Geplaatst op: 16-11-2017

De horeca-innovaties voor 2018

De horeca-innovaties voor 2018
Bron: Shutterstock
Stijlvol recyclen, van dierlijk eiwit naar plantaardig, sturen op bezettingsgraad en ban de ‘no-show’

Drinkglazen van oude wijnflessen, gastronomisch planktonpoeder, een schoonmaaksysteem compleet zónder schoonmaakmiddelen en restaurantgasten die vooraf hun eigen korting bepalen. Zomaar een greep uit de innovaties die zijn genomineerd voor de Horecava Innovation Award 2018; de prijs voor de beste innovatie in de Nederlandse foodservice branche. Bij de opening van Horecava 2018 wordt de winnaar bekend gemaakt.


Een deskundige jury selecteerde uit ruim 120 inzendingen in vier categorieën, zestien producten en diensten die stuk voor stuk zeer de moeite waard zijn. De grootste nationale vakbeurs voor horecaprofessionals vindt plaats van maandag 8 tot en met donderdag 11 januari 2018 in RAI Amsterdam.


Trends in innovatie

Het innovatieve niveau van de ruim 120 inzendingen was bijzonder hoog dit jaar. Zoals gebruikelijk vielen de meeste innovaties in de categorie Food & Beverage. Dat er op het bord een verschuiving plaatsvindt van dierlijk eiwit naar plantaardig, is duidelijk te merken. Veel inzenders willen een duurzaam en smakelijk alternatief bieden aan de snel groeiende groep vega- en flexitariers. Herkomst en beleving blijven verder belangrijke factoren.


Esthetisch, speels en gericht op écht contact waren de inzendingen bij Concepts, Interior & Design. Met een stevig accent op recyclebaarheid. Zo ook in de categorie Equipment & Services, waar de zorg voor de planeet onverminderd doorklinkt, met een verfrissende voorkeur voor elegante en efficiënte oplossingen.


De deeljury van de jongste categorie Digital, Apps en Social Media was in zijn nopjes met het ondernemer-ondersteunende gehalte van de inzendingen, die het bijvoorbeeld mogelijk maken te sturen op bezettingsgraad en ‘no-shows’ terug te dringen. Terwijl de keuze juist heel gastvrij bij de gast wordt gelegd.


Nominaties Horecava Innovation Award 2018


Categorie Concepts, Interior & Design

  • Rebottled glas, stoere drinkglazen ‘sociaal’ geproduceerd van recyclede wijnflessen. Rebottled, Utrecht
  • Meer LOL Met Leuke Mensen, hét leukste, contactbevorderende (offline) horecaspel met vragenkaartjes. GoedID.com, Rhenen
  • Servies Perla van het merk Chic, doorschijnend glanzend wit gecoat, vijf keer zo sterk als porselein en veel lichter. Aerts NV, Geel (België)
  • Pop-up Restaurant Anderhalf, zeven keer per avond schuift een compleet ingedekt tafelblad vanuit de keuken, tussen de gasten. Met steeds verrassende thema’s. De Spijsbereiders, ‘s-Hertogenbosch

Categorie Digital, Apps & Social Media

  • Spinweb, yieldmanagement systeem voor restaurants. De reserverende gast kiest zijn eigen korting. Hoger op rustige avonden, lager op rustige. Spingaren & Buro 3, Amsterdam
  • Priceless Places, online platform voor aanbieden van kwalitatieve flexwerk – en vergaderplekken in horecabedrijven. Priceless Places, Mill
  • Formitable, systeem waarbij de reserverende restaurantgast een aanbetaling doet. Bindt strijd aan met no-shows. Formitable, Amsterdam
  • Handy, gratis smartphone voor hotelgast. Alles-in-één device voor in het hotel en daarbuiten. Tink Labs – handy Travel, Hong Kong

Categorie Equipment & Services

  • Ælement Fusion, mooi slank vormgegeven elektronisch slot voor hotelkamerdeuren. Met unieke sleutel op smartphone te openen. Salto Systems B.V., Amsterdam
  • Lotus®PRO schoonmaaksysteem, waarbij leidingwater wordt omgezet in gestabiliseerd ozonwater. Duurzaam; geen schoonmaakmiddel meer nodig! Mother Nature Cleans, Amsterdam
  • GT1proMagister, eerste modebewuste, comfortabele veiligheidsschoen voor chefs, Italiaans design. Met door Michelin ontwikkelde antislipzool voor gladde keukenvloeren. Chaud Devant, Amsterdam
  • SpeeDelight, compacte ultrasnelle snackgrill die drie bereidingstechnieken combineert; contactgrill, infrarood en microgolven. Met receptgeheugen. Electrolux Professional, Alphen a/d Rijn

Categorie Food & Beverage

  • SPRICE, 100 % verantwoord ijsje met biologische groenten en fruit als basis. Geen kleur en smaakstoffen, minder suiker. Ontwikkeld door Moshik Roth. &samhoud food, Utrecht
  • Holland Jersey, volle melk van uitsluitend Jersey koeien. Met beduidend meer proteïne, eiwit, vitamine en mineralen dan gewone melk. Minder mestuitstoot. Holland Jersey BV, Nijkerk
  • Plancton Marino, gevriesdroogde plantaardige plankton in poedervorm. Heldergroen, smakelijk, gezond, vegetarisch en gastronomisch uitdagend. TasteTree, Blaricum
  • Pure Pacific Yellowtail, vis met stevige bite. Smakelijk en verantwoord alternatief voor tonijn. Duurzaam gekweekt op land, zonder antibiotica. Kingfish Zeeland B.V, Colijnsplaat/Kats


Link: https://userfiles.mailswitch.nl/c/53daccc140bb71f7e62cc285538af54f/1341-57b52c8c031c1ac85cd140cf79d87f80.docx
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, innovaties

CELTH
 





||| Nieuws |||

26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
18/03/24
Exclusief voor leden
VN stelt standaard vast om duurzaamheid van toerisme te meten
De Verenigde Naties hebben een een nieuwe wereldwijde standaard goedgekeurd om de duurzaamheid van toerisme te meten. Alle 193 leden hebben ingestemd het het zogenaamde Statistical Framework for Measuring the Sustainability of Tourism (MST).
14/03/24
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen.
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen. De platformen scoren een gemiddelde NPS van +63. De Net Promoter Score is een maatstaf voor het meten van klanttevredenheid. Natuurhuisje heeft de hoogste NPS (+86) en Trivago de laagste (+44).
12/03/24
Inflatie daalt langzaam met een lichtpuntje voor horeca
Toch is de inflatie voor de consument nog steeds aan de hoge kant. Voor bedrijven in de vrijetijdseconomie is er een lichtpuntje. De prijzen voor onder meer groenten en vlees stijgen minder hard dan het gemiddelde inflatiecijfer.
05/03/24
Ruim 60% van de Nederlandse camperaars boekt overnachtingsplekken
Door toenemende drukte op camperlocaties is er een grote toename van het vooraf boeken van een overnachtingsplek voor camperaars om er zeker van te zijn dat er een plek is.
05/03/24
Exclusief voor leden
Transitie op het bord naar vegetarisch
De Nederlander verandert in zijn eetgewoonten. Je zal steeds meer vegetariërs en vooral flexitariërs tegenkomen. Iet s om mee rekening te houden in de horeca van hotels, attracties en andere leisure omgevingen. 25% van alle hoofdmaaltijden is vegetarisch meldt CBS na onderzoek in samenwerking met RIVM en Voedingscentrum.
29/02/24
Exclusief voor leden
Biedt LEV de oplossingen in het nieuwe reizen?
Lichte Elektrische Voertuigen (LEVs) maken tegenwoordig een steeds groter deel uit van het straatbeeld. Denk aan e-scooters, e-steps, e-bikes en micro-auto's. Deze voertuigen bieden kansen voor de verduurzaming van mobiliteit: ze zijn nagenoeg emissievrij en vragen minder (parkeer)ruimte. 18 partners gaan alle voordelen opzoeken in het LEVERAGE project.
27/02/24
Exclusief voor leden
Verkoop fietsen voor 80% e-bike
De e-bike verandert de fietsmarkt radicaal. De fietsverkopers ronden voor het eerst de kaap van 80% ...

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...