&B’s
- Uitgebreide informatieverstrekking en ondersteuning aan B&B’s


Bed & Breakfast Nederland en Bed & Breakfast Europe B.V.

Bed & Breakfast Nederland (hierna: BBN) is hét online platform voor B&B-accommodaties in Nederland. De website www.bedandbreakfast.nl beschikt over het grootste aanbod van B&B-accommodaties in Nederland. Behalve promotie richt BBN zich op belangenbehartiging, onderzoek en voorlichting aan B&B-eigenaren. BBN is onderdeel van Bed & Breakfast Europe B.V. (hierna: BBE). Het platform www.bedandbreakfast.eu bereikt, met meer dan 3 miljoen B&B-kamers en appartementen in 225 landen, miljoenen B&B-liefhebbers wereldwijd.


Stichting Bed & Breakfast Nederland

Stichting Bed & Breakfast Nederland ontwikkelt en beheert de Nederlandse Bed & Breakfast Classificatie. Dit systeem heeft als doel om de kwaliteit van B&B’s te bevorderen en classificeert accommodaties op basis van objectieve normen; veiligheid, comfort, en hygiëne. De kwaliteit van de B&B’s wordt aangeduid met één tot en met vijf tulpen. De stichting is gelieerd aan BBN maar fungeert als onafhankelijk orgaan.


B&B-trends

Bed & Breakfast maakt de laatste 10 jaar als logiesvorm een enorme groei door. Zowel vraag als aanbod neemt sterk toe. Het aantal sitebezoekers van BBE en BBN is de eerste helft van 2017 met 17,6% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Het succes van hedendaagse B&B’s is te danken aan een combinatie van technische en maatschappelijke ontwikkelingen.


Veel hedendaagse B&B’s bieden luxe en comfort met een goede prijs-kwaliteitsverhouding. In combinatie met de kenmerkende persoonlijke service van B&B’s, draagt dit bij aan de positieve ontwikkelingen in de markt. B&B’s onderscheiden zich op kwalitatief vlak: ze bieden veel privacy, een hoogwaardige inrichting en een uitgebreide service inclusief ontbijt. Steeds meer consumenten kiezen voor een persoonlijke manier van reizen en maken regelmatig korte uitstapjes, waarbij zij graag overnachten in kleinschalige en bijzondere accommodaties. Een Bed & Breakfast beantwoordt aan die behoefte.

De ontwikkeling van internet en het gebruik van de smartphone speelt een belangrijke rol in de toeristische sector. De markt wordt transparanter. Zogenoemde ‘portals’ (waar de consument snel kan zoeken en B&B’s met elkaar kan vergelijken) worden goed bezocht. Met een stijging van gemiddeld 8,5% gebruikt meer dan de helft van de consumenten hierbij de smartphone of tablet. Ook ouderen adopteren de nieuwe technologie. Met de toenemende vergrijzing en het gegeven dat senioren fervente bezoekers zijn van B&B’s ziet de toekomst van de B&B-branche er goed uit.


Activiteiten van BBN en BBE

De focus van BBN en BBE is gericht op verdere optimalisatie van Bedandbreakfast.nl en Bedandbreakfast.eu, met name voor mobiele apparaten. Denk hierbij aan optimalisatie van de presentatiepagina's voor bed & breakfasts en het snel en makkelijk vindbaar maken van unieke B&B’s en inspirerende bestemmingen voor bezoekers. Ook de achterkant van de websites die B&B-eigenaren gebruiken wordt aangepakt. Zo blijkt de recent ontwikkelde gratis responsive reserveringsmanager die eigenaren op hun eigen website kunnen plaatsen al van grote toegevoegde waarde en wordt nu tijd gestoken in een vernieuwde backoffice voor de afhandeling van reserveringen.


Verder gaat BBE op Bedandbreakfast.eu B&B’s naast de reserveringsaanvraag-module ook een instant booking-systeem aanbieden. Bezoekers krijgen hiermee direct duidelijkheid over de status van hun reservering, kunnen gemakkelijk betalen, maar hebben ook de zekerheid dat ze hun geld teruggestort krijgen wanneer ze tijdig annuleren. Vooral internationaal gezien is dit drempelverlagend en dus een belangrijke ontwikkeling. BBE introduceert dit systeem medio 2018 en verwacht met haar internationale bereik hierdoor veel extra buitenlandse boekingen te realiseren op de Nederlandse markt.

Ook gaan BBN en BBE extra aandacht besteden aan kennisdeling en communicatie met onze doelgroepen door themagidsen aan te bieden en gratis whitepapers te verstrekken. Om steeds actuele cijfers en informatie te kunnen verstrekken vindt er iteratief onderzoek plaats onder B&B-eigenaren. De uitkomsten worden gepubliceerd op het blog voor B&B-eigenaren. Extra statistieken, cases, marketingtips en interviews met B&B-eigenaren worden gebundeld in de startersgids ‘Handboek Bed & Breakfast’, welke elke twee jaar opnieuw wordt uitgebracht.


Activiteiten Stichting Bed & Breakfast Nederland

Stichting Bed & Breakfast Nederland stimuleert B&B’s om deel te nemen aan het classificatiesysteem en verbetert daarmee de kwaliteit en het imago van B&B’s. Het aantal geclassificeerde B&B’s in Nederland is in 2017 met 13% gegroeid. Uit de geclassificeerde B&B’s kiest de Stichting jaarlijks ‘de Beste B&B van Nederland’.

De stichting behartigt de belangen van B&B-eigenaren en maakt constructieve afspraken met partijen die in de B&B-wereld actief zijn, waar deelnemers vervolgens collectief gebruik van kunnen maken. Denk hierbij aan prijsafspraken met auteursrechtenorganisaties.


Daarnaast merkt Stichting Bed & Breakfast Nederland dat veel gemeenten het lastig vinden een passend beleid te formuleren voor B&B’s. Het gevolg hiervan is dat er regelmatig onredelijke eisen worden gesteld aan startende B&B-eigenaren. Ter ondersteuning van de branche heeft Stichting Bed & Breakfast Nederland een 'Beleidsnotitie Bed & Breakfast' voor gemeenten opgesteld die als handreiking gebruikt kan worden.


Vooruitblik 2018

Het gebruik van online platformen wordt steeds belangrijker. Voor bezoekers is het snel en makkelijk vinden van B&B’s van groot belang. Het gebruik van een smartphone mag hierbij geen belemmerende factor zijn. Bezoekers hebben behoefte aan een betrouwbare site waar ruime keuze is uit unieke B&B’s. Bij het boeken van een accommodatie moet de zorg uit handen genomen worden. Bezoekers willen hun reservering direct afronden, maar ook de zekerheid hebben dat een betrouwbare organisatie ervoor zorgt dat zij hun geld terugkrijgen als er onverhoopt iets verandert in hun reisplannen. Een kwalitatieve en betrouwbare website is bepalend voor succes.


Door vervagende grenzen als gevolg van technologische ontwikkelingen weten daarnaast steeds meer buitenlandse gasten de weg naar Nederland te vinden. Via een internationaal platform als www.bedandbreakfast.eu is deze doelgroep ook voor Nederlandse B&B’s bereikbaar. Gastvrije B&B’s die hart hebben voor hun accommodatie en omgeving en die hun gasten voorzien van een unieke beleving, gaan een mooie toekomst tegemoet!

Trefwoorden: brancheorganisaties, trendrapport, horeca, bed & breakfast

||| Blogs |||

28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

10/08/20
Prijs camping en bungalow fors omhoog
Onze sector had in juli een behoorlijke invloed op de inflatie in Nederland. Het huren van een accommodatie op een camping of bungalowpark werd flink duurder, pakketreizen naar het buitenland hadden juist een prijsdempend effect.
09/08/20
Geralt Ploegstra wil aandacht voor natuur met grooste speurtocht ter wereld
De coronacrisis maakt ook creatief. Geralt Ploegstra wil in deze tijd met social distanding de grootste speurtocht ter wereld organiseren. Hij wil daarmee aandacht vragen voor de mooie maar kwetsbare natuur. Dan moet hij wel het oude record van 14.580 mensen verbreken
09/08/20
Miljoen fietsers voor Fietsen door het Water
De Belgische fietsattractie ‘Fietsen door het Water’ heeft in vier jaar tijd een miljoen fietsers getrokken. Met fietsattracties zoals ‘Fietsen door het Water’ en ‘Fietsen door de Bomen’ wil Belgisch Limburg zich als fietsprovincie op de kaart zetten.
09/08/20
Belgen boekten in juli 50% meer binnenlandse vakanties
De campagne van Vlaanderen Vakantieland om vooral in eigen land op vakantie te gaan heeft bij onze zuiderburen prima gewerkt. In juli boekten Belgen boekten maar liefst 50% meer overnachtingen in eigen land dan in juli vorig jaar.
07/08/20
Transavia voorkomt verdere dip in Eindhoven Airport
Het aantal vluchten van en naar Eindhoven Airport tussen 18 juni en 31 juli daalde ten opzichte van ...
07/08/20
Japan kiest ander pr-bureau
Japan National Tourism Organization (JNTO), het officiële marketing en toerisme bureau voor Japan h...
07/08/20
Bij coronauitbraak in leisure wordt het bedrijf twee weken gesloten
Gisteravond bij de persconferentie van premier Rutter en minister van gezondheid De Jonge was vooral...
06/08/20
Stranden raken vol - té vol?
Midden in de zomervakantie en een aantal dagen tropische temperaturen, dat is een recept voor volle ...