Geplaatst op: 16-11-2017

De horeca-innovaties voor 2018

De horeca-innovaties voor 2018
Bron: Shutterstock
Stijlvol recyclen, van dierlijk eiwit naar plantaardig, sturen op bezettingsgraad en ban de ‘no-show’

Drinkglazen van oude wijnflessen, gastronomisch planktonpoeder, een schoonmaaksysteem compleet zónder schoonmaakmiddelen en restaurantgasten die vooraf hun eigen korting bepalen. Zomaar een greep uit de innovaties die zijn genomineerd voor de Horecava Innovation Award 2018; de prijs voor de beste innovatie in de Nederlandse foodservice branche. Bij de opening van Horecava 2018 wordt de winnaar bekend gemaakt.


Een deskundige jury selecteerde uit ruim 120 inzendingen in vier categorieën, zestien producten en diensten die stuk voor stuk zeer de moeite waard zijn. De grootste nationale vakbeurs voor horecaprofessionals vindt plaats van maandag 8 tot en met donderdag 11 januari 2018 in RAI Amsterdam.


Trends in innovatie

Het innovatieve niveau van de ruim 120 inzendingen was bijzonder hoog dit jaar. Zoals gebruikelijk vielen de meeste innovaties in de categorie Food & Beverage. Dat er op het bord een verschuiving plaatsvindt van dierlijk eiwit naar plantaardig, is duidelijk te merken. Veel inzenders willen een duurzaam en smakelijk alternatief bieden aan de snel groeiende groep vega- en flexitariers. Herkomst en beleving blijven verder belangrijke factoren.


Esthetisch, speels en gericht op écht contact waren de inzendingen bij Concepts, Interior & Design. Met een stevig accent op recyclebaarheid. Zo ook in de categorie Equipment & Services, waar de zorg voor de planeet onverminderd doorklinkt, met een verfrissende voorkeur voor elegante en efficiënte oplossingen.


De deeljury van de jongste categorie Digital, Apps en Social Media was in zijn nopjes met het ondernemer-ondersteunende gehalte van de inzendingen, die het bijvoorbeeld mogelijk maken te sturen op bezettingsgraad en ‘no-shows’ terug te dringen. Terwijl de keuze juist heel gastvrij bij de gast wordt gelegd.


Nominaties Horecava Innovation Award 2018


Categorie Concepts, Interior & Design

  • Rebottled glas, stoere drinkglazen ‘sociaal’ geproduceerd van recyclede wijnflessen. Rebottled, Utrecht
  • Meer LOL Met Leuke Mensen, hét leukste, contactbevorderende (offline) horecaspel met vragenkaartjes. GoedID.com, Rhenen
  • Servies Perla van het merk Chic, doorschijnend glanzend wit gecoat, vijf keer zo sterk als porselein en veel lichter. Aerts NV, Geel (België)
  • Pop-up Restaurant Anderhalf, zeven keer per avond schuift een compleet ingedekt tafelblad vanuit de keuken, tussen de gasten. Met steeds verrassende thema’s. De Spijsbereiders, ‘s-Hertogenbosch

Categorie Digital, Apps & Social Media

  • Spinweb, yieldmanagement systeem voor restaurants. De reserverende gast kiest zijn eigen korting. Hoger op rustige avonden, lager op rustige. Spingaren & Buro 3, Amsterdam
  • Priceless Places, online platform voor aanbieden van kwalitatieve flexwerk – en vergaderplekken in horecabedrijven. Priceless Places, Mill
  • Formitable, systeem waarbij de reserverende restaurantgast een aanbetaling doet. Bindt strijd aan met no-shows. Formitable, Amsterdam
  • Handy, gratis smartphone voor hotelgast. Alles-in-één device voor in het hotel en daarbuiten. Tink Labs – handy Travel, Hong Kong

Categorie Equipment & Services

  • Ælement Fusion, mooi slank vormgegeven elektronisch slot voor hotelkamerdeuren. Met unieke sleutel op smartphone te openen. Salto Systems B.V., Amsterdam
  • Lotus®PRO schoonmaaksysteem, waarbij leidingwater wordt omgezet in gestabiliseerd ozonwater. Duurzaam; geen schoonmaakmiddel meer nodig! Mother Nature Cleans, Amsterdam
  • GT1proMagister, eerste modebewuste, comfortabele veiligheidsschoen voor chefs, Italiaans design. Met door Michelin ontwikkelde antislipzool voor gladde keukenvloeren. Chaud Devant, Amsterdam
  • SpeeDelight, compacte ultrasnelle snackgrill die drie bereidingstechnieken combineert; contactgrill, infrarood en microgolven. Met receptgeheugen. Electrolux Professional, Alphen a/d Rijn

Categorie Food & Beverage

  • SPRICE, 100 % verantwoord ijsje met biologische groenten en fruit als basis. Geen kleur en smaakstoffen, minder suiker. Ontwikkeld door Moshik Roth. &samhoud food, Utrecht
  • Holland Jersey, volle melk van uitsluitend Jersey koeien. Met beduidend meer proteïne, eiwit, vitamine en mineralen dan gewone melk. Minder mestuitstoot. Holland Jersey BV, Nijkerk
  • Plancton Marino, gevriesdroogde plantaardige plankton in poedervorm. Heldergroen, smakelijk, gezond, vegetarisch en gastronomisch uitdagend. TasteTree, Blaricum
  • Pure Pacific Yellowtail, vis met stevige bite. Smakelijk en verantwoord alternatief voor tonijn. Duurzaam gekweekt op land, zonder antibiotica. Kingfish Zeeland B.V, Colijnsplaat/Kats


Link: https://userfiles.mailswitch.nl/c/53daccc140bb71f7e62cc285538af54f/1341-57b52c8c031c1ac85cd140cf79d87f80.docx
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, innovaties

CELTH
 






||| Nieuws |||

15/04/24
Minke Rabaut in workshop 3ST
Minke Rabaut van Impuls Zeeland is toegevoegd aan de workshop 3ST tijdens het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024, op 18 april in Vlissingen
15/04/24
Resort Lexmond van TopParken officieel geopend
Zaterdag 13 april vond de officiële opening van Resort Lexmond van TopParken plaats. Het vakantiepa...
11/04/24
Marieke Braber spreker workshop Vakantieparken en trends
Jos van der Sterren heeft bij zijn workshop over vakantieparken een stevige side-kick naast zich in de vorm van Marieke Braber. Het is weer een sterke aanvulling in het programma van Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
09/04/24
Ga op speeddate bij Trendcongres Toerisme en Vrijetijd
Nog een reden om naar het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd te komen. Je mag als bezoeker op speeddate. Leer razendsnel je vakgenoten kennen.
05/04/24
Exclusief voor leden
Handreiking tijdelijke functieverandering vakantieparken
Het Expertisecentrum Vitale Vakantieparken Overijssel heeft de ‘Handreiking tijdelijke functieverandering vakantieparken' aan aan demissionair minister Hugo de Jonge overhandigd.
03/04/24
Exclusief voor leden
Hoe bouw je een onderscheidend merk?
Hoe bouw je een merk met een onderscheidende identiteit? Die vraag stond centraal op de presentatie van Martijn Assen van bureau NLVK op het kennisevent Embrace Growth 2024 van Booking Experts. In dit artikel de highlights en wat pointers.
03/04/24
ACSI Kampeerreizen nieuwe sponsor NJBB
Per april 2024 heeft ACSI heeft een driejarige sponsorovereenkomst gesloten met de Nederlandse Jeu de Boules Bond, gericht op promotie onder kampeerliefhebbers.
03/04/24
Exclusief voor leden
Dormio start verhuur 76 appartementen in Breskens
Dormio Resorts & Hotels is gestart met de verhuur en het beheer van Breskens Apartments in Breskens, Zeeuws-Vlaanderen. Het complex, ontwikkeld door Cafferelli en Van der Poel, bestaat momenteel uit drie luxe appartementsgebouwen en biedt 76 appartementen en penthouses.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...