Geplaatst op: 12-09-2017
Auteur: Redactie

Meeste klachten autohuur over aanvullende verzekeringen

Meeste klachten autohuur over aanvullende verzekeringen
Bron: Shutterstock
In augustus publiceerde RADAR een onderzoek over de slechte service van autoverhuurders. Naar aanleiding van dit verslag heeft HAPPYCAR een Europees onderzoek gedaan naar de meest voorkomende klachten van de huurautovergelijkers en de lokale autoverhuurders.

Uit het onderzoek van RADAR bleek dat veel consumenten zich door de autoverhuurder onder druk voelden gezet om één of meerdere extra's af te nemen. Meer dan de helft (56%) van de panelleden van RADAR, die het afgelopen vijf jaar in Europa een auto huurde, kreeg een of meerdere extra's aangeboden bij het ophalen van de auto, zoals extra verzekeringen, afkoop van eigen risico, wegenwacht, vervangend vervoeg, terugbrengen met een lege tank of een upgrade naar een andere auto. Bijna de helft (48%) voelde zich onder druk gezet om te tekenen. Bij 8 procent was dat overduidelijk: deze groep kreeg de auto zonder akkoord te gaan met de extra's simpelweg niet mee.

Happycar verhuurt zelf geen auto’s maar is het grootste online huurautovergelijkingsportaal voor huurauto’s van Europa. Het bedrijf was dan ook geen onderdeel van het onderzoek van RADAR.


Meeste klachten over aanvullende verzekeringen

Eenvijfde van de klachten uit het onderzoek van Happycar bestaat uit de aanvullende verzekeringen die ter plaatse worden aangeboden. Zo krijgen klanten bij het afhalen van de huurauto een verzekering aangeboden die ze online al via de huurautovergelijker hebben geboekt. Het komt bij Nederlanders bijvoorbeeld voor dat er onvoldoende bestedingsruimte op de kredietkaart staat, hierdoor biedt de lokale verhuurder een verzekering aan omdat de borg niet kan worden gereserveerd. Ook gebeurt het dat Nederlanders graag met debet kaart willen betalen of dat de naam van de hoofdbestuurder en de kredietkaarthouder niet overeenkomen. In dit geval kan de lokale verhuurder zijn lokale verzekering aanbieden of de huurauto niet meegeven.


Hoge borg

Ook vindt 7% van de Nederlanders autohuurders de borg van de huurauto te hoog, deze kan afhankelijk van het type auto en verhuurder tussen de €500 voor een kleine auto tot €3.000 voor een grote SUV bedragen. De klachten over het gebruik van de creditkaart zijn in de meeste gevallen te voorkomen, zo zegt Anna Lena Mibach COO van Happycar: "Wij zien helaas vaak bij de Nederlandse creditkaart klachten dat de hoofdbestuurder en de creditkaarthouder niet hetzelfde zijn, zorg daarom altijd dat de creditkaart op naam van de hoofdbestuurder staat. Anders kunnen autoverhuurders de borg niet inhouden.”



Ophaallocaties en aanvullende kosten ondoorzichtig

Ruim 12% van de Nederlanders die afgelopen zomervakantie een huurauto boekten hadden liever de auto op het vliegveld zelf opgehaald. Soms is het niet duidelijk waar de chauffeur van de shuttle service de bestuurders ophaalt of hoever het afhaalpunt van de terminal ligt. Nipt na de shuttle service komt als vierde irritatiepunt met 11% de servicekosten van de lokale verhuurder, deze worden vaak te duur gevonden. De prijzen verschillen per autoverhuurder en land en zijn vaak niet duidelijk vermeld. Voor een kinderzitje kan bijvoorbeeld gemiddeld €14 per dag (tot max. €100) of eenmalig €26 voor de huurperiode worden gerekend. Tevens vindt 8% van de Nederlandse autohuurders de service van de lokale verhuurder onvoldoende, zo komt het voor dat de huurauto niet schoon is, er geen uitleg wordt gegeven over de auto of de wachttijden te lang duren.

Link: https://www.happycar.nl/
Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, autohuur

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
My First Smartphone Festival krijgt waarschijnlijk vervolg
De eerste editie van My First Smartphone Festival bij Beeld & Geluid heeft afgelopen weekend ruim 2200 bezoekers getrokken. Verspreid over vier dagen, van donderdag tot en met zondag, leerden kinderen, hun ouders en docenten over hoe om te gaan met je allereerste telefoon.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
26/03/24
Zo krijgt het thema duurzaamheid voet aan de grond in de reisbranche
Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut en de noodzaak van duurzaam leven. Met duurzaam wordt een leefstijl bedoeld die een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. In andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur zo min mogelijk te lijden heeft onder het gedrag van de mens?
25/03/24
Is het de moeite waard om te investeren in betrouwbare service voertuigen voor uw resort/park?
Als het gaat om het runnen van een resort of park, kan het belang van betrouwbaar transport niet genoeg benadrukt worden. Of het nu gaat om het vervoer van gasten over uitgestrekte gebieden of om de mobiliteit van het personeel voor verschillende taken, duurzame en goed onderhouden service voertuigen zijn essentieel voor een soepel verloop van uw faciliteit. Maar is het verstandig om te investeren in duurzame servicevoertuigen en hoe vaak moeten ze worden onderhouden?
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...