Geplaatst op: 28-08-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Welke tekst werkt het beste bij het terugdringen van handdoekengebruik?

Welke tekst werkt het beste bij het terugdringen van handdoekengebruik?
Bron: Shutterstock
Gasten aanspreken op hun thuisgedrag werkt het beste om hotelgasten aan te sporen handdoeken niet al na één keer gebruiken in de was te doen. Het benadrukken van de milieu-aspecten werkt ook maar minder. Een humoristische boodschap werkt niet. Dat heeft TUI onderzocht.

De milieu-impact van de honderdduizenden handdoeken die dagelijks voor hotels worden gewassen, is aanzienlijk. Al jaren worden hotelgasten met vriendelijke boodschappen gevraagd handoeken meerdere dagen te gebruiken, maar die teksten lijken aan dovemans oren gericht. En dat is een gemiste kans want door handdoeken vaker te gebruiken kunnen hotelgasten een substantiële bijdrage leveren aan de bescherming van het milieu. Melvin Mak, Sustainability Manager TUI Benelux onderzocht dan ook wat de beste manier van communiceren is om gasten hun handdoeken meerdere dagen te laten gebruiken.


Onderzoeksopzet

Gedurende een maand werden in de 700 kamers van hotelaccommodatie TUI Magic Life Fuerteventura drie type boodschappen in drie verschillende talen (Engels, Spaans en Duits) gecommuniceerd. Een boodschap legt de nadruk op de milieuaspecten van handdoekgebruik (de gangbare boodschap),een boodschap met een vleugje humor erin verwerkt en een boodschap waarmee ingespeeld werd op de gewoonten van de gasten thuis. Daarnaast werd in een deel van de kamers helemaal geen boodschap achtergelaten.


Net als thuis

De boodschap waarmee de hotelgasten werden aangesproken op hun gedrag thuis, waar veel mensen hun handdoek ook meerdere dagen gebruiken, bleek het meest effectief. Het hergebruik van badhanddoeken steeg bij deze boodschap met 49,4%. Het hergebruik van de kleinere handdoeken liet een toename zien van 56,3%. Bij de milieuboodschap steeg het hergebruik eveneens, maar in mindere mate; respectievelijk 38,6% en 43,1%. De humorboodschap scoorde het slechtst en zelfs lager (respectievelijk 25,8% en 32,6%) dan in de gevallen waarin helemaal geen boodschap op de hotelkamer lag.


Melvin Mak: "De boodschap waarin we humor verwerkt hadden, werd als onduidelijk ervaren. Bovendien is humor iets heel persoonlijks en kan ook nog per nationaliteit verschillen. De boodschap waarmee we de hotelgasten aanspraken op de gewoonte om net als thuis meerdere dagen eenzelfde handdoek te gebruiken, werd ervaren als vriendelijk, duidelijk en logisch.”


Miljoenen liters water besparen

De resultaten van het onderzoek zijn veelbelovend. Het minder vaak wassen van handdoeken heeft duidelijk een positieve impact op het milieu. Alleen al voor de TUI accommodatie op Fuerteventura scheelt het op jaarbasis 129.000 liter water, wordt er aanzienlijk bespaard op energie (3.114 kWh) en betekent het een reductie van CO₂ uitstoot van 1.676 kg per jaar. Als alle TUI hotels en resorts hierbij zouden worden betrokken, betekent dit jaarlijkse een besparing van ruim 17 miljoen liter water, 423.900 kWh en 228.000 kg minder CO₂ uitstoot. Het streven is dan ook om het onderzoek bij meer TUI hotels en resorts uit te voeren en zo een substantiële bijdrage te leveren aan de duurzaamheidstrategie van TUI Benelux.


Better Holidays Better World

Duurzaam toerisme is een belangrijke pijler voor TUI. De reisorganisatie streeft ernaar vakantiebestemmingen duurzaam te ontwikkelen, met respect voor mens, dier en natuur. Begin 2017 lanceerde TUI Benelux, de clusterorganisatie van TUI Nederland en TUI België, de Duurzaamheidsstrategie 2020: ‘Better Holidays Better World’. Met deze strategie wil de reisorganisatie maatschappelijke vraagstukken op het gebied van duurzaamheid verder aanpakken. TUI voert al jaren een actief beleid op het gebied van duurzaam toerisme en maatschappelijk verantwoord ondernemen, zodat ook de vakantiegangers van de toekomst kunnen blijven genieten van mooie vakantiebestemmingen.


Trefwoorden: duurzaam toerisme, horeca, hotels

CELTH
 






||| Nieuws |||

15/04/24
Minke Rabaut in workshop 3ST
Minke Rabaut van Impuls Zeeland is toegevoegd aan de workshop 3ST tijdens het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024, op 18 april in Vlissingen
12/04/24
DierenPark Amersfoort opent grootste zonnecarport van de gemeente
Zonnecarport geopend met 522 zonnepanelen bovenop de parkeergarage van Dierenpark Amersfoort. De groene stroom levert op zonnige dagen het gehele stroomgebruik van het park.
09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
03/04/24
Exclusief voor leden
Welke bekers mogen op festivals?
Het festivalseizoen is weer begonnen. Met Pasen stonden vele tienduizenden festivalliefhebbers weer in de tent of op de festivalweide. Vaak met een drankje in de hand. Maar hoe zit het ook alweer met die drinkbekers? Is wegwerpplastic helemaal in de ban of zit het genuanceerder?
29/03/24
Exclusief voor leden
Uitstoot Europese luchtvaart groeit met 16%
De CO2-voetafdruk van de luchtvaart in Europa is in 2023 met 16% gegroeid. Dat is 4% van de totale CO2-voetafdruk die in Europa wordt gegenereerd.
29/03/24
Exclusief voor leden
50 Best practices voor duurzaam toerisme in 1 publicatie
Bent u op zoek naar best practices voor duurzaam toerisme? Dan is de publicatie ‘Duurzaamheid in Oostenrijk’ van het Oostentijks Nationaal Bureau voor Toerisme iets voor u.
29/03/24
Exclusief voor leden
European Sleeper arriveert voor het eerst in Praag
Nederland heeft een rechtstreekse nachtverbinding per trein met Praag. Deze week is de eerste European Sleeper gearriveerd in Praag.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.

||| Agenda |||

27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...