Geplaatst op: 08-09-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Maastricht Marketing promoot dialect

Maastricht Marketing promoot dialect
Een bijzonder initiatief van Maastricht Marketing, de ondersteuning van initiatieven waarbij dialect wordt gepromoot.


Samen met Maastricht University en het Meertens Instituut Amsterdam is de Dialect Web App gelanceerd die iedereen stimuleert om dialect te leren spreken.


Bewustwording voor het positieve effect van dialectgebruikt

Op de Dialect Web App Maasgeluide.nl staat een vijftigtal zinnen in het Eèsjdes en Mestreechs, Nederlands en Engels. De web app verzamelt zoveel mogelijk verschillende uitspraken van de zinnen voor taalkundig onderzoek. Het is belangrijk dat iedereen kan meedoen ongeacht hoe hij of zij het Eèsjdes en Mestreechs spreekt. Professor dr. Leonie Cornips, verbonden aan Maastricht University en het Meertens Instituut stelt: "We willen met deze web app met name meer bewustwording creëren voor het positieve effect van dialectgebruik, zonder daarbij dialect aan iemand te willen opleggen.”


Toeristen mogen meedoen

Maastricht Marketing promoot het Maastrichts dialect al langer met wekelijks een ‘cursusje dialect’. Op de Facebookpagina Visit Maastricht (www.facebook.com/visitmaastricht/) wordt elke dinsdag een Maastrichts woord gepost, zoals bijvoorbeeld ‘enne’, ‘poemel’ en ‘taankelendraod’. De uitspraak is te horen, het woord wordt toegelicht in een zin en de Nederlandse en Engelse vertalingen worden erbij gegeven. Via dit Dialect op dinsdag creëert Maastricht Marketing betrokkenheid onder bewoners van de stad. Toeristen kunnen zelf ervaren hoe het is om als een local te leven. Want wat is er nou leuker dan te weten hoe je een biertje bestelt in het dialect als je voor een weekendje naar Maastricht komt?

Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, limburg, taal, dialect, beleving

||| Blogs |||

06/07/17
De brug over de online generatiekloof
"Stuur maar een appje”, hoor je vaak als mensen in contact willen blijven. Online, social media, ...
20/03/17
Wie regisseert het toerisme in de regio?
Citymarketeers zijn niet meer van deze tijd. Zelfs het aanpassen van de naam naar ‘Brand Manager...
30/09/16
Vrijetijdsmarketeers, waar zijn jullie?
In de afgelopen twee jaren ben ik op verschillende manieren betrokken geweest bij analyses van ...
28/06/16
‘Distinctive Dutch story’ voor kastelen en buitenplaatsen
Eén van de speerpunten van NBTC Holland Marketing is het stimuleren van de regionale spreidi...
04/03/16
Richting geven aan de groei. Column Jos Vranken
In ieder nummer van Recreatie & Toerisme maakt de redactie ruimte vrij voor een Bedrijfscolumn. ...















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/06/18
Eerste Pannenkoekenglossy gelanceerd!
De Vereniging van Erkende Pannenkoekenrestaurants (VEP) heeft dinsdag 19 juni de eerste pannenkoeken...
15/06/18
Exclusief voor leden
Belevingstentoonstelling Fabeltjesland op 29 september open
Vandaag is de kaartverkoop gestart van de belevingstentoonstelling ‘Fabeltjesland, een reis door...
13/06/18
Nieuwe webshop VVV Zuid-Limburg
De VVV Zuid-Limburg heeft een nieuwe webshop. Met een frisse vormgeving, makkelijke navigatie en be...
12/06/18
Eurostar-reis Londen-Amsterdam 5 keer minder CO2
Eurostar, de hogesnelheidstrein die het Europese vasteland met het Verenigd Koninkrijk verbindt, lan...
11/06/18
Opmars Eindhoven Airport: verschil met Schiphol Airport steeds kleiner
Eindhoven Airport is bezig aan een flinke opmars. Al langere tijd...
08/06/18
Eerste exemplaar #oerdrenthe Vakantie Doeboek
Donderdagmiddag 7 juni is het eerste exemplaar van het #oerdrenthe Vakantie Oerboek officieel aangeb...
08/06/18
Steunpunt ondernemers bij digitaal zakendoen
Het is nog niet eenvoudig, als ondernemer alles goed organiseren zodat je veilig online zaken kunt...
07/06/18
Feestelijke opening fietsroute De Stijl
Na een behoorlijke vertraging is de fietsroute De Stijl eindelijk af. De feestelijke opening stond o...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk