Geplaatst op: 06-09-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Chatbot voor Amsterdams cultureel aanbod

Chatbot voor Amsterdams cultureel aanbod
We hadden ze al eerder in Brussel en Antwerpen gesignaleerd maar nu heeft ook Amsterdam zijn eigen chatbot.

De nieuwe chatbot Goochem gidst de in cultuur geïnteresseerde gebruikers via Facebook Messenger online door het brede aanbod in Amsterdam en de regio. De innovatieve tool is een geautomatiseerde gesprekspartner die het mogelijk maakt heel gericht te oriënteren in het cultureel aanbod van een stad. Goochem richt zich op Amsterdammers en Nederlandse bezoekers en ’spreekt’ Nederlands. De chatbot is ontwikkeld door Amsterdam Marketing in samenwerking met de gemeente Amsterdam en de Metropoolregio Amsterdam.


Goochem: slimme online hulp bij overvloed aan keuze

Via Facebook Messenger geeft Goochem op basis van persoonlijke voorkeuren van de gebruiker, toegesneden suggesties voor culturele activiteiten in heel Amsterdam en de regio. Hierdoor wordt het keuzeproces voor de gebruiker vergemakkelijkt en wordt deelnemen aan cultuur nog laagdrempeliger. Bovendien laat Goochem alternatieven en minder bekende voorstellingen, optredens of tentoonstellingen zien in Amsterdamse buurten en plekken in de regio die op het eerste oog wellicht gemist zouden worden. De chatbot leert van elke vraag en zal ook steeds beter worden. Vandaag waren zoektermen als 'museum' en 'scheepvaart' nog te moeilijk.


Frans van der Avert: Logische uitbreiding

‘Niet altijd heb je de tijd om uitvoerig te gaan zoeken naar de dingen die er te doen zijn in Amsterdam of daarbuiten. Onze organisatie maakt op vele manieren de informatie over Amsterdam, en ook hetgeen er te doen is, toegankelijk. Dit doen we via ons online platform iamsterdam.com, via social media en bijvoorbeeld de Uitmarkt en Uitkrant. Maar ook via onze /uit-campagne. Goochem is daarop een logische uitbreiding om het aanbod voor alle doelgroepen zo inzichtelijk, toegankelijk en relevant mogelijk te maken’, aldus Frans van der Avert, directeur Amsterdam Marketing.


Nu Nederlands, later ook in Engels

Chatbot Goochem is ontwikkeld in het Nederlands. Het is de bedoeling Goochem ook Engelstalig uit te brengen, zodat internationale bezoekers ook op deze slimmere wijze door het Amsterdamse aanbod gegidst en verspreid kunnen worden. De naam Goochem refereert aan het Amsterdams voor iemand die snugger denkt te zijn, of in dit geval is.


Inspelen op geluksbeleving

Deelnemen aan cultuur werkt positief op de ontwikkeling en geluksbeleving van mensen. Goochem draagt bij aan het stimuleren hiervan door keuzes aan te reiken. Zo moet bijvoorbeeld de jongere generatie - gewend om dingen in een ‘snapchat’ van een seconde te doen - niet te lang bezig zijn met zoeken naar de dingen die ze willen zien, doen en bezoeken. Goochem vergemakkelijkt dit zoeken door op basis van voorkeuren op personen toegesneden tips voor te leggen.



Link: www.iamsterdam.com/goochem
Topics:Cultuur
Trefwoorden: facebook, chatbot, amsterdam, cultuur

||| Blogs |||

05/12/18
Sorry wereld. Ik blijf gewoon vliegen.
Het knaagde de laatste tijd een beetje. Gewetenswroeging. Schuldbesef. Duivels dilemma. Boetekleed...
24/10/18
Toeristen verleiden wordt het nieuwe belijden
Amsterdam puilt uit van de toeristen. Goed voor de economie, maar minder aangenaam voor veel inwone...
04/10/18
Segregatie of integratie?
Eind juni vond bij mij in de buurt de Champions Trophy voor nationale hockeyteams plaats. Een mooi...
25/09/18
En Footzy is (W)elke Plek
Het aantal kwalificaties in bijna 40 jaar noeste arbeid dat mij is opgespeld groeit nog steeds met...
06/09/18
Van marketing naar mattering
Van marketing naar mattering
06/09/18 · Cultuur · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Column van Hanita van der Schaaf over Culturele Hoofdstad van Europa 2018, Leeuwarden










||| Twitter |||

||| Nieuws |||

12/12/18
Amsterdam grijpt eindelijk in op overlast
De gemeente Amsterdam gaat flink optreden tegen overlast op de Wallen. Met informatie over het bes...
12/12/18
Erfurt mooiste Duitse kerstmarkt maar Duitsland wordt verslagen
De beste Duitse kerstmarkt ligt in Erfurt, hoofdstad van de deelregio Thüringen in het hart van Dui...
12/12/18
Exclusief voor leden
Onderzoeksbudget voor Nederlandse vinding hernieuwbare vliegtuigbrandstof
Gister maakt Booking.com de winnaars bekend van de tweede ronde van het Booking Cares Fund 2018. De...
12/12/18
Dirk Beljaarts nieuwe algemeen directeur Koninklijke Horeca Nederland
Dirk Beljaarts wordt de nieuwe algemeen directeur van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Hij volgt...
12/12/18
Investeringen in natuur hebben effect
De investering in natuur sorteert effect: na decennia van achteruitgang in biodiversiteit, zien we ...
11/12/18
Restaurant Hanninkshof treedt toe tot JRE
Restaurant Hanninkshof uit Enschede is toegetreden tot de JRE, Jeunes Restaurateurs. JRE is een vere...
11/12/18
Nominaties Fietsroute van het Jaar 2019
Vijf routes zijn genomineerd voor de uitverkiezing van de Fietsroute van het Jaar 2019. Op vrijdag 1...
11/12/18
Exclusief voor leden
Verbouwing NH Carlton naar Amsterdam Flower Market
Het vernieuwde hotel zal in mei 2019 onder de nieuwe naam NH Collection Amsterdam Flower Market heropenen.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk