Geplaatst op: 01-11-2017
Auteur: Marc Gerlings

Automobilist snapt zijn eigen auto niet

Automobilist snapt zijn eigen auto niet
Foto: Shutterstock

Op reis is het handig als allerlei technologische snufjes het je makkelijk maken. De rijtaakondersteunende functies, zoals dat wordt genoemd door fabrikanten en brancheorganisaties, zijn nog niet genoeg bekend bij de automobilist.

Technologische ontwikkelingen in auto’s spelen een belangrijke rol bij het terugdringen van het aantal slachtoffers in het verkeer en het verbeteren van de doorstroming op de weg. Sinds 2012 zijn steeds meer nieuwe auto’s uitgerust met slimme rijtaakondersteunende systemen. Uit onderzoek van Connecting Mobility in samenwerking met RAI Vereniging en Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) blijkt echter dat de potentie van deze systemen niet voldoende wordt benut. Automobilisten maken er nog maar weinig gebruik van en zijn vaak niet bekend met welke technologie hun auto is uitgerust.


Waarschuwen en ingrijpen
De afgelopen jaren worden nieuwe auto’s steeds meer uitgerust met slimme systemen, zoals Lane Departure Warning, Emergency Brake of Adaptive Cruise Control. Systemen die ervoor zorgen dat auto’s steeds meer zelf kunnen rijden maar bovenal gevaarlijke situaties tijdig herkennen en ingrijpen. Deze systemen staan bekend als Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). ADAS systemen worden steeds meer gemeengoed. Inmiddels zijn er zo’n 50 systemen op de markt, waarvan cruise control en navigatie de bekendste zijn.


Laag bewustzijnen kennis
Uit onderzoek van verkeerspsycholoog Ilse Harms, Connecting Mobility, onder 1.355 zakelijk rijders blijkt echter dat deze systemen nog maar weinig worden gebruikt. Harms: "De ondervraagde automobilisten weten vaak niet met welke technologie hun auto is uitgerust, hebben de technologie niet bewust aangeschaft (de systemen zitten standaard in het pakket) of hebben onvoldoende instructies gehad. Tegelijkertijd blijkt dat de mensen die weten welke systemen er in hun auto zitten en er bekend mee zijn, deze eerder aanzetten en gebruiken.”


Uit het onderzoek kwam eveneens naar voren dat de naamgeving van systemen niet altijd overeenkomt met wat mensen denken dat het systeem doet. Bovendien hanteren verschillende automerken verschillende namen voor dezelfde functionaliteit. Er blijkt een groot verschil te zitten tussen wat de ondervraagden dachten dat een systeem doet, ten opzichte van wat het systeem daadwerkelijk doet. In de verschillende namen kwam bijvoorbeeld geen onderscheid naar voren tussen systemen die alleen waarschuwen (bijvoorbeeld bij het overschrijden van de rijbaanscheiding) of ook daadwerkelijk ingrijpen.
Trefwoorden: auto, mobiliteit, reizen, verkeer

||| Blogs |||

21/02/18
Omdenken
Omdenken
21/02/18 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Vastdenken. We hebben er allemaal last van. Vastgeroest in gewoonte, handeling en aanpak. Het wordt...
13/12/17
I Have a Dream…
I Have a Dream…
13/12/17 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Het is december. De maand dus van ‘It is the most wonderful time of the year’ en ‘All I want...
06/07/17
De brug over de online generatiekloof
"Stuur maar een appje”, hoor je vaak als mensen in contact willen blijven. Online, social media, ...
19/06/17
De roamingkosten zijn afgeschat – een drama voor vakantiegangers!
Het sierde deze week menig krantenkolom en blog. Roamingkosten binnen Europa zijn verleden tijd. F...
17/05/17
Over uitstelgedrag, laksheid en besluiteloosheid in de reisindustrie
Dé oplossing voor lastige klussen: uitstellen. Komt wel. Doe ik morgen. Bijna iedereen heeft...















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/06/18
<p>Uitstoot per euro toegevoegde waarde zal snel moeten dalen</p>
Chemie boekt grootste klimaatvooruitgang, luchtvaart blijft het meest achterDe uitstoot van broeikas...
20/06/18
De spectaculaire brug langs Maastricht Airport afgelopen weekend ingehesen
In de avond en nacht van zaterdag 16 op zondag 17 juni is over de Europalaan in Beek, naast het bedr...
18/06/18
Onveiligheid laat prijs dalen
Denk je aan vakantie, dan denk je niet direct aan landen als Gambia, Senegal en Tunesië. Hoewel...
18/06/18
Eerste vlucht Eelde - Nice
Zaterdagmiddag 16 juni is de eerste vlucht naar de bestemming Nice vertrokken vanaf Groningen Airpor...
15/06/18
Travel Impact Lab van start
Gisterenmiddag is tijdens een druk bezocht event in de Utrechtse Social Impact Factory het startsch...
15/06/18
Exclusief voor leden
NLR en DNW ondersteunen ontwikkeling laminaire vleugel
Eind april is tijdens de ILA luchtvaartshow in Berlijn de A340 ‘Flight Lab BLADE’ gepresenteerd...
13/06/18
Goede cijfers mei voor Brussels Airport ondanks stakingen
In mei 2018 heeft Brussels Airport meer dan 2,26 miljoen reizigers ontvangen, een stijging met 2,8 ...
12/06/18
Eurostar-reis Londen-Amsterdam 5 keer minder CO2
Eurostar, de hogesnelheidstrein die het Europese vasteland met het Verenigd Koninkrijk verbindt, lan...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk