Geplaatst op: 04-10-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Opvallende verschuiving in wensen voor animatiewerk

Opvallende verschuiving in wensen voor animatiewerk
De overgrote meerderheid van gezinnen met kinderen vinden een animatieteam op het vakantiepark een must. Opvallende conclusie is dat ouders graag samen met hun kinderen aan activiteiten deelnemen. Verder zien de onderzoekers een grote verschuiving naar veel meer actieve deelname aan de activiteiten in plaats van kijken en luisteren. Dat blijkt uit onderzoek van Animatiewerk naar de wensen en behoeften van bijna 400 gezinnen met kinderen met betrekking tot het animatieprogramma op vakantie.


In dit onderzoek bleek dat 85% van de gezinnen met kinderen het een must vindt dat er een animatieteam aanwezig is op vakantie. Vooral gezinnen met kinderen in de leeftijd van 9 tot 12 jaar vinden een animatieprogramma belangrijk. Een kleine zeventig procent van de ondervraagden is van plan daadwerkelijk aan het programma deel te nemen.  Daarnaast geeft 68% van de ouders aan het liefst samen met hun kroost deel te nemen aan animatie activiteiten. Gezinnen met kinderen doen vooral mee met animatie activiteiten ter ontspanning. Daarnaast willen ze graag dat er een bijzondere gebeurtenis gecreëerd wordt.


Kampvuur, spelshow en sport meest favoriet

Merendeel van de ondervraagde gezinnen vindt dat een thema gedurende de recreatieve activiteiten op vakantie voor meer sfeer zorgt. Als favoriete activiteiten wordt onder andere gekozen voor het kampvuur, een spelshow of sport voor de oudere kinderen. Wendy Oude Veldhuis, eigenaar Animatiewerk.nl: "Zo’n 7 jaar geleden deden we een soortgelijk onderzoek naar de wensen en behoeften van gezinnen op vakantie. Wat opvalt, is dat de favoriete activiteiten toen met name entertainmentactiviteiten waren: shows, musicals en theater. Zitten en kijken, laten we maar zeggen. Je ziet dat de behoefte tegenwoordig iets anders is. Gezinnen willen nu meer actief meedoen aan activiteiten. Daarom kiezen ze nu voor het kampvuur, de spelshow en sport. Grappig om te zien dat de wens verandert van kijken naar meedoen. Daar kunnen we komend jaar mooi op inspelen!”


Figuur 1: Voorkeur voor recreatieve activiteiten




Leeftijdsgenootjes zijn extreem belangrijk

De trend van ‘alles op maat’ gaat ook op voor het animatieprogramma op vakantieparken. Gezinnen geven aan eerder mee te doen aan activiteiten als andere deelnemers dezelfde leeftijd hebben. Vooral gezinnen met de jongste kinderen (2 tot 5 jaar) en oudere kinderen (9 t/m 12 jaar) vinden het extreem belangrijk dat leeftijdsgenoten meedoen. Van hen geeft 91% aan dat ze alleen aan activiteiten meedoen wanneer er leeftijdsgenoten meedoen.

Ontspanning door inspanning is trending

Een duidelijk trend is de opkomst van ontspanning door inspanning. Ontspanning door volledig rust te nemen, lijkt iets van vroeger. Gezinnen met kinderen ondernemen juist steeds meer tijdens de vakantie. Actieve activiteiten, oftewel ontspanning door inspanning, blijkt uit dit onderzoek een belangrijk onderdeel van de vakantie.


Winnen is niet belangrijk

Wat opvalt is dat gezinnen met kinderen het competitie-element het minst belangrijk vinden. Dit is onverwachts, omdat veel recreatieve activiteiten een competitie-element bevatten. Steffanie de Groot, onderzoeker vanuit Animatiewerk: "Het is grappig om te zien dat gezinnen het op vakantie niet zo belangrijk vinden om iets te winnen. Maar 4% vindt dit een must. Het is belangrijker dat er leeftijdsgenoten meedoen én dat de kinderen actief zijn. Meedoen is op vakantie dus écht belangrijker dan winnen”.


Over Animatiewerk

Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Animatiewerk om een beter beeld te krijgen van wat gezinnen met kinderen verwachten van een animatieprogramma tijdens hun vakantie. Animatiewerk helpt recreatieondernemers met plezier. Letterlijk. Het bedrijf verzorgt animatieteams op campings en vakantieparken. Meer informatie is te vinden op www.animatiewerk.nl.

Link: https://docs.wixstatic.com/ugd/769351_bfc5def8bbc9454ebfeaa760e0b92ce2.pdf
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campings, kampeerterreinen, bungalowparken, anmimatie

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
My First Smartphone Festival krijgt waarschijnlijk vervolg
De eerste editie van My First Smartphone Festival bij Beeld & Geluid heeft afgelopen weekend ruim 2200 bezoekers getrokken. Verspreid over vier dagen, van donderdag tot en met zondag, leerden kinderen, hun ouders en docenten over hoe om te gaan met je allereerste telefoon.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
26/03/24
Zo krijgt het thema duurzaamheid voet aan de grond in de reisbranche
Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut en de noodzaak van duurzaam leven. Met duurzaam wordt een leefstijl bedoeld die een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. In andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur zo min mogelijk te lijden heeft onder het gedrag van de mens?
25/03/24
Is het de moeite waard om te investeren in betrouwbare service voertuigen voor uw resort/park?
Als het gaat om het runnen van een resort of park, kan het belang van betrouwbaar transport niet genoeg benadrukt worden. Of het nu gaat om het vervoer van gasten over uitgestrekte gebieden of om de mobiliteit van het personeel voor verschillende taken, duurzame en goed onderhouden service voertuigen zijn essentieel voor een soepel verloop van uw faciliteit. Maar is het verstandig om te investeren in duurzame servicevoertuigen en hoe vaak moeten ze worden onderhouden?
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...