Geplaatst op: 11-10-2017

KHN: “totaalbeeld regeerakkoord niet positief”

KHN: “totaalbeeld regeerakkoord niet positief”
Foto: Shutterstock

"De vier partijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie hebben op dinsdag 10 oktober het nieuwe regeerakkoord gepresenteerd. Helaas blijkt de verhoging van het lage btw-tarief van 6 naar 9 procent een feit.Een maatregel die grote impact heeft op onze branche”, meldt brancheorganisatie voor de horeca KHN. KHN zet hun visie voor de horeca belangrijkste maatregelen uit het regeerakkoord op een rij.


Eén van de maatregelen in het regeerakkoord is het verhogen van het lage btw-tarief van 6 naar 9 procent per 1 januari 2019. Meer btw zorgt voor hogere consumentenprijzen. Bij gelijke bestedingen van die consument leidt dit tot minder omzet voor horecaondernemers. Dat tast groeikansen en dus werkgelegenheid aan.


De vennootschaps- en de inkomstenbelasting worden lager. De zelfstandigenaftrek inkomstenbelasting wordt wat beperkt. Maar dat compenseert niet genoeg. De inkomstenbelasting krijgt twee schijven: een schijfvan 36,93% en één van 49,5%. De zelfstandigenaftrek wordt echter beperkt tot het tarief van de eerste schijf. KHN-voorzitter Robèr Willemsen: "Al met al is het totaalbeeld voor de gemiddelde horecaondernemer niet positief.”

KHN positief over aanpassing ontslagrecht
KHN is wel positief over de aanpassing van het ontslagrecht. En over het feit dat werkgevers medewerkers pas na drie jaar in vaste dienst hoeven te nemen. Voor kleine bedrijven wordt de loondoorbetaling en een aantal verplichtingen bij ziekte op één jaar gesteld. Daar staat voor die werkgevers een collectieve premie tegenover voor het tweede jaar ziekte. De transitievergoeding gaat echter vanaf de eerste dag tellen. Gelet op het arbeidsintensieve karakter van de horeca met seizoenen, pieken en dalen, is KHN er nog niet van overtuigd dat deze maatregelen al met al genoeg maatwerk bieden.

Het wordt voor jongeren tot 21 jaar verplicht om een startkwalificatie te behalen. Oudere leerlingen kiezen eerder voor werkend leren omdat ze dan al een inkomen hebben. Dat levert kansen op voor de horeca. Wij kunnen immers prima opleidingsmogelijkheden bieden aan de Beroepsbegeleidende leerweg (BBL)-leerling.


Kleine stap naar eerlijker speelveld

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) wordt gevraagd een speciaal team op te richten op het gebied digitale mededinging. Op die manier kan er effectiever en doelgerichter worden opgetreden tegen misbruik van marktmacht door dominante spelers in de interneteconomie. Wat KHN betreftheeft dit betrekking op online reserverings- en boekingssites. Enis dit het begin van erkenning door de overheid dat de ‘interneteconomie’ niet alleen maar leidt tot innovatie, maar dat er ook schaduwkanten aan zitten.


De nieuwe regering gaat de ‘algemeen belang-bepaling’ van de Wet markt en overheid aanscherpen. Dat lost volgens KHN de oneigenlijke concurrentie helaas niet op die veel horecaondernemers ondervinden door gesubsidieerde instellingen zoals theaters, poppodia en sportkantines.


Hoe nu verder?

Het regeerakkoord omvat heel veel maatregelen, ook op het gebied van energie, milieu en preventie. KHN gaat het regeerakkoord de komende dagen verder bestuderen en bereidt input voor op het debat over de regeringsverklaring eind oktober 2017. KHN houdt u daar uiteraard vanop de hoogte.

Topics:Beleid, Horeca
Trefwoorden: regering, regeerakkoord, horeca, leisure

||| Blogs |||

27/12/17
Wake-up call: maak cultuurhistorische binnensteden beleefbaar
De tijd van achteroverleunen is voorbij voor steden met een historisch stadshart. Ook zij moete...
06/03/17
Help! Hoe kies ik mijn vakantie en meer keuzestress
Keuzes, keuzes, keuzes. Het is hét dilemma van de moderne consument en je maakt er al snel e...
30/11/16
Wordt de kust echt bedreigd?
Wordt de kust echt bedreigd?
30/11/16 · Beleid · Dagrecreatie · Natuur · Han Verheijden | Lees meer
In de afgelopen maanden hebben alle kranten volgestaan met nerveuze berichten over ons kust. Ze...
07/10/16
Pokémon go als innovatieve toeristische impuls
De innovatielabs poppen up. Innovatie moet. Daar lijkt het op als je om je heen kijkt. Zeg vooral op bijeenkomsten dat je zo goed innoveert. Toch is innovatie niets meer dan je gewone boerenverstand gebruiken. Boeren hebben hier een voorbeeldfunctie: boerenslimheid, boerenverstand duiden op de kracht die daar achter schuil gaat. Toch is het niet zo dat ‘als je maar lang genoeg gewoon doet, word je vanzelf bijzonder’. Je moet dat verstand en die slimheid wel gebruiken.
28/06/16
‘Distinctive Dutch story’ voor kastelen en buitenplaatsen
Eén van de speerpunten van NBTC Holland Marketing is het stimuleren van de regionale spreidi...















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

16/07/18
24 miljoen euro voor inrichting Noorderwold-Eemvallei met nieuwe natuur
In het bijzijn van tientallen betrokkenen en geïnteresseerden ondertekenden Martin Jansen, direct...
13/07/18
Exclusief voor leden
Vijftig miljoen euro voor beveiligen spooroverwegen
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven trekt vijftig miljoen extra uit voor het verder beveiligen...
11/07/18
Provincie Limburg daagt ondernemers uit in ontwikkeling Maas en Maasplassen (met video)
De toeristische sector in de provincie Limburg genereert ieder jaar 4 miljard euro omzet. Bezoeker...
10/07/18
Kritiek op Schiphol: eerder opschalen bij incidenten
De kritiek komt voort uit de stroomstoring in april. De gemeente Haarlemmermeer wil voortaan eerder...
04/07/18
Kick off Gastvrije Binnenstad Eindhoven
Eindhoven is een van de 4 pilot-steden in het landelijke project Gastvrije Binnenstad. Het proj...
04/07/18
HISWA Vereniging pleit voor snelle invoer identificatie en registratie van boten
HISWA Vereniging - brancheorganisatie voor de watersport en jachtbouw - roept het Rijk op om vaart t...
02/07/18
Reizigers vanaf 1 juli nog beter beschermd
Een vakantie of een zakenreis boeken bij een ANVR-reisondernemer biedt vanaf 1 juli reizigers nog me...
28/06/18
Publiek helpt bij puzzel 2000 foto’s erfgoed Utrecht
De provincie Utrecht heeft enkele jaren geleden ongeveer 2.000 foto's vanuit de lucht laten maken v...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk