Geplaatst op: 16-11-2017

De horeca-innovaties voor 2018

De horeca-innovaties voor 2018
Bron: Shutterstock
Stijlvol recyclen, van dierlijk eiwit naar plantaardig, sturen op bezettingsgraad en ban de ‘no-show’

Drinkglazen van oude wijnflessen, gastronomisch planktonpoeder, een schoonmaaksysteem compleet zónder schoonmaakmiddelen en restaurantgasten die vooraf hun eigen korting bepalen. Zomaar een greep uit de innovaties die zijn genomineerd voor de Horecava Innovation Award 2018; de prijs voor de beste innovatie in de Nederlandse foodservice branche. Bij de opening van Horecava 2018 wordt de winnaar bekend gemaakt.


Een deskundige jury selecteerde uit ruim 120 inzendingen in vier categorieën, zestien producten en diensten die stuk voor stuk zeer de moeite waard zijn. De grootste nationale vakbeurs voor horecaprofessionals vindt plaats van maandag 8 tot en met donderdag 11 januari 2018 in RAI Amsterdam.


Trends in innovatie

Het innovatieve niveau van de ruim 120 inzendingen was bijzonder hoog dit jaar. Zoals gebruikelijk vielen de meeste innovaties in de categorie Food & Beverage. Dat er op het bord een verschuiving plaatsvindt van dierlijk eiwit naar plantaardig, is duidelijk te merken. Veel inzenders willen een duurzaam en smakelijk alternatief bieden aan de snel groeiende groep vega- en flexitariers. Herkomst en beleving blijven verder belangrijke factoren.


Esthetisch, speels en gericht op écht contact waren de inzendingen bij Concepts, Interior & Design. Met een stevig accent op recyclebaarheid. Zo ook in de categorie Equipment & Services, waar de zorg voor de planeet onverminderd doorklinkt, met een verfrissende voorkeur voor elegante en efficiënte oplossingen.


De deeljury van de jongste categorie Digital, Apps en Social Media was in zijn nopjes met het ondernemer-ondersteunende gehalte van de inzendingen, die het bijvoorbeeld mogelijk maken te sturen op bezettingsgraad en ‘no-shows’ terug te dringen. Terwijl de keuze juist heel gastvrij bij de gast wordt gelegd.


Nominaties Horecava Innovation Award 2018


Categorie Concepts, Interior & Design

  • Rebottled glas, stoere drinkglazen ‘sociaal’ geproduceerd van recyclede wijnflessen. Rebottled, Utrecht
  • Meer LOL Met Leuke Mensen, hét leukste, contactbevorderende (offline) horecaspel met vragenkaartjes. GoedID.com, Rhenen
  • Servies Perla van het merk Chic, doorschijnend glanzend wit gecoat, vijf keer zo sterk als porselein en veel lichter. Aerts NV, Geel (België)
  • Pop-up Restaurant Anderhalf, zeven keer per avond schuift een compleet ingedekt tafelblad vanuit de keuken, tussen de gasten. Met steeds verrassende thema’s. De Spijsbereiders, ‘s-Hertogenbosch

Categorie Digital, Apps & Social Media

  • Spinweb, yieldmanagement systeem voor restaurants. De reserverende gast kiest zijn eigen korting. Hoger op rustige avonden, lager op rustige. Spingaren & Buro 3, Amsterdam
  • Priceless Places, online platform voor aanbieden van kwalitatieve flexwerk – en vergaderplekken in horecabedrijven. Priceless Places, Mill
  • Formitable, systeem waarbij de reserverende restaurantgast een aanbetaling doet. Bindt strijd aan met no-shows. Formitable, Amsterdam
  • Handy, gratis smartphone voor hotelgast. Alles-in-één device voor in het hotel en daarbuiten. Tink Labs – handy Travel, Hong Kong

Categorie Equipment & Services

  • Ælement Fusion, mooi slank vormgegeven elektronisch slot voor hotelkamerdeuren. Met unieke sleutel op smartphone te openen. Salto Systems B.V., Amsterdam
  • Lotus®PRO schoonmaaksysteem, waarbij leidingwater wordt omgezet in gestabiliseerd ozonwater. Duurzaam; geen schoonmaakmiddel meer nodig! Mother Nature Cleans, Amsterdam
  • GT1proMagister, eerste modebewuste, comfortabele veiligheidsschoen voor chefs, Italiaans design. Met door Michelin ontwikkelde antislipzool voor gladde keukenvloeren. Chaud Devant, Amsterdam
  • SpeeDelight, compacte ultrasnelle snackgrill die drie bereidingstechnieken combineert; contactgrill, infrarood en microgolven. Met receptgeheugen. Electrolux Professional, Alphen a/d Rijn

Categorie Food & Beverage

  • SPRICE, 100 % verantwoord ijsje met biologische groenten en fruit als basis. Geen kleur en smaakstoffen, minder suiker. Ontwikkeld door Moshik Roth. &samhoud food, Utrecht
  • Holland Jersey, volle melk van uitsluitend Jersey koeien. Met beduidend meer proteïne, eiwit, vitamine en mineralen dan gewone melk. Minder mestuitstoot. Holland Jersey BV, Nijkerk
  • Plancton Marino, gevriesdroogde plantaardige plankton in poedervorm. Heldergroen, smakelijk, gezond, vegetarisch en gastronomisch uitdagend. TasteTree, Blaricum
  • Pure Pacific Yellowtail, vis met stevige bite. Smakelijk en verantwoord alternatief voor tonijn. Duurzaam gekweekt op land, zonder antibiotica. Kingfish Zeeland B.V, Colijnsplaat/Kats


Link: https://userfiles.mailswitch.nl/c/53daccc140bb71f7e62cc285538af54f/1341-57b52c8c031c1ac85cd140cf79d87f80.docx
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, innovaties

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
05/04/24
4 nieuwe leden Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Met de benoeming van 4 nieuwe leden in de Raad van Toezicht van Utrecht marketing is Utrecht Marketing ook de komende jaren verzekerd van robuust toezicht en en een klankbord vol expertise en ervaring.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...

||| Agenda |||

24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...