Geplaatst op: 31-08-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Welke stad heeft het sterkste toeristische imago?

Welke stad heeft het sterkste toeristische imago?
Foto: LAgroup
LAgroup en NBTC-NIPO Research starten binnenkort met de vijfde editie van het toeristisch imago-onderzoek van Nederlandse steden. Het onderzoek brengt in kaart wat het beeld is dat Nederlandse bezoekers en niet-bezoekers hebben van de deelnemende steden. Ook geeft het inzicht in welke steden het sterkste toeristische imago van Nederland hebben, hoe de toeristische imago’s van de steden van elkaar verschillen en hoe die zich in de loop der jaren ontwikkelden.


Het onderzoek is eerder in 2002, 2006, 2010 en 2014 uitgevoerd. Voor de editie 2017 hebben de eerste gemeenten en marketing­organisaties zich reeds aangemeld.


Trek naar de stad zet door

Tijdens de recente economische crisis bleef toerisme mondiaal, tegen alle stromingen in, doorgroeien en de nieuwste CBS-cijfers laten zien dat de toerismesector de afgelopen jaren harder is gegroeid dan de totale economie. De mondiale trek naar de stad zet door en de stad is in toenemende mate in trek onder het groeiende aantal stedentrippers. Economisch gezien wordt toerisme voor steden dus nog belangrijker en daarom is het van belang om te weten hoe het met het toeristische imago van de steden staat. Steden kunnen zich weer inschrijven voor het vierjaarlijkse toeristische imago-onderzoek onder Nederlandse middelgrote en grote steden.


Sluit het beeld van een stad aan op de uitgedragen positionering?

Het onderzoek geeft de deelnemende steden antwoorden op belangrijke vragen, zoals:

  • Wat is het beeld dat de (potentiële) bezoekers hebben van de stad?
  • In hoeverre verschilt het beeld van de bezoekers met dat van de niet-bezoekers?
  • Hoe verhoudt het beeld dat bezoekers hebben zich tot de positionering van de stad?
  • Via welke media kunnen de steden de bezoeker het beste verleiden tot een bezoek?

Deelnemende steden kunnen ook zelf thema's aandragen die zij onderzocht willen zien. Het onderzoek wordt in het najaar van 2017 uitgevoerd. De resultaten zijn begin 2018 beschikbaar. Geïnteresseerde gemeenten en citymarketingorganisaties kunnen zich nog tot 22 september bij LAgroup (contactpersoon: Erik Grootscholte) aanmelden voor deelname aan het onderzoek.

Topics:Onderzoek
Trefwoorden: stedelijk toerisme, onderzoek

CELTH
 






||| Nieuws |||

25/04/24
Exclusief voor leden
Wat beoogt Venetië met de invoering van tickets voor dagtoeristen?
Vanaf vandaag moeten toeristen die Venetië voor een dagje willen bezoeken een toegangskaartje reserveren. De maatregel, die geldt op de drukste dagen van het jaar, is een proef om de overweldigende toestroom van toeristen te reguleren en de impact op de stad te beperken.
25/04/24
Schiphol verwacht grote drukte met meivakantie
Luchthaven Schiphol verwacht 10% meer reizigers in de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. Het wordt daarmee drukker op de luchthaven dan normaal. Nieuwe en snellere securityscanners moeten reizigers sneller door de controles helpen.
24/04/24
De Leistert is beste camping van Nederland
Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
22/04/24
Exclusief voor leden
Nieuwe waterattractie voor Bellewaerde
Het Vlaamse attractiepark Bellewaerde heeft een nieuwe waterattractie. Amazonia ligt in het hart van de nieuwe zone ‘Mundo Amazonia waar in totaal 21 miljoen euro is geïnvesteerd.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...