Geplaatst op: 12-10-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

TUI-CELTH Sustainable Tourism Thesis Award uitgereikt

TUI-CELTH Sustainable Tourism Thesis Award uitgereikt
Donné Verhoef is de winnares van de TUI-CELTH Sustainable Tourism Thesis Award. Deze prijs werd tijdens de diploma-uitreiking van Tio Utrecht, toegekend aan de beste duurzaam toerisme scriptie van Nederland en België. De scriptie met als probleemstelling ‘Hoe kunnen Nederlandse touroperators toeristen beter voorbereiden op een cultuurshock, om zo positief bij te dragen aan duurzaam toerisme?' vond de jury de meeste potentie in praktische toepasbaarheid hebben.


Zes inzendingen

Zes hogescholen (vijf Nederlandse en één Belgische) selecteerden hun beste scriptie op het gebied van duurzaam toerisme. Uit deze zes inzendingen werd de scriptie van Donné door de vakjury als beste beoordeeld waarmee ze de award en een reischeque van 1.000 euro won. In haar scriptie onderzocht Donné de probleemstelling: ‘Hoe kunnen Nederlandse touroperators toeristen beter voorbereiden op een cultuurshock, om zo positief bij te dragen aan duurzaam toerisme?` De jury was vooral te spreken over het feit dat het onderwerp nog weinig benoemd is en erg relevant is voor de branche. Donné is dit jaar afgestudeerd aan de opleiding Internationaal Toeristisch Management aan Hogeschool Tio te Utrecht.


Veel potentie in praktische toepasbaarheid

Melvin Mak, Manager Sustainability TUI Benelux en juryvoorzitter: "Het onderwerp dat Donné naar voren brengt, is iets waar we in de branche nog nauwelijks over spreken. Er zit qua praktische toepasbaarheid veel potentie in dit onderzoek om toeristen beter voor te bereiden op wat hun te wachten staat op een bestemming. Dat is ook één van de doelen van deze scriptieprijs: studenten stimuleren om onderzoek te doen naar hoe we de reisbranche verder kunnen verduurzamen.” Ko Koens, van CELTH vult aan: "Op deze wijze brengen studenten niet alleen de reisbranche, maar ook universiteiten en hogescholen verder op het gebied van duurzaamheid”.


Vakantieganger beter voorbereiden op cultuurverschillen

De resultaten van het onderzoek beschrijven onder andere dat reisorganisaties weliswaar geen invloed hebben op hoe een vakantieganger een cultuurverschil of cultuurshock ervaart, maar de vakantieganger wel beter kunnen voorbereiden. Het managen van verwachtingen van klanten kan verbreed worden naar onderwerpen die te maken hebben met duurzaamheid, zoals culturele verschillen tussen vakantieganger en de situatie op de bestemming. De jury bestond naast Melvin Mak verder uit Gerben Hardeman (ANVR), Saskia Pepping (MVO Nederland), Raf de Bruijn (Toerisme Vlaanderen), Ilse Meyers (ABTO), Ko Koens (CELTH) en Nico van Gorp (TUI Belgium). De award is een samenwerking tussen TUI Benelux en Centre of Expertise, Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH).

Trefwoorden: duurzaam toerisme, reisbranche, touroperators, culturen, celth

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
05/04/24
4 nieuwe leden Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Met de benoeming van 4 nieuwe leden in de Raad van Toezicht van Utrecht marketing is Utrecht Marketing ook de komende jaren verzekerd van robuust toezicht en en een klankbord vol expertise en ervaring.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...

||| Agenda |||

24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...