Geplaatst op: 09-10-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Rotterdam kan internationale cultuurbestemming worden

Internationale adviesraad adviseert over Rotterdam als culturele bestemming

Rotterdam kan internationale cultuurbestemming worden
Rotterdam heeft met haar ‘urban vibe’ en brede en diverse cultuuraanbod de potentie om uit te groeien tot een internationale cultuurbestemming. De stad benut die kracht echter nog onvoldoende. De Rotterdamse kunst- en cultuurinstellingen zouden veel meer met elkaar en de rest van de stad moeten samenwerken. Het stadsbestuur zou op haar beurt het kunst- en cultuurbeleid moeten inzetten als een van de strategische pijlers van het stedelijk ontwikkelingsbeleid. Dat stelt de International Advisory Board (IAB) van Rotterdam, onder voorzitterschap van Jan Peter Balkenende.


In opdracht van het college van burgemeester en wethouders gaven zes (inter)nationale cultuurexperts vrijdag 6 oktober hun visie op de aantrekkelijkheid van Rotterdam als culturele bestemming. Zij maken deel uit van een speciale cultuureditie - de IABx - die zich moest buigen over de vraag ‘Hoe zetten we Rotterdam als culturele bestemming nationaal en internationaal steviger op de kaart?’.


De IABx bestaat uit:

  • Jan Peter Balkenende, voorzitter
  • Michael Shanks, professor archeologie aan de Universiteit van Stanford en verbonden aan het Hasso Plattner Institute of Design (Stanford school).
  • Francine Houben, creatief directeur Mecanoo Architecten
  • Peter Aspden, voormalig kunstredacteur van de Financial Times.
  • Robert Palmer, als onafhankelijk adviseur verbonden aan culturele projecten wereldwijd. Projecten op het gebied van cultureel beleid en strategie, festivals en evenementen, de creatieve industrie en de culturele ontwikkeling van steden.
  • Yasha Young, directeur en curator van URBAN NATION in Berlijn.
  • Burkhard Kieker, algemeen directeur van VisitBerlin.

Een stad waar grenzen worden verlegd

‘De kracht van Rotterdam is de stad zelf; een plek waar jonge initiatieven kunnen opbloeien, waar je het onverwachte kunt verwachten, waar grenzen worden verkend en verlegd’, luidt de conclusie van de IABx-leden. Het DNA van de stad, het water, de architectuur, en de diversiteit van de Rotterdammers, maken het verhaal van de stad. Ga werken aan een groot gezamenlijk multidisciplinair initiatief rondom deze waarden en gebruik daarmee de kracht van het hele kunst- en cultuurspeelveld, adviseert de IABx.


Niemand verantwoordelijk voor totale culturele ecosysteem

Want wil Rotterdam een sprong voorwaarts maken dan zal het de krachten moeten bundelen, oordeelt de adviesraad. Juist het diverse en brede aanbod van de stad, met zowel grote culturele instellingen als zeker ook de jonge, opkomende cultuurscène, geven de stad potentie. Die samenwerking binnen de sector en met andere partijen in de stad moet wel veel sterker, zo oordeelt de IABx. ‘Niemand lijkt zich verantwoordelijk te voelen voor het totale culturele ecosysteem.’ Maar, zo oordeelt de adviesraad, dit is niet iets dat de sector in haar eentje kan veranderen. Want het is ook het gevolg van de manier waarop de sector vele decennia is aangestuurd. Daarin wordt te veel vanuit micro-management gehandeld en is te weinig ruimte voor experiment en vernieuwing. In het subsidiemodel zou ook meer kunnen worden geanticipeerd op de steeds meer gangbare hybride financieringsvormen.


Cultuur als pijler voor stedelijk ontwikkelingsbeleid

Ook roept de Internationale adviesraad het stadsbestuur nadrukkelijk op om cultuur net als het economisch, sociaal, infrastructureel en milieu - beleid te beschouwen als een van de strategische pijlers van het stedelijk ontwikkelingsbeleid. Pex Langenberg, wethouder van cultuur: "Uit het advies van de IABx blijkt des te meer dat cultuur niet alleen de kers op de taart is. Cultuur kan Rotterdam nationaal en internationaal nog sterker op de kaart zetten. De ingrediënten zijn al aanwezig: de grote instituten vormen een stabiele basis en de generatie nieuwe makers is eager. Die potentie willen we nog meer benutten. We zetten nu met elkaar de volgende stap. Het advies van de IABx is een zeer waardevolle bouwsteen die ons hier zeker bij gaat helpen.”


Naar een hoger onderscheidend niveau

De overhandiging van het advies vormde de afsluiting van de IABx, dat een jaar geleden van start ging. Kunst en cultuur vormen een belangrijke pijler voor een aantrekkelijk vestigingsklimaat van een stad en dragen bij aan een positief imago. De populariteit van Rotterdam is de afgelopen jaren in binnen– en buitenland enorm toegenomen. Binnen de Rotterdamse kunst- en cultuursector en de stad leeft de ambitie om het aanbod naar een (inter)nationaal onderscheidend niveau te tillen. Rotterdam Partners, organisator van de tweejaarlijkse IAB, besloot daarom deze special cultuureditie van de International Advisory Board te organiseren. Voor deze IABx werkte Rotterdam Partners samen met de gemeente, Rotterdam Festivals, de Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur en de lokale sector.

Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, beleid, zuid-holland, rotterdam, stedelijk toerisme, cultureel toerisme

CELTH
 






||| Nieuws |||

25/04/24
Exclusief voor leden
Wat beoogt Venetië met de invoering van tickets voor dagtoeristen?
Vanaf vandaag moeten toeristen die Venetië voor een dagje willen bezoeken een toegangskaartje reserveren. De maatregel, die geldt op de drukste dagen van het jaar, is een proef om de overweldigende toestroom van toeristen te reguleren en de impact op de stad te beperken.
25/04/24
Schiphol verwacht grote drukte met meivakantie
Luchthaven Schiphol verwacht 10% meer reizigers in de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. Het wordt daarmee drukker op de luchthaven dan normaal. Nieuwe en snellere securityscanners moeten reizigers sneller door de controles helpen.
24/04/24
De Leistert is beste camping van Nederland
Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
22/04/24
Exclusief voor leden
Nieuwe waterattractie voor Bellewaerde
Het Vlaamse attractiepark Bellewaerde heeft een nieuwe waterattractie. Amazonia ligt in het hart van de nieuwe zone ‘Mundo Amazonia waar in totaal 21 miljoen euro is geïnvesteerd.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...