Geplaatst op: 22-11-2017
Auteur: Marc Gerlings

Positief consumentenvertrouwen goed voor vroege boekingen 2018?

Positief consumentenvertrouwen goed voor vroege boekingen 2018?
Grafiek: CBS

Het lijkt wel een economische hattrick, de consument is al drie maanden op rij positief. De stemming onder consumenten is in november 2017 gelijk gebleven, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen komt net als in oktober en september uit op 23. Het oordeel over het economisch klimaat is iets minder positief. De koopbereidheid blijft gelijk. Dat laatste kan een positief signaal zijn voor vroege boekingen voor 2018 in reizen en toerisme.

Met 23 ligt het consumentenvertrouwen in november ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (- 3). Het vertrouwen bereikte injanuari 2000de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt inmaart 2013(-41).

Oordeel over economisch klimaat fractie minder positief
Het oordeel over het economisch klimaat is in november iets minder positief. Deze deelindicator van het consumentenvertrouwen komt uit op 41, tegen 43 in oktober. Zowel het oordeel over de economische situatie in de komende 12 maanden als over de economische situatie in de afgelopen 12 maanden verslechterde iets.




Bestedingen in september omhoog +3,1%
De cijfers over de bestedingen lopen altijd iets achter op de metingen van het consumentenvertrouwen. Consumenten hebben in september 3,1 procent meer besteed dan in september 2016, meldt het CBS. Dat is de hoogste groei na januari dit jaar. Consumenten gaven in september vooral meer uit aan kleding, schoenen en woninginrichting.

Trefwoorden: consument, reizen, bestedingen, kopen, toerisme

||| Blogs |||

10/07/18
Oh jee; ik moet (sorry mag) Lekkeâh weg in èguhn land
Ik deed even een rondje beroepsdeformatie op mijn sportschool. Spanje, Turkije, Amerika, Noorwegen,...
10/07/18
Gastvrijheidssector: katalysator voor ontwikkeling
"Kamer denkt over glas wijn bij de kapper”, zo luidde de kop bij het NOS deze week. Een slijt...
04/06/18
Het gaat weer goed met het toerisme!
Het vertrouwen komt weer terug. Bezoekers- en verkoopcijfers stijgen. Het consumentenvertrouwen ...
28/05/18
Naar een Excellerende Gastvrijheidssector
CELTH is het Centre of Expertise voor de gastvrijheidssector, met als doel het aanjagen van same...
17/05/18
Leisurestress?
Leisurestress?
17/05/18 · Vakanties · Han Verheijden | Lees meer
De seniorenmarkt is een segment waarvoor al lange tijd veel belangstelling bestaat, zowel bij o...















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/07/18
Exclusief voor leden
Recreatie Midden Nederland niet aansprakelijk voor verdrinking
Recreatie Midden-Nederland is niet aansprakelijk voor de verdrinking van een 14-jarige jongen in 20...
23/07/18
Exclusief voor leden
Toerisme Vlaanderen vs Facebook: 1-0
Culturele instellingen hebben al lang last van de preutsheid van Facebook. Kunstwerken met naakt er...
23/07/18
Hittegolf op komst: Attractiepark Toverland introduceert Siësta-ticket
Hoge temperaturen zijn nooit goed nieuws voor attractieparken omdat bezoekers dan liever de verkoel...
20/07/18
Terrasbezoek weer duurder
Amsterdam is wederom de duurste terrasstad van Nederland. De gemiddelde prijs voor een rondje drank...
20/07/18
Exclusief voor leden
Eerste speelplekken opgeleverd langs routes Hulsbeek
Op woensdagmiddag 18 juli zijn op Het Hulsbeek de natuurlijke speelplekken geopend door ruim 80 ki...
20/07/18
800 fietsen bij Fletcher
In het toeristisch hoogseizoen in Nederland, van april tot en met september, worden er gemiddeld mee...
20/07/18
Ook Flevoland levert bijdrage aan maaien vaarroutes
De provincie Flevoland gaat 50.000 euro bijdragen aan het maaien van waterplanten op het IJmeer. An...
19/07/18
Trend: meer zakelijk zomerbezoek in Hoofddorp
Al jaren zitten de hotels in Amsterdam en omgeving overvol en wijken bezoekers aan de hoofdstad vake...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk