Geplaatst op: 04-09-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Branche krijgt hoogleraar innovatie

Branche krijgt hoogleraar innovatie
Bron: Shutterstock

Prof. dr. Bas Hillebrand benoemd als bijzonder hoogleraar om de leerstoel ‘Innovations in Tourism’ te bekleden. Reisbrancheorganisatie ANVR verbindt zich hiermee voor vijf jaar aan Nyenrode Business Universiteit. Hillebrand gaat binnen deze leerstoel onderzoek doen met de focus op marketing en innovatie in de reissector. Snelle digitale ontwikkelingen en kritische consumenten maken de reissector tot een dynamische branche waarin ANVR en Nyenrode veel ruimte zien voor onderzoek naar innovatie.


Frank Oostdam, voorzitter-directeur ANVR, is enthousiast over de benoeming van Bas Hillebrand als bijzonder hoogleraar: "Dit is een heel speciale mijlpaal voor de ANVR en voor de reissector. Ik ben er van overtuigd dat deze samenwerking met Nyenrode en Hillebrand gaat leiden tot nieuwe inzichten en perspectieven waar wij als reissector ons voordeel mee kunnen doen.”


Innovatie
Door digitale technologieën hebben in de reissector de laatste jaren veel veranderingen plaatsgevonden. Nieuwe spelers in het reisveld doen hun intrede. Disruptors zetten de sector op zijn kop en de zoekende en boekende (zaken)reiziger is kritischer dan ooit. De snelle veranderingen vragen van reisondernemers veel flexibiliteit en constante vernieuwing. De ‘ondernemers in reizen’ binnen brancheorganisatie ANVR innoveren, ontwikkelen nieuwe business modellen en zetten nieuwe technologieën in om meerwaarde te creëren voor de vakantieganger of zakenreiziger.

Hillebrand over de ontwikkelingen in de branche: "Innovatie in de toerisme sector is niet goed te begrijpen zonder rekening te houden met de ecosystemen waarin innovatie ontstaat. Veel innovaties zijn technisch gezien uitstekend en slaan duidelijk aan bij klanten, maar hebben toch moeite om een blijvend succes te worden. In de toeristische sector kan bijvoorbeeld gedacht worden aan Airbnb, dat door onvoldoende rekening te houden met andere stakeholders, zoals lokale gemeenschappen en overheden, nu problemen begint te ondervinden in sommige steden.”


Nieuwe inzichten
Vanuit de leerstoel ‘Innovations in Tourism’ gaat Hillebrand niet alleen onderzoeken hoe organisaties in de reissector innovaties en nieuwe business modellen ontwikkelen en op de markt zetten, maar ook het gedrag van de consument of zakenreiziger bestuderen. Met de onderzoeken vanuit de leerstoel wil de ANVR relevante, wetenschappelijke informatie en inzichten krijgen die haar leden reisondernemers helpen de (zaken)reiziger nog beter op weg te helpen.


Het onderzoek vindt plaats onder supervisie van prof. dr. ir. Kitty Koelemeijer, directeur van het Center for Marketing & Supply Chain Management van Nyenrode: "Wij zijn zeer verheugd met de benoeming van Bas Hillebrand. Zijn onderzoek vormt een waardevolle aanvulling op het wetenschappelijk onderzoek in het Center for Marketing & Supply Chain Management. Hierin staan (digitale) innovatie, waardeketens, klantgedrag en nieuwe businessmodellen in diverse sectoren centraal.”
Trefwoorden: onderzoek, reisbranche, toerisme

||| Blogs |||

04/10/18
Segregatie of integratie?
Eind juni vond bij mij in de buurt de Champions Trophy voor nationale hockeyteams plaats. Een mooi...
25/09/18
En Footzy is (W)elke Plek
Het aantal kwalificaties in bijna 40 jaar noeste arbeid dat mij is opgespeld groeit nog steeds met...
06/09/18
Van marketing naar mattering
Van marketing naar mattering
06/09/18 · Cultuur · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Column van Hanita van der Schaaf over Culturele Hoofdstad van Europa 2018, Leeuwarden
24/07/18
Time Out
Time Out
24/07/18 · Leisure · Han Verheijden | Lees meer
Zoals ik in mijn vorige column schreef, heb ik afgelopen winter een skiongeluk gehad. Hierdoor was...
10/07/18
Oh jee; ik moet (sorry mag) Lekkeâh weg in èguhn land
Ik deed even een rondje beroepsdeformatie op mijn sportschool. Spanje, Turkije, Amerika, Noorwegen,...
















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/10/18
Exclusief voor leden
Tien nieuwe Cook’s Clubs van Thomas Cook
Reisbedrijf Thomas Cook wil met tien nieuwe Cook's Clubs een nieuwe doelgroep aantrekken. De eerste Cook's Club was een daverend succes.
23/10/18
Exclusief voor leden
Provincies gaan werken aan digitale natuurkaart
De Nederlandse provincies gaan werken aan een digitale kaart van het Natuurnetwerk Nederland (NNN)....
22/10/18
Beleving reizen in de ruimte
Zondag 21 oktober is door de Nederlandse astronaut André Kuipers de tentoonstelling ‘Reizen in de Ruimte, op weg naar een nieuwe aarde’ in het Haagse Museon geopend.
22/10/18
Herdenking 100 jaar Eerste Wereldoorlog trekt 2,6 miljoen mensen naar Westhoek
De Vlaamse regio Westhoek heeft voor de herdenking van 100 jaar Eerste Wereldoorlog tussen 2014 en 2018 al 2,6 miljoen bezoekers ontvangen. Wat heeft dit de regio opgeleverd?
22/10/18
Exclusief voor leden
Citytrips voor het eerst populairder dan zon- en strandvakanties
Wereldwijd groeien city trips vier maal zo snel als de totale vakantiemarkt. Daarmee zijn citytrips nu populairder dan zon- en strandvakanties.
22/10/18
Gebruikte boten snel verkocht
De verkoop van gebruikte open boten zoals sloepen en tenders, steeg in het derde kwartaal van 2018 met maar liefst 40% ten opzichte van hetzelfde kwartaal van 2017
19/10/18
Aan de slag met jouw regio?
Ongeveer 500 vakgenoten reisden vorige week af naar Deventer voor de eerste Nationale ToerismeTop....
19/10/18
8 trends reizen voor 2019
Van reizen om te leren tot meer plannen voor weekendtrips.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk