Geplaatst op: 16-10-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Eerste autoverhuurders onder ANVR-reisvoorwaarden

Eerste autoverhuurders onder ANVR-reisvoorwaarden
Bron: Shutterstock
De drie autoverhuurders Alamo.nl, DiscoverCars en Sunny Cars gaan de ANVR-reisvoorwaarden hanteren. De ANVR heeft zelf actie ondernomen na veel klachten van consumenten over de autoverhuur in het buitenland.


Dit betekent dat consumenten eerlijke prijzen betalen, dat zij verzekerd zijn van de strenge ANVR-minimumeisen en bij klachten de Nederlandse rechter en geschillencommissie kan aanspreken. ANVR-directeur Frank Oostdam: "Met het leveren van autohuur onder ANVR-voorwaarden weet de klant voortaan exact waar hij aan toe is bij het huren van een auto en kan hij onbezorgd een bestemming verder ontdekken, en loopt hij niet het risico met hoge kosten of oneerlijke praktijken te worden geconfronteerd”.


Onterechte schades

Autohuur op het vakantieadres kan in de praktijk vaak veel problemen geven. Auto’s worden soms voor een paar euro per week aangeboden, maar ter plekke moet de klant allerlei toeslagen betalen. Ook zijn er regelmatig klachten over al of niet terecht in rekening gebrachte schades en onduidelijke verzekeringen.


Toezicht hielp niet

De Consumentenbond heeft in 2015 een klachtenrapport overhandigd aan toezichthouder ACM. De EU heeft zelfs met grote autoverhuurders afspraken gemaakt om tot verbeteringen te komen, maar deze afspraken zijn onduidelijk en worden door andere verhuurders niet nagekomen. Ook is er geen keurmerk voor verhuurders op het vakantieadres.


Gedoe en gezeur voorkomen
ANVR-directeur Frank Oostdam: "Autohuur op het vakantieadres kan in de praktijk veel gedoe en gezeur opleveren. Probeer daarnaast op zo’n bestemming ook maar eens je gelijk te halen. Daarbij zijn auto’s soms zwaar onderverzekerd. Dit kan echt niet langer, vonden wij.”


Voordelen
De afspraken die er nu liggen, bieden de reiziger veel voordelen.
  • Zo wordt de huurauto aangeboden onder consumentvriendelijke ANVR-reisvoorwaarden, voorwaarden die met de Consumentenbond zijn overeengekomen.
  • Daarnaast ziet de ANVR erop toe bij de aangesloten autohuuraanbieder dat men zich aan de regels houdt als het gaat om te weten met wie je zaken doet, privacy- en cookiebeleid, veilig betalen, deskundig personeel, etc.
  • Ook volgen de autoverhuurders de regels van de Nederlandse Reclame Code Commissie en de ACM, waardoor de aanbiedingen transparant zijn en goed vergelijkbaar.
  • De autohuurder is volgens de Nederlandse minimumeisen van de ANVR verzekerd als het gaat om aansprakelijkheid, zodat bijv. bij letselschade de klant niet kan worden afgescheept met een beperkt bedrag.
  • Ook hoeft de autohuurder bij klachten niet meer een juridische procedure in het buitenland op te starten, maar kan hij eenvoudig naar de Nederlandse geschillencommissie of rechter.

Vanaf medio 2018 stelt de ANVR als aanvullende eis dat de autoverhuurder zich aansluit bij een garantiefonds, zoals SGR, zodat de klant ook zekerheid heeft bij een faillissement



Trefwoorden: reisbranche, autohuur

||| Blogs |||

21/02/18
Omdenken
Omdenken
21/02/18 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Vastdenken. We hebben er allemaal last van. Vastgeroest in gewoonte, handeling en aanpak. Het wordt...
13/12/17
I Have a Dream…
I Have a Dream…
13/12/17 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Het is december. De maand dus van ‘It is the most wonderful time of the year’ en ‘All I want...
06/07/17
De brug over de online generatiekloof
"Stuur maar een appje”, hoor je vaak als mensen in contact willen blijven. Online, social media, ...
19/06/17
De roamingkosten zijn afgeschat – een drama voor vakantiegangers!
Het sierde deze week menig krantenkolom en blog. Roamingkosten binnen Europa zijn verleden tijd. F...
17/05/17
Over uitstelgedrag, laksheid en besluiteloosheid in de reisindustrie
Dé oplossing voor lastige klussen: uitstellen. Komt wel. Doe ik morgen. Bijna iedereen heeft...
















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

16/11/18
Exclusief voor leden
Moeten we over naar een kilometerprijs voor vervoer?
De klimaatdoelstellingen van het kabinet voor 2030 worden niet gehaald wanneer het huidige autobelastingenstelsel niet op de schop gaat.
15/11/18
Hoever kun je de service aan boord uitkleden?
Nu luchtvaartmaatschappijen steeds meer concurreren op de kale vliegprijs, proberen ze hun verdienmodel overeind te houden met betaalde extra diensten. Maar wat vindt de passagier daarvan?
15/11/18
Nederlander boekt vaker vliegreis voor kerstbeleving in Midden- en Oost-Europa
De Nederlandse vliegtuigpassagier zoekt meer en meer in Wenen, Praag en Krakow de authentieke Midden...
14/11/18
Secret Escapes neemt Travel Bird over
Niet al het personeel wordt overgenomen, voor maar enkele tientallen mensen is plek bij de nieuwe eigenaar.
13/11/18
Nieuwe CEO easyJet voor ontwikkeling easyJet Holidays
Luchtvaartmaatschappij easyJet, meldt dat Garry Wilson is toegetreden tot het bedrijf als CEO van e...
12/11/18
Exclusief voor leden
KLM sponsort Urban Trail Series omdat meer klanten hardlopen
Luchtvaartbedrijf KLM verbindt zich de komende drie jaar als titelsponsor aan de Urban Trail Series.
09/11/18
Trendrapport Live 2018
Op maandagmiddag 19 november 2018 organiseren CBS, NBTC Holland Marketing, CELTH en PleisureWorld NRIT de tweede editie van Trendrapport Live. Op Trendrapport Live wordt je in één middag bij het CBS in Den Haag bijgepraat over de belangrijkste trends en ontwikkelingen die de sector raken en krijg je handvatten aangereikt om daarop in te spelen.
09/11/18
Faillissement TravelBird biedt kansen voor Nederlandse vestiging Holidayguru
Het spreekwoord ‘de een zijn dood, de ander zijn brood’ is wel van toepassing op de plannen van...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk