Geplaatst op: 13-09-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Lelystad Airport: Oplossing voor Veluwe, doek valt voor paracentrum Teuge

Lelystad Airport: Oplossing voor Veluwe, doek valt voor paracentrum Teuge
Bron: Shutterstock
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu past de voorgenomen vliegroutes voor Lelystad Airport aan. Dat is goed nieuws voor het noordelijk deel van de Veluwe maar voor het parachutespringen op Teuge niet want daar is geen oplossing voor gevonden.


Er vliegen straks geen vliegtuigen vanuit Lelystad op 6.000 voet (ca. 1.800 meter) over het noordelijk deel van de Veluwe. In plaats daarvan kunnen vliegtuigen langer gebundeld doorvliegen naar het zuiden en doorklimmen naar tenminste 9.000 voet (ca. 2,7 kilometer) om pas voorbij Apeldoorn af te buigen naar het zuidwesten. Ook zal in de praktijk vaak hoger gevlogen worden dan is aangegeven, wat leidt tot efficiënter vliegen en minder geluid op de grond. Voor het zweefvliegen op Lemelerveld ontstaat ruimte voor behoud van een groot deel van de activiteiten, omdat het hiervoor beschikbare luchtruim omhoog gaat van 3.000 naar 4.500 voet.



Dit blijkt uit de brief die staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu) hierover vandaag aan de Tweede Kamer heeft gestuurd. Hierin staan de resultaten beschreven van de zoektocht van de afgelopen twee maanden naar verbetermogelijkheden voor de aansluitroutes van en naar Lelystad Airport. Daarvoor had Dijksma ook het Britse bureau Helios gevraagd een ‘second opinion’ uit te voeren op de in juni door LVNL en CLSK gepresenteerde ontwerp aansluitroutes.


Geen oplossing voor Teuge

Voor het parachutespringen op Teuge is geen oplossing gevonden. Alternatieve routes vielen af omdat ze niet veilig gevlogen kunnen worden of het Schipholverkeer dwars zitten. Ook het eerder door Teuge gepresenteerde alternatieve routevoorstel is niet haalbaar, omdat het door Schiphol luchtruim vliegt, ook op andere onderdelen niet voldoet aan de afspraken die in 2014 aan de Alderstafel Lelystad zijn gemaakt en daarmee tot aanzienlijke vertraging van de realisatie van Lelystad Airport leidt. Daarom wil Dijksma samen met de paraclub, de luchthaven en de provincies een andere locatie voor het paraspringen zoeken, waar wel ruimte is om nu en in de toekomst van grote hoogte te kunnen springen. Ook gaat ze samen met alle betrokken partijen aan een oplossing werken voor de toekomst van luchthaven Teuge door bijvoorbeeld ander recreatief luchtverkeer van Lelystad naar daar te verplaatsen.


Aansluitroutes Lelystad Airport

Lelystad gaat vanaf 2019 vluchten van Schiphol overnemen zodat er meer ruimte ontstaat op Schiphol voor vluchten die bijdragen aan het internationale netwerk en dus aan de Nederlandse economie. In 2014 zijn daarom de routes die dichtbij Lelystad liggen (de B+ routes) in afstemming met de Alderstafel (overheden, sector en omwonenden) vastgesteld en in het luchthavenbesluit opgenomen. Deze routes moeten aansluiten op de ‘snelwegen’ in het hogere luchtruim. Het route-ontwerp voor deze aansluitroutes is gemaakt door de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en het Commando Luchtstrijdkrachten (CLSK). Enkele aansluitroutes zijn voor een gedeelte ontworpen op 1800 meter hoogte (6000 voet). In de praktijk zal in veel gevallen hoger gevlogen worden. Het ontwerp is de minimale vlieghoogte waarop teruggevallen kan worden, ook in geval van bijvoorbeeld verstoringen. In de praktijk laten de operationele omstandigheden het vaak toe sneller te stijgen en dus eerder hoger te vliegen.


Herziening van het luchtruim

Om op Lelystad meer dan 10.000 vliegbewegingen in te passen wordt nu gewerkt aan de herinrichting van het luchtruim. Deze herinrichting biedt ruimte voor de verdere ontwikkeling van Schiphol, Eindhoven en de doorgroei van Lelystad naar 45.000 vliegbewegingen. Herinrichting van het luchtruim zal voor de toekomst ook ruimte moeten bieden om de aansluitroutes voor Lelystad Airport optimaler (bijv. hoger) in te passen. Luchtruimgebruikers en provincies worden de komende jaren nauw bij dit ontwerpproces betrokken.


Proces vanaf nu

Om te voldoen aan de behoefte aan informatie in de regio over wat de voorgestelde aansluitroutes voor iedereen concreet betekenen, organiseert het ministerie in de tweede helft van september verschillende informatiebijeenkomsten. Hier wordt een zo compleet en concreet mogelijk beeld gegeven van wat mensen kunnen verwachten, inclusief geluidsimulaties op verschillende vlieghoogten. Aansluitend heeft gedurende de maand oktober iedereen de gelegenheid om zienswijzen in te brengen in een brede internetconsultatie op het voorliggende ontwerp van de aansluitroutes. Parallel worden er ook consultatiebijeenkomsten met luchtruimgebruikers gehouden. Over de resultaten van beide consultatietrajecten, en wat hiermee gedaan wordt, wordt de Tweede Kamer in november geïnformeerd.

Link: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2017Z11956&did=2017D24978
Trefwoorden: luchtvaart, luchthavens

||| Blogs |||

04/06/18
Het gaat weer goed met het toerisme!
Het vertrouwen komt weer terug. Bezoekers- en verkoopcijfers stijgen. Het consumentenvertrouwen ...
28/05/18
Naar een Excellerende Gastvrijheidssector
CELTH is het Centre of Expertise voor de gastvrijheidssector, met als doel het aanjagen van same...
17/05/18
Leisurestress?
Leisurestress?
17/05/18 · Vakanties · Han Verheijden | Lees meer
De seniorenmarkt is een segment waarvoor al lange tijd veel belangstelling bestaat, zowel bij o...
10/04/18
Beleving met een local
Beleving met een local
10/04/18 · Toerisme · Verblijfsrecreatie · Karin Veldhuizen | Lees meer
Vorige week, tijdens het Leisure & trendcongres woonde ik o.a. de workshop bij van Vincent Nijs...
21/02/18
Omdenken
Omdenken
21/02/18 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Vastdenken. We hebben er allemaal last van. Vastgeroest in gewoonte, handeling en aanpak. Het wordt...















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/06/18
Orangerie sluit zich aan bij campingformule Les Castels
Kamperen in de achtertuin van een kasteel in Frnankrijk? Het behoud van monumenten is kostbaar maar ...
19/06/18
Nederlander bereikt Australië in elektrische auto
Op 15 maart 2016 vertrok Haarlemmer Wiebe Wakker uit Houten met zijn elektrische auto, eindbestemmin...
19/06/18
Wat zijn de duurste en goedkoopste stranden van Nederland?
Anse Vata (Nieuw-Caledonië) is het duurste strand ter wereld. Een dagje strand kost daar € 78...
18/06/18
Onveiligheid laat prijs dalen
Denk je aan vakantie, dan denk je niet direct aan landen als Gambia, Senegal en Tunesië. Hoewel...
18/06/18
15 duizend jongeren gratis door EU op reis
Deze zomer mogen 15.000 jongeren van 18 jaar op kosten van de Europese Unie gratis in Europa op rei...
18/06/18
Eerste vlucht Eelde - Nice
Zaterdagmiddag 16 juni is de eerste vlucht naar de bestemming Nice vertrokken vanaf Groningen Airpor...
18/06/18
Dutch Hotel Award 2018 voor Novotel Schiphol
Novotel Amsterdam Schiphol Airport, gelegen naast station Hoofddorp, is in de prijzen gevallen. Het ...
15/06/18
Travel Impact Lab van start
Gisterenmiddag is tijdens een druk bezocht event in de Utrechtse Social Impact Factory het startsch...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk