Geplaatst op: 06-09-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Chatbot voor Amsterdams cultureel aanbod

Chatbot voor Amsterdams cultureel aanbod
We hadden ze al eerder in Brussel en Antwerpen gesignaleerd maar nu heeft ook Amsterdam zijn eigen chatbot.

De nieuwe chatbot Goochem gidst de in cultuur geïnteresseerde gebruikers via Facebook Messenger online door het brede aanbod in Amsterdam en de regio. De innovatieve tool is een geautomatiseerde gesprekspartner die het mogelijk maakt heel gericht te oriënteren in het cultureel aanbod van een stad. Goochem richt zich op Amsterdammers en Nederlandse bezoekers en ’spreekt’ Nederlands. De chatbot is ontwikkeld door Amsterdam Marketing in samenwerking met de gemeente Amsterdam en de Metropoolregio Amsterdam.


Goochem: slimme online hulp bij overvloed aan keuze

Via Facebook Messenger geeft Goochem op basis van persoonlijke voorkeuren van de gebruiker, toegesneden suggesties voor culturele activiteiten in heel Amsterdam en de regio. Hierdoor wordt het keuzeproces voor de gebruiker vergemakkelijkt en wordt deelnemen aan cultuur nog laagdrempeliger. Bovendien laat Goochem alternatieven en minder bekende voorstellingen, optredens of tentoonstellingen zien in Amsterdamse buurten en plekken in de regio die op het eerste oog wellicht gemist zouden worden. De chatbot leert van elke vraag en zal ook steeds beter worden. Vandaag waren zoektermen als 'museum' en 'scheepvaart' nog te moeilijk.


Frans van der Avert: Logische uitbreiding

‘Niet altijd heb je de tijd om uitvoerig te gaan zoeken naar de dingen die er te doen zijn in Amsterdam of daarbuiten. Onze organisatie maakt op vele manieren de informatie over Amsterdam, en ook hetgeen er te doen is, toegankelijk. Dit doen we via ons online platform iamsterdam.com, via social media en bijvoorbeeld de Uitmarkt en Uitkrant. Maar ook via onze /uit-campagne. Goochem is daarop een logische uitbreiding om het aanbod voor alle doelgroepen zo inzichtelijk, toegankelijk en relevant mogelijk te maken’, aldus Frans van der Avert, directeur Amsterdam Marketing.


Nu Nederlands, later ook in Engels

Chatbot Goochem is ontwikkeld in het Nederlands. Het is de bedoeling Goochem ook Engelstalig uit te brengen, zodat internationale bezoekers ook op deze slimmere wijze door het Amsterdamse aanbod gegidst en verspreid kunnen worden. De naam Goochem refereert aan het Amsterdams voor iemand die snugger denkt te zijn, of in dit geval is.


Inspelen op geluksbeleving

Deelnemen aan cultuur werkt positief op de ontwikkeling en geluksbeleving van mensen. Goochem draagt bij aan het stimuleren hiervan door keuzes aan te reiken. Zo moet bijvoorbeeld de jongere generatie - gewend om dingen in een ‘snapchat’ van een seconde te doen - niet te lang bezig zijn met zoeken naar de dingen die ze willen zien, doen en bezoeken. Goochem vergemakkelijkt dit zoeken door op basis van voorkeuren op personen toegesneden tips voor te leggen.



Link: www.iamsterdam.com/goochem
Topics:Cultuur
Trefwoorden: facebook, chatbot, amsterdam, cultuur

||| Blogs |||

28/06/16
‘Distinctive Dutch story’ voor kastelen en buitenplaatsen
Eén van de speerpunten van NBTC Holland Marketing is het stimuleren van de regionale spreidi...
01/04/16
Wordt cultuurtoerisme bedreigd?
Wordt cultuurtoerisme bedreigd?
01/04/16 · Cultuur · Toerisme · Vakanties · Han Verheijden | Lees meer
Naast mijn werk als lector en adviseur ben ik ook actief als vrijwilliger. PUM (een initiatief van ...
27/05/15
New cultural venue management, need or nonsense?
Op de NHTV Academy for Leisure is één van de postpropedeutische specialisatietrac...
05/01/15
Trends & Hypes december 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...
07/12/14
Trends & Hypes november 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

17/07/18
143 ideeën voor marketing Utrechts erfgoed
Een maand geleden begon de prijsvraag, opgezet door de provincie Utrecht, waarbij iedereen kon aange...
11/07/18
Exclusief voor leden
Originele Escher voor 100.000e bezoeker tentoonstelling Fries Museum
Na iets meer dan elf weken na de opening vande tentoonstelling Escher op reisverwacht het Fries Mu...
02/07/18
Exclusief voor leden
Martinitoren wordt hoogste filmzaal van Nederland
Groningen is een crowdfundactie gestart om van de Martinitoren de hoogste filmzaal van Nederland t...
28/06/18
Exclusief voor leden
Potvis naar nieuw Naturalis
De gestrande potvis die in Harlingen wordt ontleed, blijkt een uitzonderlijk groot exemplaar en daa...
28/06/18
Publiek helpt bij puzzel 2000 foto’s erfgoed Utrecht
De provincie Utrecht heeft enkele jaren geleden ongeveer 2.000 foto's vanuit de lucht laten maken v...
26/06/18
Exclusief voor leden
België in spanning om UNESCO vergadering
Van 24 juni tot 4 juli 2018 vindt in de eilandstaat Bahrein de jaarlijkse vergadering plaats van he...
20/06/18
Vaticaan leent topstuk uit aan Centraal Museum
Het Vaticaan heeft toegezegd een topstuk van de Italiaanse schilder Caravaggio (1571-1610) in bruikl...
19/06/18
Orangerie sluit zich aan bij campingformule Les Castels
Kamperen in de achtertuin van een kasteel in Frnankrijk? Het behoud van monumenten is kostbaar maar ...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk