Geplaatst op: 01-11-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Actie tegen groeiende commissie van thuisbezorgd.nl

Actie tegen groeiende commissie van thuisbezorgd.nl
Bron: Shutterstock
Een groep horeca-ondernemers uit Twente is een petitie gestart tegen de steeds maar oplopende commissie van thuisbezorgd.nl. Bij de start bedroeg die zes procent maar loopt volgend jaar op naar 13 procent. De groep wil namens zoveel mogelijk horeca-ondernemers onderhandelen met thuisbezorgd.nl.

Per 1 januari 2018 moeten aangesloten horecaondernemers 13 procent commissie gaan betalen, in plaats van de huidige 12 procent. De initiatiefnemers uit Enschede roepen collega’s uit het hele land op om een petitie te tekenen op de actiesite Horecainactie.nl. Doel van de Twentse ondernemers is om vervolgens, als er draagvlak vanuit de horeca is, in gesprek te gaan met Thuisbezorgd over de tariefsverhoging.

"Wij hopen dat u de petitie ondertekent, zodat we met een hoog aantal aanmeldingen de discussie kunnen starten met thuisbezorgd.nl. In onze onderhandelingen stellen we de belangen van alle aangesloten ondernemingen voorop. Uw aanmelding is kosteloos en hier kunnen alleen voordelen uit voortkomen", schrijven de initiatiefnemers die in het uiterste geval overwegen zelf een bezorgdienst op te zetten.

Steun van KHN

Robèr Willemsen, voorzitter KHN: "Wij vinden het ook tijd om hier werk van te maken. Want deze spontane actie van horecaondernemers geeft aan hoe eenzijdig de relatie met een partij als Thuisbezorgd.nl wordt ervaren. KHN haalt op korte termijn bij horecaondernemers op waar zij tegen aan lopen als het gaat om bezorgplatforms, zoals Thuisbezorgd.nl. Met die input gaan we in gesprek met Thuisbezorgd.nl. Met als doel om tot evenwichtiger voorwaarden te komen in de relatie tussen dit grootste bezorgplatform en haar horeca-afnemers. Daarnaast blijven we druk uitoefenen op de politiek, omdat andere Europese landen al wel een verbod op pariteitsclausules hebben. Waarom dan in Nederland niet?"


Machtspositie
Volgens KHN profiteren horecaondernemers van internetplatforms zoals Thuisbezorgd.nl doordat ze vraag en aanbod bij elkaar brengen. Maar er is ook een risico dat internetplatforms zo groot en machtig worden dat ze eenzijdig voorwaarden en prijzen kunnen bepalen. Ondernemers hebben het gevoel dat ze worden geconfronteerd met eenzijdige stijgingen van de commissiepercentages zonder dat zij daartegen iets kunnen doen. Doorn in het oog is de zogenaamde ‘pariteitsclausule’ in de algemene voorwaarden van een platform waarin staat dat de horecaondernemer zijn producten op de eigen site niet goedkoper mag aanbieden dan via het internetplatform. Ook Thuisbezorgd.nl heeft een pariteitsclausule in de algemene voorwaarden opgenomen.


Andere Europese landen treden wel op
Als het gaat om de pariteitsclausules zien we in steeds meer Europese landen dat in wetgeving een verbod op die zogenaamde pariteitsclausules wordt opgenomen. Vaak is deze wetgeving nu nog specifiek gericht op verblijfsaccommodaties. Wat KHN betreft komt er een dergelijk verbod ook in Nederland en is er geen enkele reden waarom een dergelijk verbod niet ook zou gelden voor bezorgplatforms. Het mechanisme is immers vergelijkbaar. Ten slotte worden er ook vragen gesteld hoe er wordt om gegaan met reviews door internetplatforms, een onderwerp waar ook de ACM zich zorgen over maakt. Het is niet voor niets dat de ACM in mei richtlijnen voor reviews heeft opgesteld.


Actie KHN
KHN gaat de komende weken bij horecaondernemers ophalen waar zij tegenaan lopen als het gaat om bezorgplatforms, waaronder Thuisbezorgd.nl. Met die input gaan we in gesprek met die partijen. Ons doel is om tot evenwichtiger voorwaarden te komen in de relatie tussen bezorgplatforms en hun horeca-afnemers.

Link: http://www.horecainactie.nl/
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, restaurants, platforms

||| Blogs |||

10/07/18
Gastvrijheidssector: katalysator voor ontwikkeling
"Kamer denkt over glas wijn bij de kapper”, zo luidde de kop bij het NOS deze week. Een slijt...
17/05/17
Over uitstelgedrag, laksheid en besluiteloosheid in de reisindustrie
Dé oplossing voor lastige klussen: uitstellen. Komt wel. Doe ik morgen. Bijna iedereen heeft...
03/05/17
Airbnb maakt beloftes niet waar
Airbnb maakt beloftes niet waar
03/05/17 · Horeca · Ton Vermeulen | Lees meer
Gisteren was in Amsterdam de presentatie van het onderzoek dat de Hotelschool The Hague samen met C...
30/12/16
Beleving food ondergeschoven kindje?
Onlangs was ik gastspreker bij Foodservice Network International, een congres over de betekenis...
26/10/16
Where2bnb.com zoals Airbnb was bedoeld
Amsterdam is de laatste tijd vaak negatief in het nieuws vanwege de drukte in de stad en ongebreid...















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/09/18
Restaurants doven 27 oktober hun lichten tijdens de Nacht van de Nacht
Lichten uit en kaarsen aan tijdens de Nacht van de Nacht, dat is de oproep die de Natuur- en Milieuf...
18/09/18
Programma Vakdag Zet je Regio op de Kaart online
Het programma van de Vakdag Zet je Regio op de Kaart 2018 staat online. Op deze dag hopen we je te...
17/09/18
Exclusief voor leden
Vijf ondernemers strijden om Brabantse Gastvrijheid Award
Maar liefst vijf ondernemers in Nationaal Landschap Het Groene Woud zijn genomineerd voor de Brabantse Gastvrijheid Award van Visit Brabant. Een portret van genomineerde Buutvrij voor de hele pot.
14/09/18
Steeds meer Amsterdamse woningen in de toeristische verhuur, stad overweegt verbod
Ondanks alle maatregelen groeit het aanbod aan particuliere woningen voor toeristen in Amsterdam dit jaar met ruim 8 procent. De stad overweegt meer maatregelen.
12/09/18
Nominaties Hotello én Talent of the Year Award 2019 geopend
De Hotello of the Year en Talent of the Year Awards zijn de jaarlijkse verkiezingen voor Hotello’s...
12/09/18
Nieuwe naam en campus voor NHTV
Er veranderd veel bij NHTV, de opleiding krijgt een nieuwe naam Breda University of Applied Sciences en bundelt alle opleidingen op een campus.
11/09/18
Recordwinsten voor Nederlandse hotels
Nederlandse hotels hebben met hoge bezettingsgraden en hoge gemiddelde kamerprijzen een topjaar achter de rug
07/09/18
Met de Taskforce Gezond Uit op weg naar een gezond dagje uit
Tijdens het congres Gezond Uit moet gezonde voeding tijdens een dage uit onder de aandacht worden gebracht
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk