Geplaatst op: 12-09-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Winst Nederlandse hotels naar recordhoogte

Winst Nederlandse hotels naar recordhoogte
De Nederlandse hotelmarkt behaalt betere resultaten dan ooit. Dit blijkt uit het HOSTA 2017 rapport van adviesbureau Horwath HTL dat vanmiddag wordt gepresenteerd. Zowel de bezettingsgraad van de Nederlandse hotels als de gemiddelde kamerprijs zijn gestegen. Hierdoor steeg de totale omzet per hotelkamer met 7%. Doordat het winstpercentage toenam van 35% naar 40%, steeg de winst per hotelkamer met bijna 20%. Uitgedrukt in Euro’s per hotelkamer is de winst hierdoor op het hoogste niveau in 40 jaar.


Het onderzoek is door Horwath HTL uitgevoerd onder ruim 400 Nederlandse drie-, vier- en vijfsterren hotels.


Hogere bezettingsgraad en kamerprijs

Uit het onderzoek blijkt dat de gemiddelde bezettingsgraad in Nederland in 2016 is gestegen van 71,4% tot 73,9%. Hiermee ligt de bezettingsgraad op het hoogste niveau sinds het topjaar 2000. De bezettingsgraad in Nederland is nu voor het vierde jaar op rij gestegen. De gemiddelde kamerprijs is in 2016 met 5% gestegen, van € 102 tot € 107. Na de eerdere stijgingen in 2014 en 2015 ligt de kamerprijs hiermee nu op het hoogste niveau sinds 2007.


Omzet groeit fors

De totale omzet in de Nederlandse hotels steeg in 2016 met 7%, tot € 138 per hotelkamer per dag. De winst als percentage van de omzet nam eveneens toe, van 35,1% tot 40,0%. Uitgedrukt per hotelkamer per dag steeg de winst met bijna 20% tot € 55. In de afgelopen 40 jaar is dit niveau slechts één keer eerder gehaald, in het topjaar 2000.


Verdere groei verwacht

De verwachtingen voor 2017 laten een verdere groei van de Nederlandse hotelmarkt zien. Verwacht wordt dat de bezettingsgraad zal stijgen naar circa 76%. De verwachtingen voor 2018 zijn eveneens positief: de bezettingsgraad stijgt dan mogelijk naar 77%. De gemiddelde kamerprijs blijft naar verwachting eveneens groeien, naar € 110 in 2017 en € 111 in 2018.


Hotelmarkt Amsterdam

In de regio Amsterdam & Schiphol steeg de gemiddelde bezettingsgraad in het afgelopen jaar eveneens, van 80,8% tot 82,2%. De gemiddelde kamerprijs steeg echter met ruim 5% van € 124 tot € 131. Zowel de bezettingsgraden als de gemiddelde kamerprijzen zijn in Amsterdam aanzienlijk hoger dan in de rest van Nederland. Wel geldt dat de resultaten buiten de hoofdstedelijke regio – procentueel – sneller stijgen: de bezettingsgraad in de rest van Nederland steeg van € 65,1% naar 68,4%, terwijl de gemiddelde kamerprijs steeg van € 83 naar € 88.


De vooruitzichten voor de regio Amsterdam & Schiphol zijn eveneens voorzichtig optimistisch. De bezettingsgraad zal naar verwachting blijven stijgen tot 83,7% in 2017, maar in 2018 naar verwachting stabiliseren. De gemiddelde kamerprijs zal naar verwachting wel blijven stijgen, tot € 137 in 2017 en € 141 in 2018.

Link: http://horwathhtl.nl/publicaties/
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, prijzen, omzet, winst, toekomstverwachting

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
05/04/24
4 nieuwe leden Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Met de benoeming van 4 nieuwe leden in de Raad van Toezicht van Utrecht marketing is Utrecht Marketing ook de komende jaren verzekerd van robuust toezicht en en een klankbord vol expertise en ervaring.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...

||| Agenda |||

24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...