Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 04-05-2017

Werelderfgoed in eigen land ziet stijging naamsbekendheid

Werelderfgoed in eigen land ziet stijging naamsbekendheid
Foto: Stichting Werelderfgoed Nederland
In het afgelopen jaar is werelderfgoed in eigen land bekender geworden. 84% van de Nederlanders van achttien jaar en ouder zegt bekend te zijn met het werelderfgoed. In 2014 was dat nog 79%. 1 op 3 Nederlanders zag de publiciteitscampagne die eind 2016 startte op tv, en steeds meer docenten besteden aandacht aan werelderfgoed in de klas.

Het onderzoek werd in opdracht van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed door bureau Kantar Public uitgevoerd. Dit om te kunnen meten of betrokken partijen in het werelderfgoedveld de afgelopen jaren de bekendheid van werelderfgoed hebben kunnen vergroten. De nulmeting was in 2014 gedaan. Daaruit bleek dat het UNESCO Werelderfgoed in Nederland toen niet hoog op de agenda stond bij Nederlanders. Tweederde gaf aan nooit een werelderfgoed te hebben bezocht.

Effect campagne
De Waddenzee, de Amsterdamse Grachtengordel en het molencomplex in Kinderdijk-Elshout zijn in vergelijking met 2014 nog steeds de bekendste Nederlandse Werelderfgoederen. De publiciteitscampagne "Ons werelderfgoed is wereldberoemd… Binnenkort ook in Nederland" die in oktober 2016 op de buis was, heeft een goed bereik gehad. Zo heeft 34% van de Nederlanders de tv-spot gezien.

Een van de campagnebeelden:


Draagvlak
Het draagvlak en waardering voor werelderfgoederen in Nederland is groot gebleven; 84% geeft aan dat ze behouden moeten blijven. In het onderwijs krijgen de Waddenzee en de Amsterdamse Grachtengordel, net als twee jaar geleden, de meeste aandacht in hun lessen. Ongeveer de helft van alle ondervraagde docenten heeft in de les weleens aandacht aan deze twee werelderfgoederen besteed. Ten opzichte van 2014 wordt er echter significant meer aandacht besteed aan het Woudagemaal: in 2014 besteedde 10% van de docenten in de les aandacht aan het Woudagemaal, in 2016 is dat 22%.

CELTH



||| Nieuws |||

06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Exclusief voor leden
JetCamp maakt duurzaamheidslabels voor Europese campings inzichtelijk
Steeds meer vakantiegangers kiezen bewust voor duurzame vakanties, maar wat betekent het eigenlijk als een camping ‘duurzaam’ is? JetCamp, het grootste zoek- en boekingsplatform voor Europese campings, brengt daar nu helderheid in. Het platform vermeldt voortaan bij steeds meer campings welke internationale duurzaamheidslabels zij voeren, zoals Green Key, EcoCamping, EU Ecolabel en ISO 14001.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
06/06/25
Exclusief voor leden
Nederlandse campingprijzen blijven relatief stabiel ten opzichte van Europa
Kamperen in Nederland is dit jaar gemiddeld 5% duurder geworden, blijkt uit de jaarlijkse inventarisatie van campingspecialist ACSI. Daarmee blijft de prijsstijging in eigen land onder het Europese gemiddelde. De sterkste prijsstijgingen zijn te zien in Kroatië en Noorwegen.
05/06/25
Exclusief voor leden
Strategische samenwerking Unseen en Art Rotterdam
De dertiende editie van fotografiebeurs Unseen, nu als onderdeel van Art Rotterdam, vindt eind maart 2026 plaats; dus niet, als eerder aangekondigd door de organisatie, komende september in de Amsterdamse NDSM Loods.
05/06/25
Wereldwijde luchtvaart in 2025: herstel, groei en nieuwe uitdagingen
Volgens de nieuwste Global Outlook van IATA (juni 2025) zijn de vooruitzichten voor het passagiersvervoer door de lucht positief, maar niet zonder uitdagingen. Terwijl de vraag naar vliegreizen wereldwijd toeneemt, worstelt de sector met capaciteitsbeperkingen, veranderend reizigersgedrag en de noodzaak tot verduurzaming.
05/06/25
European Running Championships 2029 in Utrecht
Op World Running Day (4 juni) kwam mooi nieuws van European Athletics naar buiten. Utrecht wordt gastheer van de derde editie van de Europese Kampioenschappen Hardlopen, die in mei 2029 plaatsvinden.

||| Agenda |||

10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...