Geplaatst op: 20-11-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

De transformatie van Zoover

De transformatie van Zoover
De komende periode gaat er veel veranderen bij Zoover. Nederlands grootste reviewsite wil vooral beter worden in matchmaking en de klant beter en sneller koppelen aan de juiste accommodatie. Het bedrijf realiseert zich dat ze met reviews alleen niet hoog genoeg in de resultaten van zoekmachines komt. De focus verschuift tegelijkertijd naar de Nederlandse vakantieganger.

Zoover is voor Nederland en Nederlanders een belangrijk reviewplatform met jaarlijks 50 miljoen views. Omdat Zoover deel uitmaakt van de Holiday Check Group met het internationaal meer aansprekende merk Holiday Check richt Zoover zich meer en meer op de Nederlandse markt. "Dat betekent dat we ons met name richten op zomervakanties, wintervakanties en weekendjes weg in Europa”, zei CCO Hidde van der Louw op Leisure in Business die met een mooi doel naar Utrecht was afgereisd: "Zoover wil het plezier in de voorpret weer terug te brengen.”


Lange zoektocht naar ideale vakantie

Zoover heeft zich de afgelopen periode verdiept in de zoektocht die consumenten ondernemen bij het zoeken van een vakantie en was erg geschrokken van het resultaat. Zo duurt een gemiddelde zoektocht naar alleen al een vliegticket 3,5 uur. Voor vakanties ligt dat nog veel hoger. Daarvoor gebruikt Zoover onderzoek van GfK dat zoekers naar een lange vakantie onderverdeeld in drie typen, light researcher, medium researcher en heavy researcher. Zelfs een light researcher is 90 minuten bezig met zijn zoektocht die zich over 25 dagen uitstrekt. Een medium researcher heeft 63 dagen nodig waarin 207 minuten aan de zoektocht wordt besteedt. De kroon spant de heavy researcher die in 125 dagen maar liefst 458 minuten speurt naar de beste vakantie. Het aantal zoekacties is bij de heavy researcher met 151 behoorlijk hoog, maar ook de medium researcher heeft nog heel wat zoekacties (52) nodig voordat hij de ideale vakantie heeft gevonden. De light researcher is met 14 zoekacties wel klaar. Daarnaast wisselt een meerderheid van de zoeker (54%) gedurende de zoektocht regelmatig van device.


Gezien het grote aantal zoekacties is het niet verwonderlijk dat veel consumenten teleurgesteld zijn in internet. "Er zit veel frustratie in de markt voor het vinden van de juiste vakantie”, hield Hidde de zaal voor. "En verklaart dit de revieval van het reisbureau en de opkomst van de zelfstandige reisadviseurs?”


Businessmodel onder druk

Goed nieuws voor Zoover is dat ze veel en vaak voorkomen in het rijtje van bezochte websites in de zoektocht van de consument. Nadeel is dat ook concurrenten veel worden bezocht. Zo bekijkt 59% van de bezoekers aan Zoover ook het aanbod op Booking.com en ook TUI (50%) zit bij veel Zooverbezoekers in het hoofd. Maar het werkt ook de andere kant op. Van alle bezoekers aan Booking.com, kijkt 42% ook op Zoover.


Maar het businessmodel van Zoover staat onder druk. Zo zijn zij niet de enige grote partij die reviews bijeenbrengt. Bijkomend probleem is dat 80 procent van de traffic naar de Zoover-website via organische zoekopdrachten van Google komt, maar het steeds lastiger is om op deze wijze hoog in de resultaten te komen. Alsof dat nog niet genoeg is, gebruiken consumenten hun mobiel steeds vaker in het oriëntatieproces en boeken ze uiteindelijk via laptop of desktop. Je zult ze cross-device moeten kunnen volgen, anders ben je ze bij de boeking kwijt.


Beter worden in matchmaking

Zoover wil daarom beter worden in matchmaking en de klant sneller koppelen aan de juiste accommodatie. Dat gaan ze doen door op te schuiven in de customer yourney door het maken van upper funnel content. "We verrijken accommodaties aan de achterkant met criteria waarvan we weten dat de klant die belangrijk vindt”, stelt van der Louw. "We willen echt de klant helpen om betere keuzes te maken met inspiratieve content. Dat levert nu al 80.000 tot 100.000 extra bezoekers per week op.”


Om dat te faciliteren gaat er de komende periode veel op Zoover veranderen. Zo kunnen bezoekers binnenkort met filters zelf de content op de site sturen. Adverteerders kunnen hun zichtbaarheid beter sturen, meer individueel segmenteren en er komen mogelijkheden voor individuele accommodaties om in het boekbare aanbod te verschijnen.


Betrouwbaarheid reviews heel belangrijk

Zoover doet daarnaast erg veel aan het betrouwbaar houden van de reviews: "15 tot 20 procent van de reviews keuren direct we af. Daar hebben we algoritmes voor die we permanent bijstellen. Maar gezien de enorme omvang komen we nooit tot 100 procent”, zei van der Louw tegen een zaal met kritische accommodatieverschaffers. Twijfelgevallen gaan naar een speciaal team dat handmatig beoordeelt of een review echt is. Bij aanhoudende twijfel worden klanten gevraagd bewijsstukken van de boeking te tonen.

Trefwoorden: platforms, reviews, waardering, reisbranche, vakanties

||| Blogs |||

21/02/18
Omdenken
Omdenken
21/02/18 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Vastdenken. We hebben er allemaal last van. Vastgeroest in gewoonte, handeling en aanpak. Het wordt...
13/12/17
I Have a Dream…
I Have a Dream…
13/12/17 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Het is december. De maand dus van ‘It is the most wonderful time of the year’ en ‘All I want...
06/07/17
De brug over de online generatiekloof
"Stuur maar een appje”, hoor je vaak als mensen in contact willen blijven. Online, social media, ...
19/06/17
De roamingkosten zijn afgeschat – een drama voor vakantiegangers!
Het sierde deze week menig krantenkolom en blog. Roamingkosten binnen Europa zijn verleden tijd. F...
17/05/17
Over uitstelgedrag, laksheid en besluiteloosheid in de reisindustrie
Dé oplossing voor lastige klussen: uitstellen. Komt wel. Doe ik morgen. Bijna iedereen heeft...















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

18/07/18
Nederlanders boeken 2,5% meer reizen; reisondernemers positief
Nederlanders boeken deze zomer 2,5% meer reizen bij ANVR reisbedrijven en geven per boeking ook me...
13/07/18
Exclusief voor leden
Interrail gaat nieuwe samenwerking aan in tours
SANDEMANs NEW Europe en Interrail hebben de krachten gebundeld in een nieuwe samenwerking, waarbij ...
12/07/18
Exclusief voor leden
Trend Brussels Airport 2018: meer langeafstandsvluchten
In de eerste zes maanden van 2018 heeft Brussels Airport alle records gebroken door de kaap van 12 ...
11/07/18
Exclusief voor leden
Europese cruise-industrie groeit sterk
In 2017 droeg de cruise-industrie bijna 48 miljard euro bij aan de Europese economie, ten opzichte ...
10/07/18
Exclusief voor leden
Recordaantal campers leidt tot groei NKC
De verkoop van campers in Nederland is de laatste acht jaar met bijna 60% gestegen. Ook de NKC, Eur...
10/07/18
Kritiek op Schiphol: eerder opschalen bij incidenten
De kritiek komt voort uit de stroomstoring in april. De gemeente Haarlemmermeer wil voortaan eerder...
10/07/18
Regiegroep: Lelystad pas open na herindeling luchtruim
Lelystad Airport moet pas worden geopend als het Nederlandse luchtruim opnieuw is ingedeeld. Dat st...
10/07/18
Vakantiegarant aangepakt door ACM
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft Vakantiegarant gesommeerd per direct te stoppen met...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk