Geplaatst op: 29-03-2017
Auteur: Adriaan van Liempt, Jeroen Nawijn en Rami Isaac
Publicatie: Recreatie & Toerisme, 27(2), 42-45

Het verleden verhalen – Herinneringscentra investeren in authenticiteit

Aan oorlog herinneren in een tijd van oorlog

Het verleden verhalen – Herinneringscentra investeren in authenticiteit

Bij drie voormalige kampen uit de Tweede Wereldoorlog wordt de herinnering aan die donkere periode in leven te houden. Wat verwachten potentiële bezoekers en hoe kunnen deze kampen hier op inspelen?


Het klinkt paradoxaal. We leven in een tijd waarin we in onze samenleving bijna dagelijks, via het nieuws en media, met oorlog en de vreselijke gevolgen daarvan geconfronteerd worden. We zien beelden van vluchtende mensen en nemen we deze op in onze eigen samenleving. Op hetzelfde moment echter wordt de historische afstand tot oorlog voor de meeste Nederlanders juist groter. Dat geldt met name voor mensen die ouders hebben die zelf na de oorlog geboren zijn en ook geen levende voorouders hebben die de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt.


Naast scholing en beschikbare literatuur, films en televisie kennen we in Nederland een verscheidenheid aan herinneringscentra en musea die ons en toekomstige generaties helpen herinneren aan de verschrikkingen van deze oorlog. Bij drie van deze centra, Nationaal Monument Kamp Amersfoort (NMKA), Nationaal Monument Kamp Vught (NMKV) en het Herinneringscentrum Kamp Westerbork, probeert men, door middel van hernieuwde authenticiteit, het verleden tastbaarder te maken.


Met ons onderzoek (Nawijn, Van Liempt, & Isaac, 2016) hebben we proberen vast te stellen in welke mate de inspanningen van voormalige kampen zullen leiden tot het aantrekken van een groep bezoekers die tot dan toe nog nooit is overgehaald om een voormalig kamp te bezoeken. >>>

Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform.
Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
E-mailadres:
Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten? - Lid of abonnee en nog niet geregistreerd?

Geen lid van het NRIT Media Vrijetijdsplatform? Word hier lid

 Proeflidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Jaarlidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Bedrijfslidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform

Stopt automatisch
Compleet individueel
lidmaatschap
Compleet bedrijfs-lidmaatschap
Lidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform90 dagen365 dagen365 dagen
Onbeperkt digitaal toegang tot alle content Kennisbank
Nieuwsbrief NRIT Actueel
Recreatie & Toerisme
Vrijetijdstudies
Toegang zonder inloggen
€ 45,-
€ 165,75 per jaarVanaf € 331,50 per jaar
Probeer nu
Bestel nu
Bestel nu
Trefwoorden: herinnering, oorlog, monument, museum, erfgoed, bezoekerscentrum, bezoekers, tentoonstelling

Reacties:

  • Nog geen reacties aanwezig.

Plaats een reactie:

Naam:Verplicht
E-mailadres:Verplicht
Bericht:Verplicht
 

Reload Image


 

||| Blogs |||

10/07/18
Oh jee; ik moet (sorry mag) Lekkeâh weg in èguhn land
Ik deed even een rondje beroepsdeformatie op mijn sportschool. Spanje, Turkije, Amerika, Noorwegen,...
10/07/18
Gastvrijheidssector: katalysator voor ontwikkeling
"Kamer denkt over glas wijn bij de kapper”, zo luidde de kop bij het NOS deze week. Een slijt...
04/06/18
Het gaat weer goed met het toerisme!
Het vertrouwen komt weer terug. Bezoekers- en verkoopcijfers stijgen. Het consumentenvertrouwen ...
28/05/18
Naar een Excellerende Gastvrijheidssector
CELTH is het Centre of Expertise voor de gastvrijheidssector, met als doel het aanjagen van same...
17/05/18
Leisurestress?
Leisurestress?
17/05/18 · Vakanties · Han Verheijden | Lees meer
De seniorenmarkt is een segment waarvoor al lange tijd veel belangstelling bestaat, zowel bij o...















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/07/18
Terrasbezoek weer duurder
Amsterdam is wederom de duurste terrasstad van Nederland. De gemiddelde prijs voor een rondje drank...
20/07/18
Exclusief voor leden
Eerste speelplekken opgeleverd langs routes Hulsbeek
Op woensdagmiddag 18 juli zijn op Het Hulsbeek de natuurlijke speelplekken geopend door ruim 80 ki...
20/07/18
800 fietsen bij Fletcher
In het toeristisch hoogseizoen in Nederland, van april tot en met september, worden er gemiddeld mee...
20/07/18
Ook Flevoland levert bijdrage aan maaien vaarroutes
De provincie Flevoland gaat 50.000 euro bijdragen aan het maaien van waterplanten op het IJmeer. An...
19/07/18
Trend: meer zakelijk zomerbezoek in Hoofddorp
Al jaren zitten de hotels in Amsterdam en omgeving overvol en wijken bezoekers aan de hoofdstad vake...
19/07/18
Omzet Scheveningse Pier groeit met 40%
Sinds heropening van De Pier in de zomer van 2015 gaat het goed met de Scheveningse iconische locat...
19/07/18
Booking bouwt campus in Amsterdam
Booking.com bouwt aan de oostelijke rand van het Oosterdokseiland in Amsterdam een eigen campus en v...
19/07/18
Drie kranen in actie voor bouw apenverblijf Blijdorp
Het nieuwe apenverblijf voor de gelada's in Blijdorp is bijna klaar, op de overspanning na. Op dit m...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk