Geplaatst op: 07-07-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Toeristen besteedden € 1,6 miljard in Zeeland

Toeristen besteedden € 1,6 miljard in Zeeland
Vakantiegangers uit binnen- en buitenland, dagjesmensen en Zeeuwen die zelf een dagje uitgaan hebben in 2016 € 1,62 miljard uitgegeven, 1% meer als in 2015 . De bestedingen komen vooral terecht in de horeca (30%) en detailhandel (24%). 23% van het geld komt terecht bij verblijfsaccommodaties, het resterende deel bij vervoersaanbieders en vermaak (attracties, cultuuraanbod, evenementen).

Al deze bestedingen zorgen voor een enorme economische spin-off. Kenniscentrum Kusttoerisme berekent een toegevoegde waarde van bijna € 551 miljoen, resulterend in 16.400 banen verspreid door de hele economie.


Banenmotor in krappe arbeidsmarkt

16.400 banen zijn goed voor 9,4% van de totale werkgelegenheid in de provincie. Toerisme is dus een belangrijke banenmotor in de Zeeuwse economie. Eerder deze week werd in de regionale pers aandacht besteed aan de krapte op de arbeidsmarkt, die zichtbaar is door een groot aantal vacatures bij horeca en verblijfsaccommodaties. Om het economische potentieel van toerisme te blijven benutten, is het van groot belang dat er voldoende goed gekwalificeerd personeel beschikbaar is en blijft in de regio.


Kansen voor detailhandel

Niet alleen horeca en verblijfsaccommodaties profiteren van de toeristische bestedingen. Bijna een kwart van de uitgaven van toeristen komt terecht in de detailhandel. Voor Zeeuwse winkels zijn toeristen een belangrijk deel van het klantenbestand. Toch bleek uit interviews met winkeliers verspreid door Zeeland dat velen nog onvoldoende inspelen op deze belangrijke doelgroep. Aan de kust worden assortiment en aanbiedingen speciaal gericht op toeristen, maar buiten het kustgebied is dat nauwelijks aan de orde, terwijl toeristen ook daar hun geld uitgeven.


Nog meer banen

Toerisme zorgt overigens voor nog meer werkgelegenheid in Zeeland. De berekening van Kenniscentrum Kusttoerisme gaat uit van de bestedingen van toeristen. Maar ook bedrijven en overheden geven geld uit aan toerisme, bijvoorbeeld door investeringen in onderhoud, voorzieningen en accommodaties. Ook deze uitgaven leiden tot economische spin-off die nog niet is inbegrepen in deze berekening. Alle cijfers zijn na te lezen in de vandaag gepubliceerde leaflets met kerncijfers over de vrijetijdseconomie: www.kenniscentrumtoerisme.nl/kerncijfers.


Achtergrond van het onderzoek

De bestedingen en economische impact lijken substantieel hoger dan in 2015. De berekeningswijze is echter op een aantal punten aangescherpt, waardoor de huidige berekening beter aansluit bij de werkelijkheid. Als dezelfde berekening gehanteerd wordt voor de cijfers 2015, dan is er sprake van 1% groei in de bestedingen. Deze groei is te danken aan de toename van het aantal

overnachtingen van verblijfstoeristen. De bestedingen per persoon per nacht zijn heel licht gedaald.

Link: http://www.kenniscentrumtoerisme.nl/leaflets
Trefwoorden: zeeland, bestedingen, economische betekenis, arbeidsmarkt

CELTH
 






||| Nieuws |||

25/04/24
Exclusief voor leden
Wat beoogt Venetië met de invoering van tickets voor dagtoeristen?
Vanaf vandaag moeten toeristen die Venetië voor een dagje willen bezoeken een toegangskaartje reserveren. De maatregel, die geldt op de drukste dagen van het jaar, is een proef om de overweldigende toestroom van toeristen te reguleren en de impact op de stad te beperken.
25/04/24
Schiphol verwacht grote drukte met meivakantie
Luchthaven Schiphol verwacht 10% meer reizigers in de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. Het wordt daarmee drukker op de luchthaven dan normaal. Nieuwe en snellere securityscanners moeten reizigers sneller door de controles helpen.
24/04/24
De Leistert is beste camping van Nederland
Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
22/04/24
Exclusief voor leden
Nieuwe waterattractie voor Bellewaerde
Het Vlaamse attractiepark Bellewaerde heeft een nieuwe waterattractie. Amazonia ligt in het hart van de nieuwe zone ‘Mundo Amazonia waar in totaal 21 miljoen euro is geïnvesteerd.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...