Geplaatst op: 12-07-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Vlaanderen steeds bekender op internationale markt

Vlaanderen steeds bekender op internationale markt
Steeds meer buitenlandse reizigers kennen Vlaanderen. De bekendheid van Vlaanderen steeg tussen 2013 en 2017 van 68% naar 72%. Dat blijkt uit onderzoek van Toerisme Vlaanderen onder 13.000 reizigers op 13 buitenlandse markten. Vooral de kunststeden zijn gekend. Reizigers die Vlaanderen al hebben bezocht zijn in grote meerderheid zeer tevreden over hun bezoek maar het landsdeel mist nog wel grote landmarks.


Om het toeristisch beleid verder te verfijnen liet Toerisme Vlaanderen een grootschalig reputatieonderzoek uitvoeren in 13 landen die voor toeristisch Vlaanderen belangrijk zijn. Het onderzoek verzamelt de antwoorden van 13.000 volwassenen die recent een buitenlandse reis hebben gemaakt. Er werd gepeild naar de bekendheid, reputatie, de troeven en de reisintentie naar de toeristische bestemming Vlaanderen.


Bekendheid met Vlaanderen

Uit het reputatieonderzoek blijkt dat 72% van de buitenlandse reizigers in de Europese markten Vlaanderen kent. Dat is een significante verbetering ten opzichte van een vorig onderzoek in 2013, toen dat percentage op 68% lag. In Nederland is Vlaanderen het meest gekend. Ook de kunststeden zijn bekend buiten de landsgrenzen: 74% kent Antwerpen en 76% kent Brugge. Vooral in onze buurlanden blijkt Vlaanderen een sterk merk. In andere landen, bijvoorbeeld de Scandinavische, klinkt 'Vlaanderen' nog niet zo vertrouwd. Op de verre markten is Vlaanderen minder bekend: 33% van de Japanners en 40% van de Amerikanen kennen Vlaanderen.



Associaties met Vlaanderen

In het algemeen wordt Vlaanderen vooral geassocieerd met erfgoed, kunst en kunstenaars, bier en lekker eten en drinken. Er zijn natuurlijk verschillen tussen verschillende landen. Zo associëren de Britten Vlaanderen op de eerste plaats met ‘Flanders Fields’, Nederlanders denken meteen aan bier en frietjes, de Spanjaarden linken ons aan cultuur, erfgoed en musea, terwijl de Japanners denken aan de ‘Dog of Flanders’ (een succesvolle animereeks op basis van een Engels verhaal dat zich in Antwerpen afspeelt).



Hoge tevredenheid bij bezoekers

De buitenlandse bezoekers zijn bovendien opvallend positief over hun verblijf in Vlaanderen. Van alle respondenten die tijdens de laatste 3 jaar naar Vlaanderen reisden voor een vakantie of voor zaken is meer dan 95% tevreden, zeer tevreden tot extreem tevreden. De overgrote meerderheid vindt dat Vlaanderen een zeer goede service biedt op vlak van horeca (restaurants en logies), musea en attracties.


Vlaanderen mist blikvanger

Vlaanderen mist evenwel grote landmarks, 40% van de buitenlandse reizigers geeft aan op zoek te zijn naar opvallende blikvangers. Volgens Toerisme Vlaanderen zijn de aangekondigde investeringen in grote toeristische hefboomprojecten zoals het Bourgondisch stadspaleis in Mechelen (4,2 miljoen), de transformatie van het Gentse Gravensteen (4,8 miljoen), een nieuw bezoekerscentrum voor het Lam Gods daarom verstandig.


Vlaanderen nog geen bucketlistbestemming

De buitenlandse reizigers die géén plannen hebben om Vlaanderen te bezoeken, geven aan dat ze onze bestemming nog onvoldoende kennen (30%) of dat ze andere bestemmingen toch aantrekkelijker vinden (50%). Voor een grote groep is Vlaanderen dus nog geen 'bucketlist' bestemming' Tegelijkertijd blijkt dat diezelfde toeristen hun bestemming bepalen op basis van het erfgoed (voor 50% een van de belangrijkste beweegredenen) en op basis van lekker eten en drinken (voor 54% een van de belangrijkste beweegredenen). En net die troeven heeft Vlaanderen in huis. Dat betekent dat Vlaanderen deze troeven beter op het wereldtoneel moet uitspelen.


Focus Toerisme Vlaanderen

Daarom focust Toerisme Vlaanderen de komende jaren mensen, middelen en energie op een beperkt aantal sterke uithangborden, zoals de Vlaamse Meesters en de Vlaamse gastronomie. Voor de internationale promotie van de Vlaamse Meesters en de Vlaamse gastronomie wordt er in 2017 en 2018 nog 2 miljoen euro voorzien.

Trefwoorden: toerisme, vlaanderen, onderzoek

CELTH
 






||| Nieuws |||

12/04/24
Firstmate Hospitality Consultants Onthult de goedkoopste tot de duurste terrassteden
Firstgate Hospitality Consultants heeft onderzoek gedaan naar de prijzen op terrassen.
09/04/24
Ga op speeddate bij Trendcongres Toerisme en Vrijetijd
Nog een reden om naar het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd te komen. Je mag als bezoeker op speeddate. Leer razendsnel je vakgenoten kennen.
05/04/24
Exclusief voor leden
40% Nederlanders bekend met AI
Artificial Intelligence is aan een opmars bezig. Uit onderzoek van ING Research blijkt dat inmiddels ruim 40 procent van de Nederlanders recent ervaring heeft met het gebruik van generatieve AI. En het bevalt de Nederlander beter dan gedacht en dat heeft invloed op de arbeidsmarkt.
04/04/24
Technologie en transitie met smart hospitality
Op donderdag 18 april is de dag voor het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024. Het thema is transitie en dan heb je het al snel over technologie. Nicolette Bolté mag die interactieve sessie leiden.
03/04/24
Museale kastelen & historische buitenplaatsen ontvingen meer bezoekers in 2023 maar gaan geen zorgeloos 2024 in
Uit de jaarlijkse bezoekersenquête onder 82 KBL met een museale functie, heeft 69% vn de 36 respondenten in 2023 weer meer bezoekers ontvangen dan in 2022. Ze hebben geen gevolgen meer van de coronapandemie.
03/04/24
Exclusief voor leden
Wat vinden wandelaars van de wandelnetwerken?
Wandelnetwerken krijgen een hoge waardering, zo blijkt uit recent onderzoek van Stichting Wandelnet dat is uitgevoerd voor de provincies Drenthe, Overijssel, Utrecht en Limburg. Uit het onderzoek blijkt dat 71% van de ondervraagde wandelaars wel eens een wandelnetwerk gebruikt, waarbij zij gemiddeld een beoordeling van 8,0 aan de netwerken geven.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.

||| Agenda |||

23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...