Geplaatst op: 11-09-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Hoe BNNVARA neprecensies plaatst bij een nepappartement

Hoe BNNVARA neprecensies plaatst bij een nepappartement
Afgelopen zaterdag was onze branche helaas weer negatief in het nieuws. Deze keer met neprecensies die het tv-programma Kassa van BNNVARA geplaatst had bij een door de redactie verzonnen nepappartement in Spanje. Ja, u leest het goed: 2x nep.


Probleemloos kon de redactie een nepaccommodatie op de sites van Tripadvisor en Zoover plaatsen en gedurende twee maanden neprecensies plaatsen. Alsof dat nog niet erg genoeg was, waren de reacties van beide organisaties nog eens erg teleurstellend.  


Controlemechanismen werken niet goed

Ook social-media expert Jeroen Vinkesteijn van NHTV had er in de uitzending geen goed woord voor over. Duidelijk is dat de controlemechanismen op nepaanbod en neprecensies niet goed werken. Volgens Vinkesteijn kiezen de bedrijven voor massa en zijn daarom ongelukjes niet uit te sluiten. Helaas is transparantie daarover ver te zoeken en dat is teleurstellend.

Volgens Tripadvisor was dit een niets zeggend experiment. "Het plaatsen van een recensie van een niet-bestaand appartement is iets heel anders dan de neprecensies die wij elke dag onderscheppen.” Volgens Jeroen Vinkesteijn heeft Kassa juist een keurig experiment uitgevoerd: "Dit experiment toont aan dat een aantal filters van de bedrijven blijkbaar niet werken. Om dat nietszeggend te noemen is nogal wat. Het zou bij de bedrijven alarmbellen moeten doen afgaan. Nog deze week konden wij 10 nepreviews plaatsen en die zijn er ook probleemloos doorgekomen.”



Fakereviews

Naar schatting zijn 5 tot 10 procent van alle recensies fake. Dat lijkt in de enorme stroom van recensies onschuldig maar is ernstiger als je weet dat 80 tot 93 procent van de reizigers die een accommodatie zoekt op reviewsites kijkt en zegt dat het oordeel op een vergelijkssite mede van invloed is op de uiteindelijke keuze. Wereldwijd is Tripadvisor met 300 miljoen bezoekers en 500 miljoen reviews de grootste. In Nederland is Zoover met 2 miljoen reviews toonaangevend. Dat het ook anders kan, bewijzen sites als Booking.com, Hotels.com en Expedia.nl waar je pas een beoordeling kunt achterlaten na een daadwerkelijk verblijf.




Casa Caja

Zowel Tripadvisor als Zoover zeggen al enige tijd dat ze maatregelen hebben genomen om nepbeoordelingen te weren. De redactie van Kassa vroeg zich af of die anti-fraudemaatregelen van TripAdvisor en Zoover eigenlijk wel werken en nam de proef op de som. Ze zetten hun eigen appartement op: Casa Caja, letterlijk vertaald 'Huize Kassa'. Een niet bestaand appartement dat is opgezet om neprecensies te kunnen plaatsen.” Als die niet geplaatst worden, werken de beschermingsmaatregelen van Tripadvisor en Zoover en hebben we geen verhaal. Als ze wel geplaatst worden hebben twee van de grootste beoordelingssites ter wereld een betrouwbaarheidsprobleem”, schrijft Kassa op haar website waar ze precies uitleggen hoe ze te werk zijn gegaan.


Geen enkele neprecensie verwijderd

In twee maanden tijd groeit het aantal door vrienden en kennissen geplaatste neprecensies gestaag. Geen enkele neprecensie wordt eruit gefilterd. Op 20 mei hebben ze op Tripadvisor 20 valse recensies staan met een gemiddelde beoordeling van 4 van de 5 punten. Op de gekoppelde verhuursite Holidaylettings springt Casa Caja er zelfs uit met de vermelding ‘Very Good’. Bij Zoover staan er op dat moment 20 neprecensies die een gemiddelde score van 7.4 geven. Opvallend is dat sommige neprecensies duidelijk verwijzen naar een bezoek dat lag voordat Casa Caja bij de reviewsites was aangemeld. Pas toen de redactie recensies ging insturen die duidelijk over de top waren, werden ze uitgefilterd.


Reacties Zoover en Tripadvisor

Op woensdag 24 mei werden Zoover en Tripadvisor door Kassa geïnformeerd over Casa Caja en worden ze uitgenodigd voor de uitzending die aanvankelijk voor 27 mei gepland staat. "Het verhaal wordt uiteindelijk uitgesteld naar de eerste uitzending van het nieuwe seizoen, 9 september. Maar Tripadvisor en Zoover zijn op dat moment ingelicht en halen Casa Caja van hun platforms. Zowel Tripadvisor en Zoover wilden niet naar de studio komen”, schrijft Kassa. Zoover zegt nog nooit te maken hebben gehad met nep accommodaties. "Het experiment van Kassa was de eerste keer. Meteen nadat we daarvan op de hoogte werden gesteld, hebben we onze maatregelen nog verder aangescherpt. We zijn er dan ook van overtuigd dat sinds 1 juni van dit jaar het toevoegen van een niet bestaande accommodatie niet mogelijk is. Een dergelijke handelswijze (het maken van een nep account of review) is in strijd met onze algemene voorwaarden.”


Nepreviews zijn een serieus probleem

Volgens Vinkesteijn moeten de bedrijven meer investeren in het voorkomen van nepreviews: "Beide sites willen grote volumes. Dat is het businessmodel dat ze draaien en in dat model accepteer je dat er een aantal dingen doorheen slipt. Dat ontkennen is heel vreemd.” Volgens Vinkesteijn moeten ze juist heel blij zijn met dergelijke experimenten en samen met Kassa naar oplossingen zoeken. "Het verbaast me dat ze in de verdediging gaan en dat geeft misschien wel aan dat er een groter probleem is. Je hoeft op die twee sites namelijk niet te bewijzen dat je er geweest bent.”


Link: https://kassa.bnnvara.nl/gemist/nieuws/recensies
Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, accommodaties, beoordelingen

||| Blogs |||

10/07/18
Oh jee; ik moet (sorry mag) Lekkeâh weg in èguhn land
Ik deed even een rondje beroepsdeformatie op mijn sportschool. Spanje, Turkije, Amerika, Noorwegen,...
17/05/18
Leisurestress?
Leisurestress?
17/05/18 · Vakanties · Han Verheijden | Lees meer
De seniorenmarkt is een segment waarvoor al lange tijd veel belangstelling bestaat, zowel bij o...
19/06/17
De roamingkosten zijn afgeschat – een drama voor vakantiegangers!
Het sierde deze week menig krantenkolom en blog. Roamingkosten binnen Europa zijn verleden tijd. F...
26/04/17
Wat kunnen we leren van de verkiezingen?
Ruim 80% van de Nederlanders ging op 15 maart jl. naar de stembus. Dat komt toevalligerwijs (?) ong...
06/03/17
Help! Hoe kies ik mijn vakantie en meer keuzestress
Keuzes, keuzes, keuzes. Het is hét dilemma van de moderne consument en je maakt er al snel e...















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

12/07/18
Exclusief voor leden
Landal ziet sterke veranderingen in vakantiegedrag van haar gasten
De populairste activiteiten van gasten van Landal GreenParks zijn wandelen, uit eten gaan en zwemme...
11/07/18
Na peiling direct badmuts af bij Italiaanse camping
Bij Italiaanse en Franse campings is het heel gewoon, een badmuts dragen in het zwembad. De Nederla...
10/07/18
Exclusief voor leden
Recordaantal campers leidt tot groei NKC
De verkoop van campers in Nederland is de laatste acht jaar met bijna 60% gestegen. Ook de NKC, Eur...
10/07/18
Exclusief voor leden
We appen vanaf vakantieadres (89%)
Ongeveer 66% van de Nederlanders stuurt vanaf het vakantieadres een ansichtkaart naar vrienden en ...
09/07/18
Exclusief voor leden
Nederlanders bezitten recordaantal caravans en campers
Volgens de officiële cijfers van brancheorganisaties BOVAG en Kampeer en Caravan Industrie (KCI) t...
06/07/18
Bijna helft van singles gaat niet op zomervakantie
Bijna de helft (43%) van de Nederlandse singles gaat niet op zomervakantie. Dat blijkt uit onderzoe...
05/07/18
Center Parcs Limburgse Peel in nieuw jasje 
Center Parcs Limburgse Peel in het Limburgse America is volledig vernieuwd. Alle 500 cottages zijn v...
05/07/18
Aantal werknemers op kantoor Roompot bijna verdubbeld
Het aantal werknemers op het hoofdkantoor van Roompot Vakanties is de afgelopen twaalf jaar bijna ve...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk