Geplaatst op: 06-03-2017
Auteur: Marc Gerlings

Kampeerder zoekt deal en warme gastvrijheid

Inspiratie marketing en cheques voor kamperen

Kampeerder zoekt deal en warme gastvrijheid
Bertrand Billot. Foto: Vacalians Pro

De Franse Camping Travel Club gooide resoluut zijn tariefstructuur om. Directeur Bertrand Billot liet onderzoek doen omdat kamperen in zijn ogen een ander business model nodig heeft. Is dat door de vraag van de consument of is het een bedrijfsproces?


De Camping Travel Club ziet zich als specialist in campingverblijven in het laag- en middenseizoen in Frankrijk. Om dit te realiseren vond een schaalvergroting plaats door de samenvoeging van de formules voor campingplaatsen (Camping Cheque) en accommodaties (Holiday Cheque). Hiermee kunnen meer dan zeshonderd campings in Europa eenvoudig hun omzet verhogen, meldt het bedrijf. Dat was niet het enige, meteen werd de tariefstructuur voor gasten omgegooid.

"Wij willen ons aanbod opsplitsen om zo een betere zichtbaarheid aan elke camping afzonderlijk te kunnen bieden. Met het oog op wat de concurrentie aanbiedt, komen wij met een nieuw eerlijk prijssysteem waar een echt kwaliteitsbeleid aan verbonden is”, legt BertrandBillot, algemeen directeur vaninkooporganisatie VacaliansPro uit waar de Camping Travel Club onder valt.


Eenvoud lijkt het antwoord voor een heldere positionering:

De prijs voor campingplaats op een 3*-camping is €15 per nacht. De prijs voor campingplaats op een 4*-camping is €17 per nacht. De prijs voor campingplaats op een 5*-camping is €19 per nacht.


Maar komt die verandering in marketing- en prijsformule door marktonderzoek of is de samenvoeging de basis van de verandering? We vroegen het aan directeur Bertrand Billot. "Het economisch model moest wel aangepast worden en daarbij past ook een andere presentatie van het aanbod. Er zijn heel veel catalogi voor de kampeerder. We denken dat je niet in de markt van een catalogus moet bewegen naar meer informatie over de kwaliteit van de bestemmingen. Niet alleen het aanbieden van de topcampings maar ook de campings die spreekwoordelijk gastvrijheid ademen. Het gevoel op de camping dat je gast bent en bij de familie van de eigenaar hoort. Daarom is het geen Gouden Gids waarin alles aanwezig is. Met die positionering krijgen we weer echt een voet aan de grond.”


"Campings die spreekwoordelijk gastvrijheid ademen"


De eerste resultaten?

Billot geeft toe dat de inspiratie voor de veranderende formule deels uit marktonderzoek komt en deels door de samenvoeging. Bertrand Billot: "We zien in het marktonderzoek dat mensen anders tegen de prijs aankijken. Daarom is bewust de verdeling gemaakt tussen de 15 en 19 euro. Tegelijkertijd zochten we naar manieren waarop de camping zich beter kan presenteren. Je ziet als verandering in de campingmarkt dat er enerzijds gezocht wordt naar die interessante deal. Maar ook dat mensen zekerheid willen over de campings. Daarom geven we veel informatie over de bedrijven.”

Na de start, voor de Nederlandse markt begin januari 2017, werden de boekingen in de gaten gehouden. Billot wil met de vaklezers delen hoe de formule geboekt wordt. 40% boekt de eerste categorie, de tweedecategorie trekt ook 40% van de boekingen, de derdecategorie behaalt 20%.



VacaliansPro start binnenkort met twee projecten om de campings enthousiast te krijgen voor het jonge merk Camping Travel Club.

- Betaling binnen 48 uur

Door een tool wordt het mogelijk het bedrag van tevoren te factureren. Hiermee kan de camping 48 uur na het verblijf van de klanten betaald worden.

- Ledentijdschrift

Oprichting van een tijdschrift dat een keer per kwartaal verschijnt en gewijd is aan de deelnemende campings en die de leden op de hoogte houdt van al het nieuws vanVacaliansPro en alle mogelijkheden (Camping Travel Club,Gain,TohapiPro).



Nederland kernmarkt

Bertrand Billot over het vervolg van het aangepaste concept: "2017 zien we als het jaar van de introductie en 2018 gaan we helemaal voluit. Dan willen we ook overstappen naar een pas die de klant ook kan gebruiken voor diensten buiten de accommodatie. Regionaal zijn we daar al mee begonnen. De gasten vragen meer mobiele applicaties en online aanwezigheid. Dat gaan we samenbrengen, bijvoorbeeld voor fietsverhuur, musea die extra open zijn en heel veel toeristische informatie. Er zijn nu meer dan 200.000 kaarten in omloop met een bestand van 70.000 actieve klanten. De kernmarkten voor de merkverandering zijn Duitsland, Engeland, Nederland en Frankrijk.”

"200.000 kaarten in omloop met een bestand van 70.000 actieve klanten"


Billot ervaart het veranderen van de gewoontes nog als lastigste onderdeel. Oude bestaande kampeerclubs veranderen niet zo snel. "Het is als het wakker kussen van sneeuwwitje. Dat is meteen ook het mooie. De verandering is moeilijk maar door de jonge groep mensen achter het merk is er veel enthousiasme. Dat vind ik persoonlijk heel verrijkkend.”


Bertrand Billot: "Oude kampeerclubs veranderen is als het wakker kussen van sneeuwwitje.” Foto: VacaliansPro

Dit artikel verscheen in Recreatie & Toerisme februari / maart 2017.


Trefwoorden: kamperen, reizen, toerisme, marketing

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
My First Smartphone Festival krijgt waarschijnlijk vervolg
De eerste editie van My First Smartphone Festival bij Beeld & Geluid heeft afgelopen weekend ruim 2200 bezoekers getrokken. Verspreid over vier dagen, van donderdag tot en met zondag, leerden kinderen, hun ouders en docenten over hoe om te gaan met je allereerste telefoon.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
26/03/24
Zo krijgt het thema duurzaamheid voet aan de grond in de reisbranche
Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut en de noodzaak van duurzaam leven. Met duurzaam wordt een leefstijl bedoeld die een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. In andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur zo min mogelijk te lijden heeft onder het gedrag van de mens?
25/03/24
Is het de moeite waard om te investeren in betrouwbare service voertuigen voor uw resort/park?
Als het gaat om het runnen van een resort of park, kan het belang van betrouwbaar transport niet genoeg benadrukt worden. Of het nu gaat om het vervoer van gasten over uitgestrekte gebieden of om de mobiliteit van het personeel voor verschillende taken, duurzame en goed onderhouden service voertuigen zijn essentieel voor een soepel verloop van uw faciliteit. Maar is het verstandig om te investeren in duurzame servicevoertuigen en hoe vaak moeten ze worden onderhouden?
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...