Geplaatst op: 06-09-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Chatbot voor Amsterdams cultureel aanbod

Chatbot voor Amsterdams cultureel aanbod
We hadden ze al eerder in Brussel en Antwerpen gesignaleerd maar nu heeft ook Amsterdam zijn eigen chatbot.

De nieuwe chatbot Goochem gidst de in cultuur geïnteresseerde gebruikers via Facebook Messenger online door het brede aanbod in Amsterdam en de regio. De innovatieve tool is een geautomatiseerde gesprekspartner die het mogelijk maakt heel gericht te oriënteren in het cultureel aanbod van een stad. Goochem richt zich op Amsterdammers en Nederlandse bezoekers en ’spreekt’ Nederlands. De chatbot is ontwikkeld door Amsterdam Marketing in samenwerking met de gemeente Amsterdam en de Metropoolregio Amsterdam.


Goochem: slimme online hulp bij overvloed aan keuze

Via Facebook Messenger geeft Goochem op basis van persoonlijke voorkeuren van de gebruiker, toegesneden suggesties voor culturele activiteiten in heel Amsterdam en de regio. Hierdoor wordt het keuzeproces voor de gebruiker vergemakkelijkt en wordt deelnemen aan cultuur nog laagdrempeliger. Bovendien laat Goochem alternatieven en minder bekende voorstellingen, optredens of tentoonstellingen zien in Amsterdamse buurten en plekken in de regio die op het eerste oog wellicht gemist zouden worden. De chatbot leert van elke vraag en zal ook steeds beter worden. Vandaag waren zoektermen als 'museum' en 'scheepvaart' nog te moeilijk.


Frans van der Avert: Logische uitbreiding

‘Niet altijd heb je de tijd om uitvoerig te gaan zoeken naar de dingen die er te doen zijn in Amsterdam of daarbuiten. Onze organisatie maakt op vele manieren de informatie over Amsterdam, en ook hetgeen er te doen is, toegankelijk. Dit doen we via ons online platform iamsterdam.com, via social media en bijvoorbeeld de Uitmarkt en Uitkrant. Maar ook via onze /uit-campagne. Goochem is daarop een logische uitbreiding om het aanbod voor alle doelgroepen zo inzichtelijk, toegankelijk en relevant mogelijk te maken’, aldus Frans van der Avert, directeur Amsterdam Marketing.


Nu Nederlands, later ook in Engels

Chatbot Goochem is ontwikkeld in het Nederlands. Het is de bedoeling Goochem ook Engelstalig uit te brengen, zodat internationale bezoekers ook op deze slimmere wijze door het Amsterdamse aanbod gegidst en verspreid kunnen worden. De naam Goochem refereert aan het Amsterdams voor iemand die snugger denkt te zijn, of in dit geval is.


Inspelen op geluksbeleving

Deelnemen aan cultuur werkt positief op de ontwikkeling en geluksbeleving van mensen. Goochem draagt bij aan het stimuleren hiervan door keuzes aan te reiken. Zo moet bijvoorbeeld de jongere generatie - gewend om dingen in een ‘snapchat’ van een seconde te doen - niet te lang bezig zijn met zoeken naar de dingen die ze willen zien, doen en bezoeken. Goochem vergemakkelijkt dit zoeken door op basis van voorkeuren op personen toegesneden tips voor te leggen.



Link: www.iamsterdam.com/goochem
Topics:Cultuur
Trefwoorden: facebook, chatbot, amsterdam, cultuur

||| Blogs |||

08/04/19
2019: het jaar voor nationaal toeristisch beleid
2019 wordt hét jaar waarin het Rijk haar rol pakt om te sturen op een gebalanceerde ontwikkeling van het inkomende en binnenlands toerisme in Nederland. Een ontwikkeling waarbij economie, samenleving en leefomgeving met elkaar in samenhang worden bekeken. Een ontwikkeling waarin lasten worden gedeeld en bovenal: kansen worden benut!
18/03/19
Een community voor marketingvraagstukken?
Een community voor marketingvraagstukken?
18/03/19 · Marketing · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Sinds een aantal weken werk ik in het onderwijs. Een totaal andere wereld, in vergelijking met mijn ...
11/03/19
Groots Denken!
Groots Denken!
11/03/19 · Duurzaam toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Tijdens mijn bezoek aan de ITB Berlijn borrelde een lumineus idee op...
14/02/19
Iamst(erdam)upid
Iamst(erdam)upid
14/02/19 · Beleid · Toerisme · Han Verheijden | Lees meer
Begin december 2018 zijn de rood-witte "Iamsterdam’ letters van het Museumplein gehaald. Het is ge...
14/02/19
Het belang van een organisatorisch eco-systeem
Terugkijkend op 2018 hebben de meeste toeristische bedrijven uitstekende zaken gedaan. Niet voor nik...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/04/19
Sustainable Brand Index voor Landal
Landal GreenParks heeft de Sustainable Brand Index van 2019 in de categorie Travel en Leisure gewonnen.
19/04/19
Exclusief voor leden
Ruimte in de lucht voor Lelystad winter 2021 - 2022
Besluit om al vóór 2023 ruimte vrij te maken in het hoger gelegen luchtruim zodat het vliegverkeer van Lelystad daar terecht kan.
19/04/19
Effecten luchtvaart net als in iedere andere sector behandelen
Andere mobiliteitssectoren of bedrijfstakken worden meer dan de luchtvaart afgerekend op hun effect op de leefomgeving.
19/04/19
Exclusief voor leden
Groene brug tussen Euromast en Het Park
Direct grenzend aan Het Park waar de Euromast in staat, komen woningen. De gemeente wil dit compense...
18/04/19
Oplevering nieuwe pier Schiphol vertraagd met één jaar
Schiphol werkt al enige tijd aan een nieuwe pier. In maart 2018 toonde Schiphol de eerste beeld...
18/04/19
Exclusief voor leden
Meer reizigers willen duurzame keuzes maken
In het kader van de Dag van de Aarde op 22 april (Earth Day), komt Booking.com met de resultaten u...
18/04/19
Miljoen internationale toeristen verwacht met Pasen
In het paasweekend komen circa een miljoen internationale toeristen naar Nederland. Dit zijn er 150.000 meer dan afgelopen jaar. Wie komen er? Waar gaan ze naar toe? Wat geven ze uit?
18/04/19
Superbezetting voor Landal GreenParks
Landal GreenParks gaat een druk Paasweekend tegemoet. De afgelopen dagen steeg de bezetting op de parken tot 95% en met de gunstige weers-vooruitzichten is de verwachting dat alle accommodaties verhuurd worden.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk