Geplaatst op: 07-04-2017

Verdubbeling vertraagde of geannuleerde vluchten eerste kwartaal 2017

Verdubbeling vertraagde of geannuleerde vluchten eerste kwartaal 2017
Foto: Shutterstock, Pokrovsky

In het eerste kwartaal van 2017 is het aantal grote vertragingen en annuleringen van en naar Nederland meer dan verdubbeld in vergelijking met het eerste kwartaal van 2016. De slechtste reisdag van dit jaar was 23 februari. De verdubbeling is voornamelijk te wijden aan het slechte weer in het eerste gedeelte van 2017. Dit blijkt uit recent onderzoek van EUclaim.

Van januari tot en met maart 2017 zijn 1685 vluchten geannuleerd en 976 vluchten hadden meer dan drie uur vertraging. In vergelijking met dezelfde periode in 2016 is het aantal geannuleerde vluchten met 157% gestegen en het aantal vertraagde vluchten met 83%.


Slecht weer eerste kwartaal 2017

In vergelijking met 2016 heeft 2017 in het eerst gedeelte van het jaar meer dagen met slecht weer gehad. In de maanden januari, februari en maart waren er in het totaal 9 dagen waarop het weer het vliegverkeer in Nederland belemmerden. Deze dagen zorgden voor 996 geannuleerde en vertraagde vluchten. De slechtste reisdag in het eerste kwartaal van 2017 was donderdag 23 februari. Een samenloop van omstandigheden zorgde voor maar liefst 453 incidenten. Deze dag stond er een strakke zuidwestenwind op Schiphol Airport en de beste baan voor het vliegverkeer met deze windrichting was wegens onderhoud gesloten (Kaagbaan). Naast deze omstandigheden crashte deze dag ook nog een vliegtuig van flybe op de Oostbaan, hierdoor kon ook deze baan enige tijd niet gebruikt worden. Veel Nederlandse passagiers liepen een langdurige vertraging op.


In het eerste kwartaal van 2016 was 60% van alle geannuleerde en vertraagde vluchten van en naar Nederland ontstaan door een buitengewone omstandigheid. In 2017 is er bij 67% van alle geannuleerde en vertraagde vluchten sprake van een buitengewone omstandigheid. In Verordening 261/2004 is vastgelegd dat gedupeerde passagiers bij een buitengewone omstandigheid geen recht hebben op een vergoeding. Hierbij kan gedacht worden aan slecht weer, stakingen van derden en terrorisme.
Trefwoorden: reizen, vliegen, luchtvaart

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
My First Smartphone Festival krijgt waarschijnlijk vervolg
De eerste editie van My First Smartphone Festival bij Beeld & Geluid heeft afgelopen weekend ruim 2200 bezoekers getrokken. Verspreid over vier dagen, van donderdag tot en met zondag, leerden kinderen, hun ouders en docenten over hoe om te gaan met je allereerste telefoon.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
26/03/24
Zo krijgt het thema duurzaamheid voet aan de grond in de reisbranche
Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut en de noodzaak van duurzaam leven. Met duurzaam wordt een leefstijl bedoeld die een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. In andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur zo min mogelijk te lijden heeft onder het gedrag van de mens?
25/03/24
Is het de moeite waard om te investeren in betrouwbare service voertuigen voor uw resort/park?
Als het gaat om het runnen van een resort of park, kan het belang van betrouwbaar transport niet genoeg benadrukt worden. Of het nu gaat om het vervoer van gasten over uitgestrekte gebieden of om de mobiliteit van het personeel voor verschillende taken, duurzame en goed onderhouden service voertuigen zijn essentieel voor een soepel verloop van uw faciliteit. Maar is het verstandig om te investeren in duurzame servicevoertuigen en hoe vaak moeten ze worden onderhouden?
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...